Gjest Gjest Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Min søster har en jente som nå går i 5.klasse. I dag forteller hun meg om nye regler som er bestemt i anledning nytt skoleår. Barna skal ikke ha lov til å gå på toalettet om de må dette i løpet av timen, de har ikke lov til å fylle vann på flaske om de spør om dette i løpet av timen, og min søsters datter som er forkjølet, får heller ikke hente seg papir til å pusse nesen... Er dette vanlig? Søsteren min vet ikke om hun orker å ta det opp, hun har begynt å sende med papirtørk i skolesekken og gitt sin datter beskjed om å fylle flasken i friminuttene. Jeg synes imidlertid dette virker noe spesielt, særlig det at barna må sitte og holde seg helt til friminuttet dersom de egentlig skulle vært på toalettet. Hva synes dere?
Stars Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 Jeg synes at å fylle opp vannflasker midt i en time er helt unødvendig, og er sikker på at det kan være med på å skape ekstra støy/ uro i klasserommet. Som 5. klassing bør også et barn ha lært seg til å gå på do i friminuttene, men om en er helt nødt så burde selvsagt dette være tillatt. Er veldig lett for at plutselig så skal "alle" gå på do eller fylle opp vannflaskene. Å hente papir for å pusse nesa fordi man er syk synes jeg imidlertid burde være lov.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #3 Skrevet 30. august 2010 Jeg synes at å fylle opp vannflasker midt i en time er helt unødvendig, og er sikker på at det kan være med på å skape ekstra støy/ uro i klasserommet. Som 5. klassing bør også et barn ha lært seg til å gå på do i friminuttene, men om en er helt nødt så burde selvsagt dette være tillatt. Er veldig lett for at plutselig så skal "alle" gå på do eller fylle opp vannflaskene. Å hente papir for å pusse nesa fordi man er syk synes jeg imidlertid burde være lov. Det er jeg helt enig i. Vi får ikke lov til å fylle flasker, eller gå på do i timen. Riktignok forventes det av en 8.klassing litt mer enn av en 5. klassing. Vi fikk ikke lov til å gå på do og andre unødvendige ting da heller, men å hente papir har vi lov til idag og Synes hun skal ta opp akkurat det med kontaktlæreren. Det er flaut og sitte og være snørrete i et klassrom når man ha slutta i 1. klasse
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #4 Skrevet 30. august 2010 Jeg synes du og barna og resten av elevene skal gi fingeren til læreren og gi en stor F i disse nazireglene. Det med vannflaska er vel kanskje greit når det er time. Det fikk ikke vi lov til heller. Men å nekte elever å gå på do? Nei, slikt skal man ikke finne seg i.
Mixelite Skrevet 31. august 2010 #5 Skrevet 31. august 2010 Jeg synes vel egentlig at man kan forvente av en 5. klassing at haun går på do, fyller vannflaska og evt. sørger for "snytepapir" i lomma eller på pulten i friminuttet. Hvis det er slik at læreren nekter en elev som er helt "gul i pupillene" av dotrengthet eller sitter med snørr til oppover ørene etter å ha nøset f.eks, så synes jeg regelrytteriet har gått for langt.
Gjest Vampen Skrevet 31. august 2010 #6 Skrevet 31. august 2010 Jeg har inntrykk av at dette er en ganske vanlig regel. Som andre nevner, tanken er vel å lære barna at dette er ting de skal gjøre i friminuttet. Sånne ting tar overraskende mye tid av en time, og f. eks dobesøk har en tendens til å være "smittsomt". Når det er sagt, alle lærere jeg har sett har praktisert disse reglene fleksibelt. Det er en hovedregel, men om man f. eks VIRKELIG må på do, så får man lov.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #7 Skrevet 31. august 2010 I klassen til min jente får de gå på do i timene, men rekke opp handa og spørre først.. Det med vannflasker er jeg ikke sikker på. Hun går i andreklasse forresten.. Men; de må stå utenfor klasserommet og vente på læreren, stiller opp to og to i rekke, og hilser på læreren idet de går inn. Når de kommer inn i klasserommet så tar de ned stolene fra pulten, stiller seg opp ved siden av pulten, og venter til læreren har sagt God Morgen og sitt ned før de setter seg ned. Når de har nye lærere, så gjentas dette, de står ved pultene og hilser. Likedan har de morgensamling i 5min hver dag der de synger en sang og snakker litt om dagen og hva som skal skje. En dag i uken samles hele skolen i musikkrommet og har felles morgenstund med lærere og rektor. Jeg synes dette er en fin måte å starte dagen på! Jenta mi går på en privat, internasjonal skole, tviler litt på at det er sånn i den offentlige skole. Har forresten full forståelse for at læreren ikke vil ha mye støy og uro under timene, da det forstyrrer andre elever og undervisningen, men synes dette med å ikke få gå på do når trangen melder seg og ikke få hente snytepapir er litt vel drøyt...
Gjest jomfrua Skrevet 31. august 2010 #8 Skrevet 31. august 2010 Synes dette høres veldig fornuftig ut. Her må barna lære seg og forberede seg til timene. Gå på toalettet i friminuttet, fylle flaska og evnt ta med seg det en trenger i løpet av en time. Tenk deg og ha 30 elever ruslende rundt i klasserommet for å hente/gjøre forskjellige ting. Det går utover kvaliteten av undervisningen samt at det skaper mye uro. Dette er ærlig talt ikke for mye forlangt av 5. klassinger (10-åringer), men en god læring på å tilrettelegge for seg selv.
Gjest Vampen Skrevet 31. august 2010 #9 Skrevet 31. august 2010 I klassen til min jente får de gå på do i timene, men rekke opp handa og spørre først.. Det med vannflasker er jeg ikke sikker på. Hun går i andreklasse forresten.. Men; de må stå utenfor klasserommet og vente på læreren, stiller opp to og to i rekke, og hilser på læreren idet de går inn. Når de kommer inn i klasserommet så tar de ned stolene fra pulten, stiller seg opp ved siden av pulten, og venter til læreren har sagt God Morgen og sitt ned før de setter seg ned. Når de har nye lærere, så gjentas dette, de står ved pultene og hilser. Likedan har de morgensamling i 5min hver dag der de synger en sang og snakker litt om dagen og hva som skal skje. En dag i uken samles hele skolen i musikkrommet og har felles morgenstund med lærere og rektor. Jeg synes dette er en fin måte å starte dagen på! Jenta mi går på en privat, internasjonal skole, tviler litt på at det er sånn i den offentlige skole. Har forresten full forståelse for at læreren ikke vil ha mye støy og uro under timene, da det forstyrrer andre elever og undervisningen, men synes dette med å ikke få gå på do når trangen melder seg og ikke få hente snytepapir er litt vel drøyt... Det er ganske stor forskjell på en 2. klassing og en 5. klassing da. Jeg ville f. eks ikke ha forventet at en 2. klassing skal klare å planlegge på samme måte som en 5. klassing, så da er det naturlig at det også blir litt andre regler. Men en 5. klassing tilhører mellomtrinnet, ikke småskolen, og da begynner det også å komme flere krav til å planlegge og disponere tiden, f. eks ved at man forventer at de skal klare å huske på å gå på toalettet, fylle vannflaska si og ta med seg det de trenger før timen begynner. Som sagt, MÅ man, så MÅ man. Jeg pleier å spørre om de klarer å holde seg til timen er over, eventuelt til viktige beskjeder ect. er gitt. Svarer de nei, så lar jeg de gå, men i de fleste tilfeller går det helt fint å vente.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2010 #10 Skrevet 31. august 2010 Heh, husker vi hadde den regelen om å ikke gå på do i timene hos oss og. Det resulterte i at ca halve klassen vente seg til å ikke drikke før etter skoleslutt for å unngå å måtte gå på do i friminuttet. Grunnen til det var at da var det kø, alle skulle jo på do samtidig,, mobbing (diskret selvsagt) osv. Gjett hvordan dette gikk når mensen kom? Jeg endte opp med mye fravær, og endte opp på p-piller utelukkende for å kunne legge mensen til skoleferier. Har unge slektninger på samme skole, og vet det fortsatt er slik for mange. Vannflasker og snytepapir kan jeg forstå litt bedre, lettere å gjennomføre uten uheldige konsekvenser.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #11 Skrevet 31. august 2010 Jeg jobber selv i en 5. klasse. Jeg opplever at mange foreldre har et helt urealistisk bilde av hvordan det er i et klasserom. Se for deg 27 elever som hele tiden skal gå og fylle vannflasken, skaffe seg snytepapir og renne inn og ut av klasserommet for å gå på toalettet til enhver tid når de selv vil. Forstår du ikke at det vil forstyrre undervisningen? I vår klasse må de rekke opp hånden om de vil gå på toalettet. Noen elever bruker 15 minutter på toalettet fordi de ikke vil jobbe. Dette kan de finne på å gjøre hver time. Har de da 6 timers undervisning vil dette utgjøre 1,5 timer på en skoledag. Ved at elevene må rekke opp hånda siler vi de ut, eller kan gi beskjed til eleven at de får f.eks. 3 minutter, istedenfor at de bare forsvinner og aldri kommer tilbake. Etter at vi fikk denne regelen er det mindre farting og forstyrring. De som rekker opp hånda og MÅ på toalettet, får selvsagt lov til det. Vi er jo klar over at det er barn! Vannflaske i timene er helt unødvendig. De sitter bare og tutter på de som tutteflasker og plukker på dem, og det er forstyrrende for mange. Det er også bare distraherende for eleven selv. Snuepapir får de hente hvis de rekker opp hånda. Noen bruker også dette som unnskyldning for å ikke jobbe. De går ut på toalettet og blir borte lenge. Jeg synes ikke du skal ta så alvorlig på disse reglene. Regner med at dersom barnet ditt rekker opp hånda og virkelig må på do, at h*n får lov til det.
Gjest Miia Skrevet 31. august 2010 #12 Skrevet 31. august 2010 Jeg er veldig enig med den som skrev over meg her. Jeg tillater allikevel vannflaske (med tut!) når elevene mine skal jobbe individuelt eller i små grupper. Vi har 90-minuttersøkter, og jeg har forståelse for at man kan bli tørst i løpet av den tiden. Når det skjer noe foran i klasserommet som de skal følge med på, skal alt av forstyrrende elementer i sekken.
Jade Skrevet 1. september 2010 #13 Skrevet 1. september 2010 (endret) Hva hvis de har diare, da? Stakkars unger! Selv 5. klassinger kan ha det! Barnet: Kan jeg gå på do Lærer: Nei, det er ikke lov Barnet: Jammen jeg må Lærer: Vi går på do i friminuttet Barnet: Jammen JEG HAR DIARE!! <- kjempegøy å måtte fortelle hele klassen Lærer: OK, da skal du få lov Og hva om de ikke rekker å gå på do i friminuttet? Det er vel kø når alle skal? Endret 1. september 2010 av Jade
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #14 Skrevet 1. september 2010 Da jeg gikk på barneskola måtte vi spørre læreren om lov. Det var ikke uvanlig at lærerern bare sa nei. Toalettene var låst i friminuttet så skulle man på do så måtte man opp på lærerværslet å hente en lærer som kunne låse opp. Læreren stod da utenfor og ventet og låste i gjen når den eller de som skulle på do var ferdig. Og det endte med at sikkert 25 av 30 elever i hvertfall i min klasse ikke drakk noenting før de kom hjem. Me andre ord, vi gikk kanskje fra frokost fra 19-30 tiden og helt til ca 14.30 - 15.00 uten å drikke når vi hadde lang dag som var fra 8-30 til 14.00. Sånn var det på 90-tallet på den skola og sånn er det nå i dag. Gidder ikke ta alle under kam da jeg vet godt at det ikke gjelder alle, men det virker som læreryrke er et yrke som tiltrekker seg mange idioter. Står der å forsvarer mobbere gjør mange også.
Leanne Skrevet 1. september 2010 #15 Skrevet 1. september 2010 Men; de må stå utenfor klasserommet og vente på læreren, stiller opp to og to i rekke, og hilser på læreren idet de går inn. Når de kommer inn i klasserommet så tar de ned stolene fra pulten, stiller seg opp ved siden av pulten, og venter til læreren har sagt God Morgen og sitt ned før de setter seg ned. Når de har nye lærere, så gjentas dette, de står ved pultene og hilser. Likedan har de morgensamling i 5min hver dag der de synger en sang og snakker litt om dagen og hva som skal skje. En dag i uken samles hele skolen i musikkrommet og har felles morgenstund med lærere og rektor. Jeg synes dette er en fin måte å starte dagen på! Jenta mi går på en privat, internasjonal skole, tviler litt på at det er sånn i den offentlige skole. Akkurat slik har de det på skolen til datteren min og.. Og det er en helt vanlig kommunalskole Når det gjelder reglene, så regner jeg med at do regelen er en doregel man kan ta unntak fra. Elev: Kan jeg få gå på do? Lærer: Egentlig skal man bruke friminuttet til sånt, klarer du å vente? Elev: Nei Lærer: Ok da. Men hver rask En 5. klassing bør kunne planlegge do besøkene sine slik at de går i friminuttet. Men klart, noen ganger må man plutselig veldig.. Dette gjelder jo både barn og voksne.. Vannflasker er forstyrrende. Snørrpapir bør alle få hente seg..
Gjest TS Skrevet 2. september 2010 #16 Skrevet 2. september 2010 Takk for svar! Da vet jeg litt mer om hva som er "vanlig" andre steder. Det med å fylle flasken er for så vidt ikke det store problemet, og som sagt har jenta nå med seg papir hjemmefra til å tørke snørret. Jeg mener imidlertid det er nokså firkantet at et barn som er forkjølet ikke får lov til å hente seg papirtørk når det ikke er i form. Jeg snakket med jenta i dag, og spurte hvordan det gikk med de som måtte på do i timen. Hun sier da at det var en elev som hadde spurt om å få gå på toalettet fordi h*n MÅTTE (!), og da hadde den eleven fått lov, men det var blitt poengtert overfor hele klassen at det ikke skulle skje flere ganger! Sånt reagerer jeg på. Det er forskjell på at en elev flyr på toalettet i tide og utide hver eneste dag (uten at det ligger til grunn at eleven er syk), og at eleven en sjelden gang spør om lov. Min søsters datter forteller at hun noen ganger har pint seg gjennom timen fordi hun ikke har turt å spørre, og i friminuttene står de ofte i kø. Jeg har full forståelse for at man skal ha ro og disiplin i skolen, men at elever knapt tør å drikke i løpet av skoledagen fordi de kan komme i skade for å måtte på do, det synes jeg ikke er riktig.
Gjest Bianca28 Skrevet 2. september 2010 #17 Skrevet 2. september 2010 Min søster har en jente som nå går i 5.klasse. I dag forteller hun meg om nye regler som er bestemt i anledning nytt skoleår. Barna skal ikke ha lov til å gå på toalettet om de må dette i løpet av timen, de har ikke lov til å fylle vann på flaske om de spør om dette i løpet av timen, og min søsters datter som er forkjølet, får heller ikke hente seg papir til å pusse nesen... Er dette vanlig? Søsteren min vet ikke om hun orker å ta det opp, hun har begynt å sende med papirtørk i skolesekken og gitt sin datter beskjed om å fylle flasken i friminuttene. Jeg synes imidlertid dette virker noe spesielt, særlig det at barna må sitte og holde seg helt til friminuttet dersom de egentlig skulle vært på toalettet. Hva synes dere? jeg syns det med å snyte nesa skulle vært lov, men det andre du nevner tror ikke jeg var lov når jeg gikk på barneskolen heller om jeg ikke husker feil. Tror vi fikk lov om vi rekte opp handa og det var veldig prekært, men vi fikk alltid høre at hvis vi måtte på do så måtte vi helst gjøre det i friminuttet.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2010 #18 Skrevet 2. september 2010 Hva hvis de har diare, da? Stakkars unger! Selv 5. klassinger kan ha det! Barnet: Kan jeg gå på do Lærer: Nei, det er ikke lov Barnet: Jammen jeg må Lærer: Vi går på do i friminuttet Barnet: Jammen JEG HAR DIARE!! <- kjempegøy å måtte fortelle hele klassen Lærer: OK, da skal du få lov Og hva om de ikke rekker å gå på do i friminuttet? Det er vel kø når alle skal? Når man har diaré holder man seg hjemme, ærlig talt. Det er veldig smittsomt!
Gjest Bianca28 Skrevet 2. september 2010 #19 Skrevet 2. september 2010 Når man har diaré holder man seg hjemme, ærlig talt. Det er veldig smittsomt! hehe ja. Foreldre tenker ikke langt om de sender en unge med omgangssyke på skolen.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2010 #20 Skrevet 2. september 2010 hehe ja. Foreldre tenker ikke langt om de sender en unge med omgangssyke på skolen. Man tenker heller ikke så langt når man ikke forstår at et barn kan bli sykt i løpet av skoledagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå