Gjest Engstelig Skrevet 30. august 2010 #1 Skrevet 30. august 2010 Jeg er 25 år gammel, og har i det siste begynt å tenke mer og mer på dette. Moren min måtta operere ut alt i underlivet for 12 år siden, i slutten av 30-åra. Etter det som skjedde har jeg ikke tenkt så mye på dette før nå i det siste. Jeg har lyst på barn, men ikke riktig enda. Men som skrever har jeg den siste tiden tenk på det min mor måtte igjennom. Kan jeg dra til en gynekolog å få sjekket ut at alt er i orden nede der? Og hvordan fruktbarheten min er? Jeg vet jeg har lest at man ikke får utredning før etter 1 år med prøving, men hvis det viser seg at det kan være vanskelig for meg å få barn så må jeg begynne å tenke mer seriøst på det med barn. Hvis jeg er i risikogruppen for at jeg også må operere så må jeg få barn ganske raskt. Kan man få utredet seg før man har vært prøver i 1 år, da man har slike ting arvelig i familien?
AnonymBruker Skrevet 30. august 2010 #2 Skrevet 30. august 2010 Det spørs jo hva som var grunnen til at moren din måtte fjerne eggstokker og livmor. Men om du mistenker sykdom så kan du jo bli utredet for det. Men du kan ikke bli utredet for ufrivillig barnløshet. Det er ikke bare å sjekke fruktbarhet, det er komplistert og ofte finner man ikke noe galt. Det vanligste for kvinner er manglende eggløsning, har du regelmessige sykluser så har du mest sannsynlig også eggløsning. Og tette eggledere. Det kommer oftest etter en infeksjon. Ved en vanlig gynekologisk undersøkelse hos en gynekolog så kan du få innvendig ultralyd som sjekker livmor og eggstokker. Da kan man se etter svulster og cyster.
Gjest Engstlig Skrevet 30. august 2010 #3 Skrevet 30. august 2010 Det spørs jo hva som var grunnen til at moren din måtte fjerne eggstokker og livmor. Men om du mistenker sykdom så kan du jo bli utredet for det. Men du kan ikke bli utredet for ufrivillig barnløshet. Det er ikke bare å sjekke fruktbarhet, det er komplistert og ofte finner man ikke noe galt. Det vanligste for kvinner er manglende eggløsning, har du regelmessige sykluser så har du mest sannsynlig også eggløsning. Og tette eggledere. Det kommer oftest etter en infeksjon. Ved en vanlig gynekologisk undersøkelse hos en gynekolog så kan du få innvendig ultralyd som sjekker livmor og eggstokker. Da kan man se etter svulster og cyster. Det ble fjernet pga mistanke om kreft, men var heldigvis godartet. Morfar døde av kreft. Jeg har mensen. Går på p-piller, men får likevel ikke mensen på samme dag. Den kan varierer med tre dager når den kommer. Trodde det skulle være regelmessig da man går på p-pillen. Jeg får ringe en gyneolog, vil ingen som jobber i det offentlige så får jeg høre i den private sektoren.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #4 Skrevet 31. august 2010 Med p-piller så er det ikke så godt å si om du har regelmessige sykluser uten hormoner nei. P-pillene styrer jo nå hele syklusen din. Ring fastlegen din og forklar problemet for h*n og be om en henvisning til en gynekolog. Du kan ikke bli nektet henvisning. Men det er ofte lange ventetider på offentlige gynekolog, så har du råd så gå til en privat gynekolog.
Gjest Engstelig Skrevet 31. august 2010 #5 Skrevet 31. august 2010 Med p-piller så er det ikke så godt å si om du har regelmessige sykluser uten hormoner nei. P-pillene styrer jo nå hele syklusen din. Ring fastlegen din og forklar problemet for h*n og be om en henvisning til en gynekolog. Du kan ikke bli nektet henvisning. Men det er ofte lange ventetider på offentlige gynekolog, så har du råd så gå til en privat gynekolog. Tenkte på det med p-piller, at siden jeg ikke får den på samme dag med p-piller, hvordan er det da uten? Jeg har ringt legen min i dag, så skal dit iløpet av uka. Jeg skal høre hva han sier. Hvis han gir meg henvisning og det er lang ventetid så bestiller jeg nok hos en privat. Blir nesten gal av å gå å tenke på dette
Gjest navnelapp Skrevet 31. august 2010 #6 Skrevet 31. august 2010 Ta det roleg. Mor di hadde ikkje kreft, viste det seg. Altså har du ingenting farleg å arve. Ho hadde kanskje cyster, det tek tid å utvikle, og det er typisk at ho fekk det i slutten av 30-åra. Tendensen til å få cyster er såvidt eg veit heller ikkje spesielt arveleg. For nokre år sidan var dei meir "brutale" når det gjaldt å fjerne organ i underlivet når kvinner var plaga av blødningar og smerter, dei har blitt flinkare og meir presise i diagnostiseringa berre dei siste åra. Det kan godt hende at ho hadde fått ein mindre inngripande operasjon hadde det blitt gjort i dag.
Gjest Engstelig Skrevet 31. august 2010 #7 Skrevet 31. august 2010 Ta det roleg. Mor di hadde ikkje kreft, viste det seg. Altså har du ingenting farleg å arve. Ho hadde kanskje cyster, det tek tid å utvikle, og det er typisk at ho fekk det i slutten av 30-åra. Tendensen til å få cyster er såvidt eg veit heller ikkje spesielt arveleg. For nokre år sidan var dei meir "brutale" når det gjaldt å fjerne organ i underlivet når kvinner var plaga av blødningar og smerter, dei har blitt flinkare og meir presise i diagnostiseringa berre dei siste åra. Det kan godt hende at ho hadde fått ein mindre inngripande operasjon hadde det blitt gjort i dag. De forsøkte å finne det ut på annen måte først, men de kunne ikke si om det var kreft eller ikke før hun ble operert. Hun har også blitt operert for godartet svults i magen. Morfar hadde kreft, og derfor de tok det såpass alvorlig. Og det er også noe av grunnen til at jeg vil sjekke meg. Han døde av kreften. Jeg kommer nok uansett til å dra til gynekolog for å undersøke dette ordentlig, slik at jeg slipper å tenke på dette
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå