AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Hei! Jeg har en venninne som har oppbevart et par av mine ting over lengre tid. Er ting til en verdi av et par tusen, så vil gjerne ha de tilbake. Vi gled litt fra hverandre og plutselig (uten at jeg går inn på det her) var jeg den store stygge ulven og fienden. Får da beskjed om å komme og hente tingene mine. Det gjorde jeg ikke av ulike grunner. Da jeg prøver å få tak i de et par uker senere får jeg beskjed om at jeg ikke får dem før jeg har snakket med henne ang. det som har skjedd. Prøver likevel å dra dit for å se om de står der (ute-ting), og de er da gjemt og låst inne. Hva gjør jeg? Nekter å la henne vinne ved å godta at hun tar tingene mine som gissel. Kan jeg anmelde dette som tyveri?
Gjest Huffsa Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 Hva med å prate med henne? Litt enklere enn en anmeldelse.
The Kitten Skrevet 30. august 2010 #3 Skrevet 30. august 2010 Du sier ja til å snakke med henne. Jatter med, og gir henne rett i alt. Legger deg langflat og får tingene dine igjen. Så kan du gi faen i henne om du vil.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #4 Skrevet 30. august 2010 Hun har behandlet meg så ufattelig frekt og respektløst at jeg ikke har lyst til å gi henne gleden å snakke med meg og få viljen sin..
fruBeist Skrevet 30. august 2010 #5 Skrevet 30. august 2010 Enig med de andre her. Snakk med dama. Det skader vel ikke?
fruBeist Skrevet 30. august 2010 #6 Skrevet 30. august 2010 Hun har behandlet meg så ufattelig frekt og respektløst at jeg ikke har lyst til å gi henne gleden å snakke med meg og få viljen sin.. kanskje hun har lyst til å forklare sin side av saken, og kanskje si beklager for sin oppførsel? Hvorfor tro det verste?
Gjest Huffsa Skrevet 30. august 2010 #7 Skrevet 30. august 2010 (endret) Jeg hadde faktisk ikke giddi å tatt meg bryet med å gå ned på politistasjonen, anmelde henne, også styre videre derfra igjen. Mye lettere å møte henne, jatte med, få tingene også gi faen i jenta. Endret 30. august 2010 av Huffsa
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #8 Skrevet 31. august 2010 Blir mer en prinsippsak. Tviler på at jeg kommer til å gidde, men kan jeg anmelde henne for tyveri pga. dette?
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #9 Skrevet 31. august 2010 Ja så smart at du bruker polities få ressurser på en barnslig venninnekrangel istedet for å ta deg sammen og møte jenta.
jomfrua Skrevet 31. august 2010 #10 Skrevet 31. august 2010 Blir mer en prinsippsak. Tviler på at jeg kommer til å gidde, men kan jeg anmelde henne for tyveri pga. dette? Ærlig talt.......ta den praten - du eskalerer bare konflikten og gjør deg selv til en feig tulling ved å politianmelde noen pga uvennskap som du fint kan fikse med en prat.
Kamikatze Skrevet 31. august 2010 #11 Skrevet 31. august 2010 (endret) Få en sleip advokat til å sende henne et skremmebrev. Når hun ser seg selv i isolat på Alcatraz mellom linjene, kan det tenkes at tingene plutselig står itenfor din dør. Politiet er feil adresse, for dette er privatrettslig. Endret 31. august 2010 av Kamikatze
Mann 42 Skrevet 31. august 2010 #12 Skrevet 31. august 2010 Jeg tror knapt at politiet vil gidde å bruke tid og ressurser på å involvere seg i en venninnekrangel. Og dersom du henvender deg til en advokat, så ender det fort opp med å koste deg mer enn tingene er verdt.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #13 Skrevet 31. august 2010 Spørsmålet mitt var egentlig ikke om jeg skulle anmelde eller ikke. Det jeg lurte på er om dette er ulovlig og går under tyveri. Ofte holder det med en trussel om anmeldelse.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #14 Skrevet 31. august 2010 Er det rart det er krig i verden, sier jeg bare. Snakk henne etter munnen, la henne høre det hun vil høre slik at du får tingene dine, så snur du deg i døra og roper KØDDAAAAAAA (etterfulgt av ond latter). Skjell henne gjerne ut etter noter også, før du stikker. Slik får du tingene OG knuser den kortvarige gleden hun fikk ved å tro at hun "vant". Perfekt enkel løsning og fullstendig i tråd med situasjonens nivå..
Colargol Skrevet 31. august 2010 #15 Skrevet 31. august 2010 (endret) Blir mer en prinsippsak. Tviler på at jeg kommer til å gidde, men kan jeg anmelde henne for tyveri pga. dette? Selvfølgelig kan du anmelde henne. Du kan skaffe deg advokat også om du vil. Det politiet kommer til å gjøre er uansett å overføre saken til konfliktrådet. Og hos konfliktrådet vil dere bli tvunget til å sitte ned i samme rom og....prate om det! Hun vil få et rettslig pålegg om å levere sakene dine, som sant nok er noe du har krav på -men er du virkelig klar for å ødelegge et tidligere vennskap helt ved å gjøre det på den måten? Og hvorfor ta den lange omveien? Prat med henne først du, svelg stoltheten. Du trenger ikke jatte med -men du kan klare å si nøyaktig det du mener uten å skrike og hyle, kan du ikke? La henne få en sjangs til å fortelle sin historie -uten å avbryte. Og det at hun får sagt sitt betyr ikke at du er nødt til å si deg enig, du har jo like mye rett til å kutte kontakten med henne etterpå eller fortelle henne din versjon om du ønsker det! Men om hun vil bli hørt og du får tilbake tingene dine om du hører så ser jeg ikke problemet annet enn at du må svelge en kamel som ikke er større enn den du alikevel ender opp med å svelge hos konfliktrådet. Endret 31. august 2010 av Colargol
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #16 Skrevet 31. august 2010 Ærlig talt, for en drama queen du er! Klart du kan anmelde/ kontakte politi. Når de ringer venninnen din, vil hun fortelle dem at hun gav deg beskjed om å komme å hente tingene, men at du ikke gjorde det, og at du selvfølgelig kan komme å hente tingene når du vil. Så har du brukt mye penger på advokat, evt brukt tiden politiet kunne brukt på skikkelige ting. Er du tre år, skjønner jeg hvorfor du oppfører deg som en drittunge, og du kan gå og si i fra til mamman din. Er du noe eldre enn det, voks opp og oppfør deg! Tingene var tydeligvis ikke viktige for deg når hun ba deg om å komme, men nå er det plutselig så viktig at du vil anmelde henne for tyveri? Du er den vanskelige parten her.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #17 Skrevet 31. august 2010 Hadde en gang en venninne som satte meg i en skikkelig ugrei situasjon (enkelt fortalt så unnlot hun som "økonomiansvarlig" å betale diverse kostnader over tid slik at jeg "plutselig" stod som medansvarlig for en betydelig gjeld). Heldigvis hadde jeg en personlig buffer slik at jeg fikk løst ut gjelda, men likevel skyldte jo hun meg en god del penger - og pga av den skriftlige avtalen vi hadde ville saken vært forliksrådmat og jeg orket rett og slett ikke gå gjennom hele mølla og ha denne saken lurkende i bakhodet over lengre tid. "Venninna" var som din og ville prate om det, jeg ble rett og slett kvalm bare ved tanken på henne men valgte å møte henne og et nært familiemedlem hun haddde med som støtte. Det endte med at jeg jattet med henne, lot som om jeg var forståelsesfull og tilgivende - og gikk derfra med pengene hun skyldte meg, som familiemedlemmet hjalp henne med. Samme kveld sendte jeg henne en mail hvor jeg ba henne ikke ta kontakt med meg igjen. Sviket hennes var for stort til at jeg greide å ha noe mer med henne å gjøre. Mitt råd er å prøve å løse slike mindre saker privat, så møt henne du.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #18 Skrevet 1. september 2010 Selvfølgelig har jeg ikke tenkt å anmelde dette. Men må være noe med måten jeg har formulert meg på som får samtlige til å tro at jeg faktisk mente det. Beklager det! Jeg lurte bare på om dette er ulovlig! Dette mennesket er ikke noen jeg ønsker ha noe mer kontakt med. Hun har sterke psykopatiske tendenser, noe hun beviser med å først kreve at jeg henter tingene mine - for så å bruke dem som gissel når jeg først prøver å hente dem. Hun har gjennom flere år prøvd å bryte meg mer og mer ned uten at jeg har klart å se det selv, og nå som jeg endelig ser det tydelig og prøver å gjøre vennskapet mindre intenst og lage avstand, tåler hun det ikke. Jeg har ikke gjort noe galt i denne situasjonen, og om jeg er Drama Queen eller ikke er totalt uinteressant i denne saken. Spørsmålet var om det er ulovlig å sperre inne andres ting eller ikke. Hadde jeg lurt på om jeg var totalt idiot eller Drama Queen hadde jeg spurt om det! Ønsker derfor aldri å se vedkommende igjen med mindre hun kan ta tak i seg selv og ikke være så giftig for omgivelsene sine. Takk for svarene deres!
jomfrua Skrevet 1. september 2010 #19 Skrevet 1. september 2010 Sitat fra TS: "Får da beskjed om å komme og hente tingene mine. Det gjorde jeg ikke av ulike grunner. Da jeg prøver å få tak i de et par uker senere får jeg beskjed om at jeg ikke får dem før jeg har snakket med henne ang. det som har skjedd. Prøver likevel å dra dit for å se om de står der (ute-ting), og de er da gjemt og låst inne. Hva gjør jeg? Nekter å la henne vinne ved å godta at hun tar tingene mine som gissel." "Dette mennesket er ikke noen jeg ønsker ha noe mer kontakt med. Hun har sterke psykopatiske tendenser, noe hun beviser med å først kreve at jeg henter tingene mine - for så å bruke dem som gissel når jeg først prøver å hente dem. Hun har gjennom flere år prøvd å bryte meg mer og mer ned uten at jeg har klart å se det selv, og nå som jeg endelig ser det tydelig og prøver å gjøre vennskapet mindre intenst og lage avstand, tåler hun det ikke. Jeg har ikke gjort noe galt i denne situasjonen, og om jeg er Drama Queen eller ikke er totalt uinteressant i denne saken. Spørsmålet var om det er ulovlig å sperre inne andres ting eller ikke. Hadde jeg lurt på om jeg var totalt idiot eller Drama Queen hadde jeg spurt om det! Ønsker derfor aldri å se vedkommende igjen med mindre hun kan ta tak i seg selv og ikke være så giftig for omgivelsene sine. " Skal du ha tingene dine eller ikke? Du har fått tilbud om å hente dem - du gjorde det ikke. Så har du fått tilbud om å hente dem men må da møte vedkommende. Så lekser du opp noen diagnoser og hvor forferdelig denne personen er og at hun må ta tak i seg selv. Du var faktisk den som dro frem politianmeldelse i denne tråden. Den eneste personen du kan gjøre noe med er DEG. Du kan ikke bestemme deg for at hun skal gjøre noe med deg selv. Du må ta ett valg om du skal ta en prat og hente dine møbler eller ikke. Selv her inne er det ingen som spør deg om hva de svarer - stiller du spørsmål så må du regne med å få svar som du ikke har kontroll på eller kan kontrollere. Ikke tvær dette ut - hent møblene dine og face situasjonen eller drit i det.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2010 #20 Skrevet 1. september 2010 Ok, greit - det er jeg som har misforstått alt og jeg er selvsagt problemet i situasjonen. Stakkars denne andre personen som blir utsatt for meg. Kvinneguiden spesial 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå