Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært noe interresert i religion, og er selv ikke religiøs.

Men det er en ting jeg reagerer på. Satt å så på et program som heter amish. Det handler om amish ungdom som får dra ut i verden og "gjøre fra seg" før de blir helt amish. Der både festet de, drakk, røykte, danset, alt som er ulovlig i følge bibelen. Selv om de hadde gjort dette, hadde de ingen skyldfølelse om at de hadde sviktet Gud, og konverterte likevel til sin tro for resten av livet.

Hvordan kan de ikke ha skyldfølelse over at de har brutt lover i bibelen, og samtidig bare gå videre som om ingenting har skjedd? Og erdet ikke sånn at har du brutt en regel, har du brutt alle?

Er veldig facinert av dette, vil også høre meningen til dere som er kristne. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri vært noe interresert i religion, og er selv ikke religiøs.

Men det er en ting jeg reagerer på. Satt å så på et program som heter amish. Det handler om amish ungdom som får dra ut i verden og "gjøre fra seg" før de blir helt amish. Der både festet de, drakk, røykte, danset, alt som er ulovlig i følge bibelen. Selv om de hadde gjort dette, hadde de ingen skyldfølelse om at de hadde sviktet Gud, og konverterte likevel til sin tro for resten av livet.

Hvordan kan de ikke ha skyldfølelse over at de har brutt lover i bibelen, og samtidig bare gå videre som om ingenting har skjedd? Og erdet ikke sånn at har du brutt en regel, har du brutt alle?

Er veldig facinert av dette, vil også høre meningen til dere som er kristne. :sjenert:

Kan du trekke frem de skriftstedene i bibelen som sier at det er forbudt å røyke, drikke og danse? Kan du demonstrere at en person som røyker, drikker og danser, svikter Gud, med utgangspkt i religionens spesifikke krav?

Amish har en ordning der ungdommer får lov til, uten særlige sanksjoner, å prøve livet utenfor, og deretter forlanger de at de unge velger hvordan de vil leve. Hvis de vil følge det leveviset som Amish representerer, så kan de det, og vil de leve som "normalt", så kan de det. Jeg syns det er ganske greit at de lar ungdommen få ta et informert valg.

Skrevet

Kan du trekke frem de skriftstedene i bibelen som sier at det er forbudt å røyke, drikke og danse? Kan du demonstrere at en person som røyker, drikker og danser, svikter Gud, med utgangspkt i religionens spesifikke krav?

Amish har en ordning der ungdommer får lov til, uten særlige sanksjoner, å prøve livet utenfor, og deretter forlanger de at de unge velger hvordan de vil leve. Hvis de vil følge det leveviset som Amish representerer, så kan de det, og vil de leve som "normalt", så kan de det. Jeg syns det er ganske greit at de lar ungdommen få ta et informert valg.

Ja, du har vel kanskje rett i det. Vet jo ikke så mye om amish, men på programmet leste en amish mann opp reglene med å drikke, røyke, danse,osv, men vet ikke hvilke regler det er.

Men poenget med denne tråden var at JEG mener at bryter du en regel, bryter du alle, og jeg skjønner ikke at de kan bryte regler så lett å ikke ha dårlig samvittighet, når de har blitt oppdratt på en så streng, kristen måte, men det er MIN mening da, ville vite hva andre mener...

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Svarer på Bryter du en regel, bryter du alle!

Eh... hvorfor skulle det være sånn?

En av grunntankene i kristendommen er jo nettopp at mennesket er syndig, og at det dermed begår feil og bryter regler. Vi er skapt sånn. Det er dermed ikke en motsetning mellom å være kristen og å ikke følge alt som står nedskrevet i bibelen. Men det jeg reagerer mest på er at underoverskriften her er "Kristendommen", når du omtaler amish, som har en veldig fundamentalistisk tilnærming til kristendommen. Dette synes jeg du kunne hatt med i underoverskriften, for jeg liker å vite hva jeg skal lese om. Hadde ikke sett for meg at denne tråden handlet om ville amishungdommer.

En annen ting er jo at man absolutt kan synes amishenes ordning med rumspringa er ganske merkelig: de sender ungdommene sine ut i en virkelighet de ikke har forutsetninger for å takle. De har levd isolert hele livet, og vet ikke hvordan man forholder seg til ungdomskulturen ellers i USA. Så blir de sendt ut for å eksperimentere uten noe sikkerhetsnett rundt seg. Velger de å frasi seg plassen amishsamfunnet må de samtidig ta farvel med alle de trygge rammene og alle omsorgspersoner, venner, familie. Det er kanskje ikke så rart at de aller fleste vender tilbake.

Skrevet

Grunnen til at jeg skrev kristendommen som underskrift, var jo at amishfolkene er jo kristne( kanskje mer kristne) enn andre, men jeg mener ikke bare amishfolk, alle kristne.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Grunnen til at jeg skrev kristendommen som underskrift, var jo at amishfolkene er jo kristne( kanskje mer kristne) enn andre, men jeg mener ikke bare amishfolk, alle kristne.

Fremdeles lurer jeg mest på hvorfor du synes at "å bryte én regel er å bryte alle" - det er ikke så mye man kan gjøre i noen sammenhenger, om man skal se sånn på det. Dessuten er det forskjell på normative og deskriptive regler.

Skrevet

Min mening er at hvis du har konvertert til en tro, har du avgitt et løfte om å holde ALLE regler og lover innenfor den troen, og hvis du da bryter Èn regel, mener jeg at du har brutt hele troen din, og kan da ikke lenger kalle deg en god kristen..., godt svar nok? :fnise:

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Min mening er at hvis du har konvertert til en tro, har du avgitt et løfte om å holde ALLE regler og lover innenfor den troen, og hvis du da bryter Èn regel, mener jeg at du har brutt hele troen din, og kan da ikke lenger kalle deg en god kristen..., godt svar nok? :fnise:

Det er rett og slett umulig. Det går ikke an. Og amishene har ikke konvertert til troen sin; konverterer man går man over til en annen tro, f.eks. går fra å være kristen til å bli muslim eller fra agnostiker til kristen. Jeg skjønner svaret ditt, men må ærlig innrømme at jeg ikke klarer å være det minste enig^^

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Må vel forøvrig legge til at amishene ikke bryter noen regler under rumspringa, da dette er en overgangsrite, og at det er spesielle regler som gjelder for akkurat denne perioden også...

Skrevet

Ja, de har vel spessielle regler der, men synes likevel det er rart at når de har blitt oppdratt på den måten ved at å få vite at det er en stor synd å drikke,røyke,osv, at de kan bare bryte dette så lett.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Ja, de har vel spessielle regler der, men synes likevel det er rart at når de har blitt oppdratt på den måten ved at å få vite at det er en stor synd å drikke,røyke,osv, at de kan bare bryte dette så lett.

De aller fleste gjør heller ikke så mye ut av rumspringa, etter hva mange spesialister hevder. Det er jo vanskelig å vite for oss utenfor samfunnet hvordan forholdet egentlig er, siden vi ikke har innsyn utover de få "dokumentarene" og lignende som vi får se.

Skrevet (endret)

Ja, du har vel kanskje rett i det. Vet jo ikke så mye om amish, men på programmet leste en amish mann opp reglene med å drikke, røyke, danse,osv, men vet ikke hvilke regler det er.

Men poenget med denne tråden var at JEG mener at bryter du en regel, bryter du alle, og jeg skjønner ikke at de kan bryte regler så lett å ikke ha dårlig samvittighet, når de har blitt oppdratt på en så streng, kristen måte, men det er MIN mening da, ville vite hva andre mener...

Amish har valgt å leve på en bestemt måte, og de har ganske strikte regler for hvordan det skal være. Og en av reglene er at ungdommer får denne tiden til å bestemme seg for om de skal følge Amish`s levesett eller om de skal tilhøre verden utenfor. Ungdommene bryter ingen regler. Det de gjør, er tillatt og akseptert, og selv de som er Amish i dag, har vært gjennom den samme perioden. De anser at det er naturlig at ungdommen raser en periode, før de tar på seg ansvaret med et voksent liv.

Det kunne forresten være artig å se en begrunnelse for hvorfor du mener at å bryte EN regel, er å bryte alle. Mener du da at dersom du har f.eks kommet i skade for å bruke verktøy på sabatten, så kan du like gjerne ta den helt ut og drepe naboen, også? Eller høres det veldig dumt ut når jeg strekker påstanden din til dens yttergrenser? I såfall burde du kanskje forsøke å reformulere deg slik at det du sier, faktisk reflekterer det du mener.

Endret av Mann 42
Skrevet

Hvis det virkelig hadde vært sånn, så hadde det jo vært fantastisk gode nyheter for oss ateister. Det ville jo innebære at folk ville innse at de ikke kunne leve etter religionene sine, og i hopetall falle fra. Men dessverre så er de fleste religioner såpass permissive at de tillater en del feil og mangler og ser gjennom fingrene med brudd på reglene. Dermed blir folk sittende i den religiøse gjørma, bare med litt dårligere samvittighet enn de hadde før.

Skrevet

Det å røyke hasj et par ganger, altså ikke gjøre skade på andre enn en selv, er altså like ille som å drepe et par ganger? Det å stjele en tannbørste og en 20-kroning/50-lapp er like ille som å voldta og drepe 30 mennesker? Det å kjøre 10-20 km over fartsgrensa er like ille som å kjøre i 180 km/timen i 50-sone? Er alle regel-/lovbrudd like ille, eller kan mengden skade gjort på seg selv og andre variere?

Skrevet

Rumspringa: http://en.wikipedia.org/wiki/Rumspringa

Amishene har mange regler som ikke har tilhørighet i bibelen. De blir ikke direkte plassert inn i kristendommen, da de har sin egen tolkning av hvordan kristendommen skal være.

/De immigrerte til USA pga at den katolske lutherske og reformerte kirke forfulgte dem og gav dem dødsstraff pga sitt syn på kristendommen og hvordan de valgte å leve. De ble dømt for forræderi, og mangle ble brent eller bundet fast i et hjul og døde på det viset. Noen ble også kastet i en elv eller på havet./

De spesifike reglene og forskjellene kan du finne på nett.

Gjest Anjelika
Skrevet

Amishene har mange regler som ikke har tilhørighet i bibelen. De blir ikke direkte plassert inn i kristendommen, da de har sin egen tolkning av hvordan kristendommen skal være.

Det har jo samtlige kristne også.

Skrevet

Det har jo samtlige kristne også.

Jo. Men det har altså Amishene også, som påpekt.

Det har vel vært et mer eller mindre problem om hvem som er den rette kristne, hvor Amishene har sine egne regler og betegnelser på hva kristendom er. Idag har de jo sin egen kirke og sitt eget kirkesamfunn og står selvstendig.

Skrevet

Er ikke hovedpoenget i kristendommen at mennesket er født syndig, ute av stand til å leve syndfrie liv og derfor døde Jesus på korset? Der sonet han for all våre synder? Da er det neppe sånn at dersom du ikke klarer å leve etter lovene og reglene i Bibelen, så er du ikke en god kristen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg lurer på om det ts egentlig mener (evt har misforstått?) er at man enten er en synder eller så er man det ikke. Det er noe som er absolutt, enten eller. Dvs, er man først syndfri, men gjør én synd, så er man ikke lenger syndfri.

...Heldigvis står det også i Bibelen at Gud vet at ingen menneske på hele jorden klarer å være helt syndfri :) Det er i grunnen hele poenget med å bli frelst. Det er også noe som er absolutt, man er ikke "litt frelst" og kan ikke bli "mer frelst" ved å la være å gjøre dårlige ting.

Skrevet

"Hver den som gjør synd, er syndens trell," sa han, Joh. 8:34. Derved hadde han også fortalt dem, at enhver som blir satt fri fra trelldommen å måtte gjøre synd, er fri og ikke lenger syndens trell. Han hadde en fantastisk sannhet om tilgivelse og ny fødsel å tilby. "Dere skal kjenne" - denne sannheten, sa han, og den "skal frigjøre dere," Joh. 8:32.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...