Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når får ungdommer egne bankkort? Noen som har erfaringer på området?:) Ungdommen her på 13 får ukelønn på 100,- , og tenker at det kunne vært kjekt å skaffet et bankkort til han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal han med bankkort? Kan han ikke bare få ukepenger i kontanter + en sparebøsse?

Gjest Gutt 15
Skrevet

Jeg fikk bankkort i en alder av 13 år. Huffsa: "Hva skal han med bankkort", vel, jeg har MYE lettere for å bruke penger når det er kontakt. På bankkort liker jeg å se store tall, og iløpet av kort tid samlet det seg opp mye penger. I skrivende stund har jeg klart å samle opp rundt 10000 kr på kortet, og dette er penger som garantert hadde flydd ut til annen drit om jeg ikke hadde hatt kontroll på det. Gi han bankkort, det finnes egne programmer for ungdom som gjør at de får det gratis! ( f.eks sparebank1 har sånn )

Skrevet

Når man får en jobb og dermed lønn?

Skrevet

Alle våre har fått i etterkant av konfirmasjonen.

Men ser ikke noe problem i at en 13 åring får bankkort.

Skrevet

Datteren min på 13 1/2 fikk bankkort når hun ble 13. Hun er på endel turer med sin fritidsaktivitet å jeg synes det er greit at hun slipper å ha masse kontanter på seg. Det er også lettvint for meg å overføre hvis behovet skulle være tilstede.

Når det gjelder min datter så har jeg inntrykk av at kontanter "brenner" mer og er lettere å bruke enn kort.

Skrevet

Dette er vel forskjellig fra åerson til person. Jeg for min del har det helt omvent. Jeg har mye mer kontroll over pengene hvis jeg bare har kontanter, på kortet forsvinner pengene med en gang.

Synest likevel at 13 år er en grei alder til å få bankort.

Skrevet

Min 13 åring fikk bankkort til bursdagen sist. Hun skulle på en langtvekkistan tur så da passet det greitt. Spesielt med tanke på at det ikke gikk å veksle inn penger på forhånd (afrikansk land).

Hun tjener litt på småjobber og lønn fra det går rett på kortet. Jeg får opp kortkontoen hennes nåe jeg logger på nettbank og det gir meg en viss kontroll på hvor ofte og mye penger hun bruker. Det hadde jeg ikke hatt mulighet til å følge med på om hun fikk kontanter.

Skrevet

Jeg har knapt kontanter, og bankkort er måten vi bruker penger på i dag. Jeg synes man bør lære å bruke penger, og dermed er 13 en fin alder å få bankkort på.

Skrevet

Jeg skaffa meg ikke bankkort før jeg var 20 og begynte på universitet. Jeg hadde postbankbok og tok ut på posten ved behov. Jeg hadde ikke allverdens forbruk på den tiden. Så tidene forandrer seg. Hvis barnet reiser mye kan jo bankkort være greit å ha. Da kan man også overføre hvis det skulle oppstå en krisesituasjon.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg fikk bankkort da jeg var 13. Da fikk jeg samtidig en fast sum i året som skulle dekke klær, fritidsaktiviteter, busstransport, kino, godteri osv osv. Jeg ble ansvarlig for min egen lille "miniøkonomi". Det lærte jeg mye av og har tenkt å videreføre samme opplegg til egne barn (evt litt justert tidsmessig etter barnets modenhetsnivå om jeg skulle anse det som nødvendig)

Skrevet

Her fikk begge jentene bankkort i 12-13 års alderen. En fin måte å starte innlæring av god økonomistyring på :)

Dessuten er det hendig å ha det som legitimasjon på buss, fly o.l..

Skrevet

Synes 13 år en grei alder, det er tross alt kortbruk som er det vanlige.

Skrevet

Begge mine barn fikk bankkort da de var 13, og de får en fast sum inn på kontoen sin hver mnd.

Før de fikk kortet/månedslønnen ble vi enige om hva den skulle dekke, og jeg hjalp dem å sette opp et minibudsjett på det.

De lærte raskt at jeg mente det da jeg sa at de får påfyll en gang i måneden, og de får ikke mer når kontoen er tom, selv om det er flere uker til neste lønn.

F.eks skulle månedslønnen dekke busskort... hadde de brukt opp pengene før de har kjøpt busskortet, måtte de gå eller sykle. (Det gjør de bare en gang)

De prøvde seg litt fram for å lære hvordan de disponerte pengene på best mulig måte, f.eks ved å ta ut for en uke av gangen, for å se om kort eller kontant er enklest å holde oversikt over.

Den ene synes det er enklest med kontanter, den andre synes hun har grei oversikt ved å få saldooversikten på mobil.

Men dette måtte de finne ut av selv, og jeg er glad de har noen år på å prøve og feile, slik at de vil være godt rustet til å takle økonomien når de flytter for seg selv.

Kortet deres kan også brukes i minibanker i utlandet, og det brukes som legitimasjon på buss og tog, noe som viser seg å være nyttig når de kommer i den alderen.

Og bare som en videreføring...

De har alltid vært flinke til å spare, og har etterhvert blitt flinke til å disponere "lønnskontoen", men nå har de begge begynt å jobbe etter skoletid, og må lære seg å håndtere en litt større økonomi. (Bruk, sparing, buffer)

Skrevet

jeg fikk oxo 100 kr i uken, og fikk bankkort når jeg var 15. Før det hadde jeg det bare i min lommebok.

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg bare spørre hvor mye penger de får i mnd ? Så plutselig ut som om det var en utrolig god ide!

Jeg kunne gjerne tenkt meg det opplegget selv, så er litt nysgherrig på hvor mye penger de får i mnd. Dette forslaget skal mamma få høre!

hilsen jente snart 14 :)

Skrevet

Kan jeg bare spørre hvor mye penger de får i mnd ? Så plutselig ut som om det var en utrolig god ide!

Jeg kunne gjerne tenkt meg det opplegget selv, så er litt nysgherrig på hvor mye penger de får i mnd. Dette forslaget skal mamma få høre!

Det står at de får 100, kr i uka :)

Skrevet

Min 14-åring får 500 kr mnd, og det inkluderer penger til busskort.

Det hender at hun får litt mer inn på kontoen, men da er det fordi det er noe spesielt, for eks at hun skal på ferie, eller trenger nye klær.

Skrevet

Hei!

Vår gutt på 13 får 100 kr i ukepenger (+ 50 kr i uka for å bruke i skolekantina). Han var i går innom banken for å få bankkort. Syns det er viktig at barna lærer økonomi tidlig. Tror det blir en blanding mellom bruk av kort og kontanter.

Det som er fint med kortet (NOrdea) er at man ikke betaler for uttak eller kan ha overtrekk. Man betaler heller ikke årspris for kortet.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg fikk 10 000 i året (men det er jo en del år siden, så det kan nok justeres en del mhp dagens kroneverdi). Men det skulle dekke ALT unntatt den maten jeg spiste hjemme. Da snakker vi buss, ny sykkel, alle klær, fritidsaktiviteter, bøker, ny kalkulator, turutstyr osv osv.

Det fine var at da jeg flyttet fra hjemme var jeg godt trent i å disponere egne penger. Det første året ble det kun husleie og mat som ble "nye utgifter", så det ble liksom ikke den enorme overgangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...