Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skjønner virkelig at dette kommer an på hva slags barn man har, for vår 13-åring høres det ut som bare tull å ha bankkort. Han vil gjerne ha det, mest fordi han gjerne vil føle seg stor (han er nok en smule umoden for alderen). Han spurte om han kunne få det lenge før han fyllte 13, og da måtte vi forklare ham at kortet ikke kommer fix ferdig fullt av penger. Da han skjønte at det var hans egne penger som skulle inn der før han kunne bruke kortet, var det plutselig ikke så interessant lenger...

Prøver å lære ham om penger, budsjett osv., men det går jaggu sakte i bakkene :fnise:

Videoannonse
Annonse
Gjest AnneShirley
Skrevet

Prøver å lære ham om penger, budsjett osv., men det går jaggu sakte i bakkene :fnise:

Husk at man lærer raskere av praksis enn av teori. Så hvorfor ikke gi ham et kort og litt penger med tilhørende ansvarsområde? Et begrenset område i første omgang slik at dere glatt står over at det "går skeis" i første runde.

Skrevet

Husk at man lærer raskere av praksis enn av teori. Så hvorfor ikke gi ham et kort og litt penger med tilhørende ansvarsområde? Et begrenset område i første omgang slik at dere glatt står over at det "går skeis" i første runde.

Jeg er enig med deg, og skulle gjerne gjort det sånn!

Problemet er at lommepengene bare går til tull. Jeg er mye strengere enn mannen min når det kommer til penger, så hvis 13-åringen har brukt opp lommepengene sine til tull, er det bare å spørre pappa (han må jo få gå på kino når alle andre skal...og man må jo ha godteri og brus når man skal på kino...). Det skal nevnes at dette er stebarnet mitt, og er vi uenige, så er det far som bestemmer, sånn er det bare. Noe frustrerende til tider, særlig når jeg ser hvor lite han egentlig skjønner om penger.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Ja, man må jo han en "felles front" av alle foreldre og omsorgspersoner for at et slikt system skal fungere. Men du kan jo forsøke å forklare dette med læringen for barnets far? Minne ham på at det tross alt er bare 5-6 år til han skal klare seg helt på egenhånd og at han mye å lære på denne tiden.

Skrevet

Synes det er greit å få bankkort når en er 13 jeg. Datteren vår fikk sitt da. Greit å slippe å ha med masse kontanter hvis de vil ta en tur til byen en lørdags formiddag. Dessuten er det lett å overføre penger også og det skjer med en gang dersom det er samme bank som foreldrene. Jeg har iallefall bare postive erfaringer.

Skrevet

Takk for mange fine svar. Ser at det er mange positive sider ved å gi ungdommene bankkort i 13- årsalderen.

Skrevet

Jeg var 11 da jeg fikk bankkort... :) Men da var det en grense på hvor mye jeg kunne bruke det osv fra bankens side.

Skrevet

Min 14-åring får 500 kr mnd, og det inkluderer penger til busskort.

Det hender at hun får litt mer inn på kontoen, men da er det fordi det er noe spesielt, for eks at hun skal på ferie, eller trenger nye klær.

Hvor mye koster busskortet? Kan jo ikke bli stort igjen når dette er betalt

Gjest Upsidaisy
Skrevet

Vi betaler 360 kroner for busskort :)

Skrevet

Her koster månedskort for barn 120 kr.

Da blir det igjen 95 kr uken til diverse...

Skrevet

Her koster månedskort for barn 120 kr.

Da blir det igjen 95 kr uken til diverse...

Det var billig. Her koster det 300.

Skrevet

Min 14-åring får 500 kr mnd, og det inkluderer penger til busskort.

Det hender at hun får litt mer inn på kontoen, men da er det fordi det er noe spesielt, for eks at hun skal på ferie, eller trenger nye klær.

Min gutt på 15 og, pluss lønn for ting han gjør, barnepass, maling etc. Kjempekjekt med å overføre på nettbank og så kan han bruke kort. Da har jeg i tillegg full oversikt over den minste tyggis han kjøper!

• 3 uker senere...
Skrevet

jeg er 12 og et halvt år og ønsker bankkort.

men på nettsiden til nordea som vi bruker, står det ungdomsbankkort 13 - 18.

Kan jeg fortsatt søke om dette??

Gjest wild bird
Skrevet

Ser vi er trege her. Mine fikk bankkort da de var 17 og 18. Men ser ikke noe problem i at barna får det tidligere. Her var det bare ikke behov for det.

Skrevet

Eldstemann fik da hxn var 17 år, nå maser 14 åringen, og kommer nok til å få det før hxn blir 17 år ja. Eldstemann er flink med penger, mens nestemann er ikke flink med penger. Men de må nå få prøve seg. ;)

Skrevet

Oi, ikke eget bankkort før de blir 17? Da hadde jeg allerede bodd alene på hybel i ett år, tenk å skulle tatt ut stipend og lønn i kontanter hver måned da :fnise:

Jeg synes det er greit å få bankkort som 13-åring. Minner om gutten i sommer som mistet 4000 kroner eller noe sånn på vei til Norway-cup. Hadde han hatt bankkort kunne han bare ringt mor, hun hadde umiddelbart kunne sperret kort/overført pengene fra kortet til en annen konto...

Gjest wild bird
Skrevet

Oi, ikke eget bankkort før de blir 17? Da hadde jeg allerede bodd alene på hybel i ett år, tenk å skulle tatt ut stipend og lønn i kontanter hver måned da :fnise:

Jeg synes det er greit å få bankkort som 13-åring. Minner om gutten i sommer som mistet 4000 kroner eller noe sånn på vei til Norway-cup. Hadde han hatt bankkort kunne han bare ringt mor, hun hadde umiddelbart kunne sperret kort/overført pengene fra kortet til en annen konto...

Vet det høres merkelig ut, men de var bare ikke ivrige på det selv, så da ble det bare sånn. Og ynsgtemann bodde på hybel fra han var 16, men foretrakk cash likevel. Sær type ;)

Jeg hadde hans konto i min nettbank og betalte husleie og strøm for han. Også fikk han det han trengte i kontanter. Ikke fordi jeg absolutt ville ha kontroll, men han ville selv ha det sånn.

Nå har han alt ansvar selv, og det syns jeg er bare deilig.

Skrevet

Samme her: hxn var heller ikke interessert i å ha et minibankkort.

Bruker lite penger og er fornuftig: har alltid et par hundrelapper i lommeboken og de svinner heller ikke. ;)

Skrevet

Hehe, blir jo litt feil å tvinge på de bankkort hvis de ikke vil ha det også ja ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...