angara Skrevet 30. august 2010 #1 Del Skrevet 30. august 2010 Hei! Jeg holder på å planlegge sommerferien til neste år, i Skottland. Vi er 9 stk som reiser, og tenkte å leie en bil med plass til alle. Altså en 9-seter (evt en 12-seter). En i reisefølget hevder at man kan kjøre en slik buss med vanlig førerkort (klasse B). Men når jeg googler litt, ser det ut som man må ha D1 eller noe, som ingen av oss har. På engelske billeie-nettsider, ser det ut til at en engelskmann som har førerkort fra FØR 1997, kan kjøre minibuss. Mens de som har tatt lappen senere, etter nye regler ble innført, må ta egen oppkjøring til minibuss. Det jeg lurer på, er om noen her inne vet om det er det samme i Norge? Blir takknemlig for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 30. august 2010 #2 Del Skrevet 30. august 2010 D1 kreves for kjøretøy med plass til mer enn 8 passasjerer, dvs mer enn 9 personer inkludert fører. Dermed ser det ut til at 9 seter totalt er akkurat maks av hva som er lovlig på B. Jeg kjenner ikke til at man har hatt D1 innbakt i vanlig oppkjøring i Norge som i UK, og uansett vil jeg tro at en førerrett man har hatt på denne vil ha gått ut dersom man ikke har levert helseattest/fornyet med jevne mellomrom, slik det har gått med C1 som mange av oss fikk med gammel oppkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angara Skrevet 30. august 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 30. august 2010 D1 kreves for kjøretøy med plass til mer enn 8 passasjerer, dvs mer enn 9 personer inkludert fører. Dermed ser det ut til at 9 seter totalt er akkurat maks av hva som er lovlig på B. Jeg kjenner ikke til at man har hatt D1 innbakt i vanlig oppkjøring i Norge som i UK, og uansett vil jeg tro at en førerrett man har hatt på denne vil ha gått ut dersom man ikke har levert helseattest/fornyet med jevne mellomrom, slik det har gått med C1 som mange av oss fikk med gammel oppkjøring. Hm, da skulle det kanskje holde akkurat. (Vurderte å se meg om etter 12-seter, pga mer bagasjeplass, men det er greit å la være...) Takker for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå