Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2003 #1 Skrevet 3. oktober 2003 Jeg skal snart på jobbintervju for en lederjobb, så jeg trenger litt hjelp. Jeg tenkte vi kunne samle en del spørsmål som er vanlige å få ved jobbintervju her, slik at man kan bruke denne tråden som en hjelp til selve intervjuet. Fint om man evt også føyer på svar også, f eks hva som kan taktisk smart å svare/ikke svare, eller rett og slett tips på gode svar. Her er noen vanlige spørsmål: - Dine positive sider? - Dine negative sider? - Hva mener du kjennetegner en god leder? (Hjelp! Hvor utfyllende skal man svare?) - Hva vet du om dette firmaet/denne bedriften/denne arbeidsplassen? (Ramser man opp alt man vet eller sier man f eks bare at man har kikket - Hvor mye kunne du tenke seg i lønn? (Denne sliter jeg med, hva i alle dager svarer man???) Og hvordan vrir man seg evt unna spørsmål som intervjueren egentlig ikke har lov å stille? (Eks: Jeg har selvsagt planer om å få barn om ikke altfor lenge, men hvis intervjueren spør om dette, noe jeg vet ikke er lov, hva svarer jeg? Hvis jeg er ærlig, kan de droppe meg, selv om de selvsagt ikke innrømmer at det er grunnen. Jeg synes heller ikke det passer å si at det er det ikke lov å spørre om, det virker liksom litt nebbete, og da får man kanskje heller ikke jobben.)
Gjest sunshine-t Skrevet 3. oktober 2003 #2 Skrevet 3. oktober 2003 det mest standarspørsmålet er vel: "hvorfor skal vi velge akkkurat deg, hva kan du tilføre vår bedrift som vi ikke har fra før" ett skikkelig irriterendes spørsmål
Felicia Skrevet 3. oktober 2003 #4 Skrevet 3. oktober 2003 Det viktigste er egentlig å svare ærlig. Det er utrolig lett å gjennomskue når svarene er innøvde. Jeg tar mye heller en person som gir et halvgodt ærlig svar enn et innøvd svar som da egentlig ikke sier noe om hva personen egentlig mener. Unngå også å vinkle dine positive sider til negative. Der er utrolig mange som gjør dette: Intervjuer: "Hva er dine positive sider?" Intervjuobjekt: "Jeg er veldig positiv og sier aldri nei til ekstra arbeide" Intervjuer: "Og hva er så dine negative sider?" Intervjuobjekt: "Vel... siden jeg så gjerne vil hjelpe så hender det at jeg plutselig tar på meg formye arbeide da...slik at jeg ikke får tid til alt..." Utrolig lett å gjennomskue. Vær ærlig! Eller.. .selvsagt dersom du søker på jobb som Taxisjåfør så bør man jo ikke si at man ikke eier stedssans, men du skjønner sikkert hva jeg mener.
Pusekatt Skrevet 3. oktober 2003 #5 Skrevet 3. oktober 2003 Og hvordan vrir man seg evt unna spørsmål som intervjueren egentlig ikke har lov å stille? (Eks: Jeg har selvsagt planer om å få barn om ikke altfor lenge, men hvis intervjueren spør om dette, noe jeg vet ikke er lov, hva svarer jeg? Hva med å svare at du ikke har noen konkrete planer om det? Det er vagt, ærlig og samtidig noe du ikke kan bli tatt på siden.
bluebird Skrevet 3. oktober 2003 #6 Skrevet 3. oktober 2003 Jeg har på slutten av et intervju fått spørsmålet: "Noe du vil spørre om?" I min naivitet har jeg sagt høflig "Nei" og tenkt at det viste at jeg har fått med meg alt og ikke hadde noen spørsmål. Men dengang ei.. Sikkert lurt å ha noen geniale spørsmål på lur. Men hva skal man spørre om? I mitt tilfelle hadde intervjueren allerede lagt ut om diverse, og man skal jo ikke spørre om lønn eller stille ugeniale spørsmål..
Rachel Skrevet 3. oktober 2003 #7 Skrevet 3. oktober 2003 Tips til hva som gjør en god leder: Gode evner innen: -kommunikasjon -tidsstyring -delegering -motivasjon -evaluering -planlegging og organisering -gjennomføring av planer samt positiv og optimistisk holdning, og at man tar seg tid til å gi flinke ansatte en klapp på skuldra.......
Junebug Skrevet 3. oktober 2003 #8 Skrevet 3. oktober 2003 Jeg har på slutten av et intervju fått spørsmålet: "Noe du vil spørre om?" I min naivitet har jeg sagt høflig "Nei" og tenkt at det viste at jeg har fått med meg alt og ikke hadde noen spørsmål. Men dengang ei.. Sikkert lurt å ha noen geniale spørsmål på lur. Men hva skal man spørre om? I mitt tilfelle hadde intervjueren allerede lagt ut om diverse, og man skal jo ikke spørre om lønn eller stille ugeniale spørsmål.. Absolutt viktig å ha noen spørsmål på lur! Selv har jeg stilt disse spørsmålene: - hva er deres forventninger til meg i denne stillingen? - hvordan vil en vanlig arbeidsdag i denne stillingen være? - hvordan er arbeidsmiljøet i bedriften/avdelingen?
mellom Skrevet 3. oktober 2003 #9 Skrevet 3. oktober 2003 Når folk har vært inne på intervju hos meg, så er det et par/tre momenter som rett og slett har ødelagt min opplevelse av mennesket foran meg. Ikke *si* at du er kreativ - det må komme fram gjennom det du har gjort og den du er - det i seg selv forteller en intervjuer at du er nettopp det. Ikke *si* rett ut at du er god på kommunikasjon (eller kundekontakt el.l), det merker en jo raskt. Problematiser heller ulike situasjoner, som du er ser på som utfordrende fordi da må en analysere ulike menneskektyper og bla bla. Spør om hvordan arbeidsplassen er delt opp - om hvilke strukturer som finnes, spør med entusiasme, men ikke avbryt (jeg har sansen for alle som ligger litt foran, bare de ikke virker desperate) - la det komme klart fram at du ser for deg selv i en slik arbeidssitausjon. Du trenger ikke ha opplevd lignende måter/metoder/miljøer før, så lenge det virker som om du synes det høres spennende og utfrodrende ut. Når det gjelder potensielle ledere - se opp for de feige og unnvikende på den ene siden og de voldosmme og brautende på den andre.
Junebug Skrevet 3. oktober 2003 #10 Skrevet 3. oktober 2003 Unngå også å vinkle dine positive sider til negative. Jeg er til en viss grad enig med deg, Felicia. Selvfølgelig skal man være ærlig, samtidig mener jeg at arbeidsgivere som stiller et så dumt spørsmål som "Nevn dine negative sider" aldri kommer til å få et vettugt svar som samtidig stiller den arbeidssøkende i et positivt lys. Og det er jo det man prøver hele tiden på et jobbintervju - sette seg selv i et positivt lys. Jeg har flere negative sider i jobbsammenheng, men jeg sier da ikke dette på et jobbintervju! Det får de heller spørre referansene mine om.
Junebug Skrevet 3. oktober 2003 #11 Skrevet 3. oktober 2003 Jeg tenkte vi kunne samle en del spørsmål som er vanlige å få ved jobbintervju her' date=' slik at man kan bruke denne tråden som en hjelp til selve intervjuet. Fint om man evt også føyer på svar også, f eks hva som kan taktisk smart å svare/ikke svare, eller rett og slett tips på gode svar.[/quote'] - Hvordan takler du stress? - Hvordan takler du konflikter med kolleger og sjefer? - Hvordan bidrar du til det sosiale miljøet på jobb? Her er det ingen fasitsvar, man må svare det som passer for en selv.
Gjest Poirot Skrevet 3. oktober 2003 #12 Skrevet 3. oktober 2003 Eller si at du ikke vet om du kan få barn.... (Med mindre du har barn fra før, da)
mellom Skrevet 3. oktober 2003 #13 Skrevet 3. oktober 2003 Jeg er helt for å lyve som faen når det gjelder barn. Faen heller! Er det ikke lov å spørre, så er det ikke lov å spørre - uansett hvilken form spørsmålet måtte ha. Og ja, jeg vet at det er vanskelig å plutselig ha 3 gravide når en ikke består av mer enn 8 ansatte. Men det er prisen å betale for å ansette mennesker i reproduktiv alder. Jeg fikk en gang et sjarmerende svar på det med negative sider - som dreide som å vente å se, og heller oppdage det etterhvert - for sa han, det kom det i alle fall til å bli sånn om vi fikk vte hva det var! Og vi måtte bare ta det med ro, han manglet ikke selvinnsikt, og det var heller ikke av noen kriminell art, det kunne jo faktisk hende at vi ikke leste det som negativt i det hele tatt - noe sånt sa han. Likte det godt.
Midnattsol Skrevet 3. oktober 2003 #14 Skrevet 3. oktober 2003 Her er en tråd om positive/negative sider. Følger litt med her, skal på et intervju om ikke så lenge. Det er internt i bedriften, hva slags spørsmål kan man kanskje vente seg da? Noen idèer om det??
Gjest sexysadie Skrevet 3. oktober 2003 #15 Skrevet 3. oktober 2003 som kvinne blir man også spurt om mulig fremtidig familieforøkelse... D har de ikke lov til,men de gjør det. De må tenke på bedriftens beste.
Gjest Zalomine Skrevet 3. oktober 2003 #17 Skrevet 3. oktober 2003 Jeg har fått høre etterpå at årsaken til at jeg har fått den jobben jeg har, er rett og slett at jeg var dønn ærlig (på noe det ikke falt meg inn å ha noen andre svar på) nemlig at jeg er LAT! Altså.. det var snakk om trening og sånn da, og jeg sa det som jeg var jeg, jeg trives best hjemme, i sofakroken, jeg driver nok ikke med trening, til det er jeg for grunnleggende lat!" Sikkert ikke egentlig noe genitrekk å innrømme, men jeg ER lat (aktivitetsmessig, sånn trening altså, jeg gjør jo jobben min) og den ærligheta slo visst ann, i følge min sjef, som da var intervjuer....
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2003 #18 Skrevet 4. oktober 2003 Jeg var borti to intervjuere en gang som vridde og vrengte på alt jeg sa. Sa jeg en positiv egenskap ved meg selv, overdrev de denne egenskapen til den ble negativ og spurte om jeg trodde det passet å være sånn i den stillingen jeg søkte på. Absolutt alt jeg sa måtte forsvares, eksemplifiseres osv osv. De gikk inn for å sette meg fast og jeg ble mindre og mindre snakkesalig for hvert spørsmål. Jeg hadde null selvtillit etter det intervjuet! Er dette vanlig oppførsel? Jeg har kun opplevd det en gang.
Felicia Skrevet 4. oktober 2003 #19 Skrevet 4. oktober 2003 Kansje de ville se hvordan du reagerte i en presset situasjon? Kan for noen yrker være viktig å finne ut av
mellom Skrevet 4. oktober 2003 #20 Skrevet 4. oktober 2003 Eller kan hene likte de å sitte der de satt? I en maktposisjon? FIkk du jobben?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå