Gjest Rikke Skrevet 28. august 2010 #1 Skrevet 28. august 2010 Jeg har det ganske vondt nå. Alle har jo opplevd å grue seg til ting, men jeg har alltid grudd meg ekstremt.. Og det er ikke noe godt! Nå skal jeg ut på reise. Jeg skal på skole i et annet land, og i tillegg skal jeg ut å fly, noe jeg er redd for. Noen som har noen gode råd mot å få nerver under kontroll? Teknikker, tankeganger?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2010 #2 Skrevet 28. august 2010 Oj,- det har jeg dessverre ikke. Men, du! For en sterk og flott ting å gjøre når du sliter som du gjør! Altså skole i utlandet. Jeg håper du får noen gode råd og at reisen og opplevelsen blir fin for deg!
Pasjonsblomst Skrevet 28. august 2010 #3 Skrevet 28. august 2010 for det første... fokuser på litt på pusten din, og sørg for å trekke noen goooode og dype åndredrag. Å puste rolig og riktig roer kroppen ned bare i seg selv ( i motsetning til kortere pust som man gjerne får med stress og nerver). Skyv unna tankene om det som kan gå galt.. De skaper ikke noe positivt og har ikke hold i virkeligheten. Tenk på det positive du skal oppleve, og tenk så mye på det at du tenker mindre på det som er skummelt. tren litt... ta en varm dusj og kjenn hvor god kroppen føles. pust dypt: dette får du til.. du får dette til og du vokser på det. Lykke til! (med både stresskontroll og studier.. høres spennende og kjekt ut!)
kissi Skrevet 28. august 2010 #4 Skrevet 28. august 2010 Jeg har det ganske vondt nå. Alle har jo opplevd å grue seg til ting, men jeg har alltid grudd meg ekstremt.. Og det er ikke noe godt! Nå skal jeg ut på reise. Jeg skal på skole i et annet land, og i tillegg skal jeg ut å fly, noe jeg er redd for. Noen som har noen gode råd mot å få nerver under kontroll? Teknikker, tankeganger? Har du satt ord på akkurat hva du er redd for? Når det gjelder å fly spesielt; nøyaktig hva er det du gruer deg til? Er det en lang flyreise? Reiser du alene? Kjenner du noen fra før der du skal gå skole? hvilket opplegg er det der nede, skal du bo på internat, eller skal du bo for deg selv i leilighet?
Gjest Rikke Skrevet 28. august 2010 #5 Skrevet 28. august 2010 Oj,- det har jeg dessverre ikke. Men, du! For en sterk og flott ting å gjøre når du sliter som du gjør! Altså skole i utlandet. Jeg håper du får noen gode råd og at reisen og opplevelsen blir fin for deg! Jah, man skulle tro, det er noe jeg lenge har hatt lyst til, jeg trodde jeg var blitt såpass moden nå at jeg ikke skulle grue meg så. Men nå er det straks her, og jeg er et nervevrak. Prøver å tenke positivt.. Men ikke så lett! Aldri reist alene på den måten før.
Gjest Rikke Skrevet 28. august 2010 #6 Skrevet 28. august 2010 for det første... fokuser på litt på pusten din, og sørg for å trekke noen goooode og dype åndredrag. Å puste rolig og riktig roer kroppen ned bare i seg selv ( i motsetning til kortere pust som man gjerne får med stress og nerver). Skyv unna tankene om det som kan gå galt.. De skaper ikke noe positivt og har ikke hold i virkeligheten. Tenk på det positive du skal oppleve, og tenk så mye på det at du tenker mindre på det som er skummelt. tren litt... ta en varm dusj og kjenn hvor god kroppen føles. pust dypt: dette får du til.. du får dette til og du vokser på det. Lykke til! (med både stresskontroll og studier.. høres spennende og kjekt ut!) Takk for råd! Jeg skal virkelig prøve på det! Men jeg er vel litt typen som heller tenker det verste, for å ikke bli skuffa... Som en "beskyttelse". Men ikke at det har hjulpet før..
Pasjonsblomst Skrevet 28. august 2010 #7 Skrevet 28. august 2010 Godt å hjelpe andre til også å finne ut av ting.. ikke alltid det letteste. Alt i alt handler om å være glad i seg selv.. elske seg selv. Slik at du unner deg selv å slappe av, føle deg trygg og leve i nuet. Livet ditt, dagene dine, og timene du lever er så verdifulle at de skal nytes, livet nytes.. i nuet. Ikke "straff" deg selv med vonde tanker, det er bare selvpining. nei, elsk deg selv, fordi du fortjener det! Jo mer gode dager og gode tanker man har, jo mindre bekymrer man seg.. så er spiralen snudd. Oppover!!! Du velger i bunn og grunn hvilken vei det skal ta, men det krever arbeid (og prøving og feiling over TID) Håper du finner nøkkelen til å snu om tankesettet. Ble mye rare tanker her nå... ikke se på det som ordrer eller fasit, men som muligheter?
Gjest Rikke Skrevet 28. august 2010 #8 Skrevet 28. august 2010 Har du satt ord på akkurat hva du er redd for? Når det gjelder å fly spesielt; nøyaktig hva er det du gruer deg til? Er det en lang flyreise? Reiser du alene? Kjenner du noen fra før der du skal gå skole? hvilket opplegg er det der nede, skal du bo på internat, eller skal du bo for deg selv i leilighet? Fly ja....Har flydd mange ganger, og det ser ikke ut til å bli bedre. Det er vel det å ikke ha kontroll, det å være så høyt oppe og det virker urealistisk at et fly kan fly osv. Jeg reiser for første gang helt alene, men er egentlig ganske bereist ellers. Jeg kjenner ingen fra før, og dette er jo ganske skummelt, selvom de fleste der er vel i samme sko. Men jeg vet likevel ikke hva som venter meg, og klarer ikke se det for meg. Jeg skal bo sammen med andre studenter i et stor hus. Jg er nervøs for hvemjeg skal bo med, om de liker meg, og om jeg vil like dem... Kanskje aller mest!
Gjest brutal_mann Skrevet 28. august 2010 #9 Skrevet 28. august 2010 Om det er mangel på tro at en maskin kan holde seg i luten så er fysikk veien å gå. Forståelse for vitenskapen bak det hele hjelper.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2010 #10 Skrevet 28. august 2010 Du er ikke alene!! Jeg ble ganske glad når jeg så denne tråden, for jeg har det på akkurat samme måte som deg! Jeg skal også begynne på ny skole i et annet land. Jeg må reise langt, ta tog, buss, fly. Jeg gruer meg noe helt forferdelig. Ikke minst fordi jeg ikke har klart å finne meg noen plass å bo enda. Jeg er nervøs fordi jeg er redd jeg ikke vil forstå språket godt nok, at undervisningen er vanskelig, at jeg kommer til å mistrives. Jeg tipper du og jeg har det ganske likt akkurat nå. Kanskje hjelper det litt for deg også å vite at du ikke er alene? For meg er det slik at jeg føler meg positiv om morgenen. Da grugleder jeg meg, men når kvelden kommer sigende begynner jeg å tenke på alt mulig og blir både stressa, nervøs, og trist. Det som hjelper for meg er å rett og slett gå bort til speilet og snakke med meg selv. Da sier jeg ting som "Jeg vet du er stressa akkurat nå! Så klart er du det, du skal jo flytte til et annet land. Men det går bra, det gjør det alltid. Så se positivt på det". Jeg snakker med meg selv helt til jeg begynner å føle meg bedre. Få ut følelsene, men overbevis deg selv om at det kommer til å gå bra! For det gjør jo det, eller hva?
kissi Skrevet 28. august 2010 #11 Skrevet 28. august 2010 Fly ja....Har flydd mange ganger, og det ser ikke ut til å bli bedre. Det er vel det å ikke ha kontroll, det å være så høyt oppe og det virker urealistisk at et fly kan fly osv. Jeg reiser for første gang helt alene, men er egentlig ganske bereist ellers. Jeg kjenner ingen fra før, og dette er jo ganske skummelt, selvom de fleste der er vel i samme sko. Men jeg vet likevel ikke hva som venter meg, og klarer ikke se det for meg. Jeg skal bo sammen med andre studenter i et stor hus. Jg er nervøs for hvemjeg skal bo med, om de liker meg, og om jeg vil like dem... Kanskje aller mest! Det er nok ikke uvanlig å ha den følelsen når man fly...men det hjelper selvsagt ikke å vite det...prøv å se for deg hva du er redd for, og spør deg selv hvor stor sannsynligheten er for at det faktisk kommer til å skje...dette pleier hvertfall å funke for meg når det er noe jeg er redd for... Skjønner at du er spent på alt det nye. når man ikke aner hva som venter er det vanskelig å se for seg hvordan det kommer til å bli. Men som du sier, de fleste er i samme sko. Vet ikke om jeg har mange gode råd for hvordan du skal takle nervene ang det å møte alle de nye du skal bo med og lignende, men bare tenk at det kommer til å bli kjempespennende og kjempebra! møt opp med et smil, og du kommer nok til å finne ut at det blir helt supert!
iskaffe Skrevet 28. august 2010 #12 Skrevet 28. august 2010 Som brutal_mann nevnte, det beste middel mot frykt er kunnskap! Søk informasjon om det du er redd for, og det blir med en gang bedre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå