Gå til innhold

Din beste høstsuppe

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå når høsten nærmer seg, får jeg alltid lyst til å lage supper. Vet man kan finne mange oppskrifter på nettet, men det er alltid kjekt å høre fra folk som har testet ut oppskriftene. Så, har DU en oppskrift du liker godt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker denne suppen med gulrøtter og linser. Denne har tortellini og grønnsaker, og metter godt.

Pleier også lage denne denne med gulrøtter og koriander. Denne suppen med kylling og nudler passer også perfekt på kalde og gufne dager.

Det er også mange andre gode oppskrifter på bbcgoodfood.com, bruker nesten bare suppeoppskrifter derfra! :)

Skrevet (endret)

Jeg likter ikke tanken på at det nærmer seg høst, men en ting ser jeg fram til og det er høstmaten. Jeg blir skikkelig matlei om sommeren og spiser lite og lett. Om høsten derimot vil denne mannen ha kraftig mannekost :)

Jeg elsker oksehalesuppe. Oppskriften er vel ikke helt min, men jeg har mekket så mye på den at den har blitt min.

Jeg tar oksehalestykkene og surrer de først i en malmpanne. Jeg surrer også løk og litt selerirot. Dette har jeg i en kasserolle sammen med biter av gullerot, selerirot, persillerot, laurbærblad og en god del hel svart pepper. Fyller på med vann til det dekker. koker opp og skummer av. (i og med at kjøttet først er surret blir det normalt lite å skumme av.) så får det småputtre i 3,5 timer.

Når tiden har kommet tar jeg ut kjøttet og setter det til kjøling. Jeg siler av grønsakene og hiver de. Så steker jeg bacon (ganske mye) og har dett oppi. Jeg hakker purreløk, litt potet, kålrot, gullerot, selerirot, pastinakk, persillerot, hakket fersk persille, nykvernet pepper, litt knust ingefær fra glass, bittelitt chilli-pasta, noen spiseskjeer hakkede soltørkede tomater i olje, timian, salvie, oregano.

Dette får småkoke.

Så når kjøttet har blitt kaldt så rensker jeg det og har det oppi til slutt.

Hele prosessen tar ca 5 timer så det er ikke noe jeg gjør for å bli fort ferdig med maten. Når jeg lager okksehalesuppe så er det søndagsaktiviteten min. Jeg rydder kansje litt innimellom eller er på nettet. Hyggeligst er det å gjøre det sammen med noen og med et vinglass i hånden. :)

Endret av Spiralis
Skrevet

Tusen takk, folkens!! Den oksehalesuppen MÅ jeg lage en søndag! Er det vanskelig å rense kjøttet? Er lite vant til oksehaler....

Skrevet

Tusen takk, folkens!! Den oksehalesuppen MÅ jeg lage en søndag! Er det vanskelig å rense kjøttet? Er lite vant til oksehaler....

Når det har kokt lenge nok og blitt kald så er det ikke noe komplisert, men litt fettete å renske. Det er mye bein og lite kjøtt så man trenger en del hale.

Bor du et sted med slakter så er det aller beste å stikke innom og be om å få halestykker som er skåret av ved leddene. Gamle slaktere blir ofte blide dersom du kommer inn og spør etter akkurat det. :) Det er ikke altid butikk eller slakter har haler så jeg handler det når jeg får sjansen og har de i frysern til dagen før jeg skal bruke de.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg likter ikke tanken på at det nærmer seg høst, men en ting ser jeg fram til og det er høstmaten. Jeg blir skikkelig matlei om sommeren og spiser lite og lett. Om høsten derimot vil denne mannen ha kraftig mannekost :)

Jeg elsker oksehalesuppe. Oppskriften er vel ikke helt min, men jeg har mekket så mye på den at den har blitt min.

Jeg tar oksehalestykkene og surrer de først i en malmpanne. Jeg surrer også løk og litt selerirot. Dette har jeg i en kasserolle sammen med biter av gullerot, selerirot, persillerot, laurbærblad og en god del hel svart pepper. Fyller på med vann til det dekker. koker opp og skummer av. (i og med at kjøttet først er surret blir det normalt lite å skumme av.) så får det småputtre i 3,5 timer.

Når tiden har kommet tar jeg ut kjøttet og setter det til kjøling. Jeg siler av grønsakene og hiver de. Så steker jeg bacon (ganske mye) og har dett oppi. Jeg hakker purreløk, litt potet, kålrot, gullerot, selerirot, pastinakk, persillerot, hakket fersk persille, nykvernet pepper, litt knust ingefær fra glass, bittelitt chilli-pasta, noen spiseskjeer hakkede soltørkede tomater i olje, timian, salvie, oregano.

Dette får småkoke.

Så når kjøttet har blitt kaldt så rensker jeg det og har det oppi til slutt.

Hele prosessen tar ca 5 timer så det er ikke noe jeg gjør for å bli fort ferdig med maten. Når jeg lager okksehalesuppe så er det søndagsaktiviteten min. Jeg rydder kansje litt innimellom eller er på nettet. Hyggeligst er det å gjøre det sammen med noen og med et vinglass i hånden. :)

Jeg har gjort noen små modifiseringer samt at jeg vil komme med noen presiseringer.

Jeg koker halene sammen med b.l.a. surret løk. Nå tar jeg også å surrer en løk i malmpannen etter at jeg har surret bacon og har dette oppi. Det hever smaken med løk surret i baconfett. :spise:

Pastinakken bør man ha oppi gryta rett før suppa er ferdig. (5-6 minutter) ellers blir den litt vel svampete.

Har lagt til koriander som krydder.

Jeg har fått gode tilbakemeldinger på oksehalesuppa i høst så jeg er egentlig litt stolt. :)

Skrevet

Enkel suppe:

Kok opp 7 dl vann til sett litt grønnsaksbuljong.

Del opp 1 blomkål og 1 brokkoli ha i kjelen, kokes til det blir mørt.

Kjør så alt i en blender til en jevn masse.

Kokes opp i kjelen, tilsett chili krydder, hvitløkspulver, pepper etter smak (evt salt, men ofte er buljongen salt nok...)

Ha i en liten kladd rømme.

Serveres med rundstykker og kryddersmør.

Suppa er rask å lage, og kjempe god :)

Synes du suppa blir for tynn, kan du røre ut litt maisena og litt vann i et glass og tilsette dette i suppa mens den koker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...