Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 29. august 2010 #1 Skrevet 29. august 2010 (endret) Jeg synes dette er så vanskelig. Kommer fra en liten familie. Pappa har to søsken, mamma har det samme. På mamma sin side går jeg veldig godt overens med broren hennes og familien hans. De er selvskrevne i bryllupet mitt. Min tante derimot.. Hun bor langt unna, har en annen trosretning enn meg (ikke sikkert hun vil stille opp i bryllupet), og har den siste tiden oppført seg noe spydig mot meg. Datteren hennes har jeg endel kontakt med, men jeg liker henne ikke. Sønnen til tante derimot, han elsker jeg. Han er gift og har to barn. Vil det være "feil" om jeg inviterte onkel + min tantes sønn (mitt søskenbarn altså), og ikke de andre...? Eller "må" jeg invitere alle? Har forsåvidt samme problem på pappas side. Han har to brødre, og den ene + datteren hans er selvskreven. Men denne onkelen har også en sønn, som jeg ikke har sett på flere år. Han er det ikke naturlig for meg å invitere. Det samme gjelder enkelte av barna til min andre onkel på farsiden. De har fire barn, og bare to av disse har jeg noe som helst til overs for. Jeg er litt forvirret her. Skal jeg invitere alle for å være snill, eller er det lov med et utvalg av familiemedlemmer? Blir det helt krise kan jeg jo invitere de jeg liker på middag, resten bare på kaffe etterpå, men det er likevel vårt bryllup, vår dag... Vanskelig. Endret 29. august 2010 av Ms. Raggsokk
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #2 Skrevet 29. august 2010 Jeg synes dette er så vanskelig. Kommer fra en liten familie. Pappa har to søsken, mamma har det samme. På mamma sin side går jeg veldig godt overens med broren hennes og familien hans. De er selvskrevne i bryllupet mitt. Min tante derimot.. Hun bor langt unna, har en annen trosretning enn meg (ikke sikkert hun vil stille opp i bryllupet), og har den siste tiden oppført seg noe spydig mot meg. Datteren hennes har jeg endel kontakt med, men jeg liker henne ikke. Sønnen til tante derimot, han elsker jeg. Han er gift og har to barn. Vil det være "feil" om jeg inviterte onkel + min tantes sønn (mitt søskenbarn altså), og ikke de andre...? Eller "må" jeg invitere alle? Har forsåvidt samme problem på pappas side. Han har to brødre, og den ene + datteren hans er selvskreven. Men denne onkelen har også en sønn, som jeg ikke har sett på flere år. Han er det ikke naturlig for meg å invitere. Det samme gjelder enkelte av barna til min andre onkel på farsiden. De har fire barn, og bare to av disse har jeg noe som helst til overs for. Jeg er litt forvirret her. Skal jeg invitere alle for å være snill, eller er det lov med et utvalg av familiemedlemmer? Blir det helt krise kan jeg jo invitere de jeg liker på middag, resten bare på kaffe etterpå, men det er likevel vårt bryllup, vår dag... Vanskelig. Jeg mener at onkler og tanter er obligatorisk, søskenbarn er valgfritt hvem en vil ha der. Det er jo ikke alle en går like greit overens med heller, eller kanskje kjenner i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #3 Skrevet 29. august 2010 Hei, Klart det er din dag så du kan bestemme hvem som skal få komme i bryllupet. Står det på penger når du lurer på hvem du burde invitere? Hvis ikke, så kan jo du være den største personen.
Gjest Awsome Skrevet 29. august 2010 #4 Skrevet 29. august 2010 Eg syns man skal invitere de man vil ha der, og ikkje drive med noen pliktinvitering av folk man egentlig ikkje vil ha der bare fordi man "må".
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 29. august 2010 #5 Skrevet 29. august 2010 Hei, Klart det er din dag så du kan bestemme hvem som skal få komme i bryllupet. Står det på penger når du lurer på hvem du burde invitere? Hvis ikke, så kan jo du være den største personen. Det står ikke på penger, men på trivsel. Jeg vet at med mange folk i bryllupet trenger jeg ikke å omgås de jeg ikke liker så veldig mye, men det gir meg likevel en ubehagelig følelse. Jeg er redd de skal være negative og spydige, for det ønsker jeg overhodet ikke på dagen vår. Men at jeg inviterer dem er kanskje et tegn på at jeg vil ha positiv kontakt, kanskje de skjerper seg...
Tussilago_2 Skrevet 29. august 2010 #6 Skrevet 29. august 2010 Hei Mener man kan velge selv, og da er det litt naturlig å velge hvem man faktisk har kontakt med. Jeg ville ikke blitt overasket eller lei meg om du inviterte min søster som du faktisk snakket med og traff noen ganger i året og ikke meg som du ikke har sett eller hatt så god kontakt med i det siste. (selv om vi var i samme slektsledd). Er litt enig med den at man som regel inviterer onkler og tanter, og ville vel også invitert "hele par (altså om de er gift eller samboere)".
Barcelone Skrevet 29. august 2010 #7 Skrevet 29. august 2010 Jeg mener at onkler og tanter er obligatorisk, søskenbarn er valgfritt hvem en vil ha der. Det er jo ikke alle en går like greit overens med heller, eller kanskje kjenner i det hele tatt. Hvorfor det? Ingen av mine tanter og onkler er inviterte. de ble skuffet, men det er vår bryllup og jeg deler dagen med dem jeg vil. TS det er helt greit å invitere etter hjertet mener nå jeg =o) Bare vær obs på at det kan føre til ondt blod. Men hvis dere ikke har noe særlig kontakt likevel så spiller vel kanskje ikke det så stor rolle?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #8 Skrevet 29. august 2010 Det kommer vel an på hva slags forhold du ønsker å ha til de i fremtiden. For det mange ser ut til å ikke skjønne er at det er et TYDELIG signal om hva man synes om familie, venner og vennskap når man inviterer til bryllup. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så rangerer man. Å si noe annet er å stikke hodet i sanden. Så inviter som du vil, men ikke kom og sutre etterpå fordi familien blir enda fjernere og venner forsvinner. Det var ditt valg, det var du som rangerte de i livet ditt og du kan ikke forvente at forhold forblir som før etter å ha sagt at "alle de andre 80 gjestene er mennesker jeg liker og bryr meg mer om enn deg".
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 29. august 2010 #9 Skrevet 29. august 2010 Det kommer vel an på hva slags forhold du ønsker å ha til de i fremtiden. For det mange ser ut til å ikke skjønne er at det er et TYDELIG signal om hva man synes om familie, venner og vennskap når man inviterer til bryllup. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så rangerer man. Å si noe annet er å stikke hodet i sanden. Så inviter som du vil, men ikke kom og sutre etterpå fordi familien blir enda fjernere og venner forsvinner. Det var ditt valg, det var du som rangerte de i livet ditt og du kan ikke forvente at forhold forblir som før etter å ha sagt at "alle de andre 80 gjestene er mennesker jeg liker og bryr meg mer om enn deg". Det er det jeg er redd for. Men da må jeg velge mellom to "onder" -e nten familiesplid eller negative tanker i bryllupet mitt. Huff
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #10 Skrevet 29. august 2010 Det står ikke på penger, men på trivsel. Jeg vet at med mange folk i bryllupet trenger jeg ikke å omgås de jeg ikke liker så veldig mye, men det gir meg likevel en ubehagelig følelse. Jeg er redd de skal være negative og spydige, for det ønsker jeg overhodet ikke på dagen vår. Men at jeg inviterer dem er kanskje et tegn på at jeg vil ha positiv kontakt, kanskje de skjerper seg... Hvis du er redd for oppførselen deres ville jeg ikke ha invitert dem. Om folk kan nedlate seg til å oppføre seg stygt i et bryllup bør det ringe en bjelle. Evt.. Hvs du virkleig ønsker å ha bedre kontakt med denne delen av familien din kan det kanskje være en idé å ta kontakt med dem på forhånd. Kanskje dere dermed blir bedre kjent og du blir tryggere på at brullupet ikke blir spolert av surmagede sletkninger.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #11 Skrevet 29. august 2010 Jeg tror nok jeg ville invitert alle onkler og tanter uavhengig av hvor godt jeg likte dem eller ikke, med mindre det lå et helt uttalt uvennskap i bunn. (Og i familier med virkelig mange onkler og tanter er det vel vanligere å vurdere litt annerledes). Ville nok tenkt som så at du KANSKJE får en roligere dag uten dem der, men at sånne utelatelser lett kan føre til splid og sårhet i ettertid. Og det er tross alt ettertiden du skal leve i. Koker vel rett og slett ned til om du syns en bryllupsdag uten disse slektningene er mer verdt enn gemyttelige familieforhold når bryllupet er over.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #12 Skrevet 29. august 2010 Det er det jeg er redd for. Men da må jeg velge mellom to "onder" -e nten familiesplid eller negative tanker i bryllupet mitt. Huff Du kan trygt regne med at en surmulende slektning i et hjørne neppe er noe du vil legge merke til engang på egen bryllupsdag, så unødvendig å bekymre seg for sånt på forhånd. MEN det du (og resten av familien) helt sikkert vil legge merke til er de surmulende slektningene i årene etterpå...
Piper Skrevet 29. august 2010 #13 Skrevet 29. august 2010 Vi inviterte de tanter og onkler vi ville ha, og det samme med søskenbarn. Vi ville ikke ha mennesker man aldri har kontakt med ellers, for vi valgte da å invitere flere venner i stedet.
Neala Skrevet 29. august 2010 #14 Skrevet 29. august 2010 Det er DITT (deres) bryllup, og jeg synes du skal legge plikter på hylla og heller invitere de du vil for at det skal bli en mest mulig fin dag
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 29. august 2010 #15 Skrevet 29. august 2010 Sett at jeg inviterer alle onkler og tanter m/ ektefeller da, så kan det jo hende at to negative personer forsvinner litt i mengden når vi skal ha andre personer som gjester også liksom. Hm. Jeg får tenke over det. Enkelte av søskenbarna mine kan jeg bare ikke invitere, da kan jeg like gjerne invitere en fremmed...
kamela Skrevet 29. august 2010 #16 Skrevet 29. august 2010 Jeg ville invitert tanter og onkler, når det gjelder søskenbarn kan du etter min mening velge de du har kontakt med.
Gjest Mahareth Skrevet 29. august 2010 #17 Skrevet 29. august 2010 Sett at jeg inviterer alle onkler og tanter m/ ektefeller da, så kan det jo hende at to negative personer forsvinner litt i mengden når vi skal ha andre personer som gjester også liksom. Hm. Jeg får tenke over det. Enkelte av søskenbarna mine kan jeg bare ikke invitere, da kan jeg like gjerne invitere en fremmed... Jeg synes ikke du skal invitere de søskenbarna du ikke har kontakt med. Det er ikke SÅ vanlig å ha med søskenbarn (vi hadde ikke, og det har heller ingen av våre søsken eller søskenbarn), men de du har kontakt med er mer naturlig å ha med. Det går også an å invitere alle tanter og onkler, og håpe at de du egentlig ikke ønsker å ha der sier nei..
Jade Skrevet 29. august 2010 #18 Skrevet 29. august 2010 Jeg skjønner godt at du ikke vil invitere noen som kan lage dårlig stemning. Men jeg ville diskutert dette grundig med dine foreldre. De vet gjerne mer om hvilke konsekvenser dette kan få i familien.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #19 Skrevet 29. august 2010 Klart det er deres bryllup, og at dere inviterer hvem dere vil. Gleden ved å ha BARE akkurat dem dere trives best med rundt dere på bryllupsdagen må likevel veies opp mot mulige konsekvenser når dagen er over. Dere kjenner familiene deres best, og er dem som best kan vurdere omfanget av eventuelle negative konsekvenser - men ingen kan spå om framtida. Og som folk er inne på, så kan det oppstå mye sårhet. Særlig ville jeg nok vært veldig forsiktig med å be en søster, men ikke den andre etc. Selv om det ikke er din sak kan ditt valg få konsekvenser også for forholdet dem imellom. Kanskje har du også besteforeldre som blir lei seg når ungene deres blir rangert på denne måten. Dersom jeg skulle ha et stort bryllup ville jeg nok bedt alle onkler og tanter. Rett og slett for å ha ro i sjela, og vite at jeg med mitt valg ikke var med på å bidra til sårhet og svekkede familiebånd i ettertid. Ro i sjela er for meg verdt mer enn å slippe å omgå en litt spydig tante på bryllupsdagen. Ber man alle har man sitt på det tørre, og dersom forholdet ikke er spesielt nært er det jo ikke sikkert de takker ja engang.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #20 Skrevet 29. august 2010 En ting kan være at en kan invitere venner, og velge vekk slektninger. Men da kan en få den uggene opplevelsen vi fikk at en del venner på en noe frekk måte faktisk sa i fra i få dager, en til og med dagen før, før bryllupet om at de melder avbud også har du ikke engang slektningene dine der, og har alt hatt et helvetes styr pga disse ikke ble invitert...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå