Gå til innhold

Unødvendig plaging av katten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for at jeg ønsker at katten skal ha halsbånd, så folk kan se at katten har en eier. Hun er ett år gammel, og har ikke hatt halsbånd tidligere.

Jeg tok det på henne i går, og hun protesterte bare bittelitt før hun slappet greit av, men nå har hun gått og klødd seg rundt halsbåndet hele dagen og hver gang hun kommer på at det er der, blir hun halvfebrilsk og ruller rundt og lager misfornøyde lyder.

Lurer på om jeg bare bør ta det av og gi opp hele prosjektet, eller om dette bare er noe katter må gjennom før de vender seg helt til det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tok det på i går.

Dersom det ikke er veldig bredt, eller for stramt, tenker jeg at du bare kan la det være.

Skrevet

Du tok det på i går.

Dersom det ikke er veldig bredt, eller for stramt, tenker jeg at du bare kan la det være.

Det er veldig tynt, og løst nok til at jeg kan svippe det rett over hodet hennes. Da venter jeg litt til. Føler meg så slem, hehe :)

Skrevet

Eneste jeg tenker på ang halsbånd er kvelningsfaren hvis det er utekatt. Så kanskje gått for et halsbånd med sikkerhetsspenne som åpnes automatisk hvis katten setter seg fast - hvis du ikke alt har gjort det da... :)

Skrevet

Eneste jeg tenker på ang halsbånd er kvelningsfaren hvis det er utekatt. Så kanskje gått for et halsbånd med sikkerhetsspenne som åpnes automatisk hvis katten setter seg fast - hvis du ikke alt har gjort det da... :)

Det er et sånt med elastisk bånd... Er sikkerhetsspenne bedre enn elastisk bånd?

Skrevet

Vil si det er bedre, for med elastisk bånd så tøyes kun "strikken", men sikkerhetsspennen går fysisk opp og katten unngår skader.

Skrevet

Når du skaffer slik sikkerhetsbånd med spenne vil jeg anbefale at du velge noe billig, du kommer antagelig til å miste veldig mange bånd i løpet av kattens livstid.

Skrevet

Jeg har halsbånd på en av mine katter og den gjør seg ikke noe av det. De andre "mistet" sine halsbånd så mange ganger at jeg ga opp. For øvrig er en av dem ID merket og samtlige sterilisert/kastrert.

Skrevet

Når du skaffer slik sikkerhetsbånd med spenne vil jeg anbefale at du velge noe billig, du kommer antagelig til å miste veldig mange bånd i løpet av kattens livstid.

Var forbruksvare her i gården ogaå helt de fikk tatuvert ID og X i øret

Skrevet

Øretatover/chip katten i stedet. De fleste begynner å bli klar over dette med ID-merking hos katter, og tatoveringen/chip kan den heller ikke miste. Og den slipper også å gå irritere seg over den, de får litt ubehag når den taes, men så er man ferdig med det.

Skrevet

Jeg tok det på hu når hu var bare noe uker gammel så da vendte hun seg til det, har også hatt lange opphold uten og det har vært helt greit å sette på nytt. Noen har blitt ødelagt og noen er mistet. Hu er litt over tre år og jeg har sikkert kjøpt 10 stykker. De med strikk sitter best, sluttet å kjøpe de med klip, de mister hu med en gang.

Skrevet

Jeg tok halsbånd på min omtrent med en gang han kom i hus ved 12 ukers alder, og han godtok det uten problem. Kan ha vært fordi han allerede var stressa pga situasjonen, men det kom aldri et kny engang.

En gang på tre år har han kommet hjem uten halsbånd, og da tror jeg faktisk at det var nabobarna som tok det av... Vi bruker et løst strikkhalvbånd som han lett går ut av om han vil. Syns også at det er kjempegreit at folk ser at han har en eier, og jeg kjøpte et med refleks sånn at han lettere blir sett i mørket!

Skrevet

Jeg har to katter, hvorav den ene (hunkatten) bruker halsbånd ute og den andre (hankatten) ikke.

Vi startet med halsbånd siden hunkatten vår er helt sort og jeg føler meg litt tryggere når hun har refleks på seg ute i mørket. Hun startet med halsbånd da hun var rundt 10 mnd - det var da vi fikk henne. Hun bruker KUN klipsbånd, om de er "harde" i låsen filer jeg dem litt ned slik at de løser seg ut ved et veldig lett rykk. Hun kommer vel hjem uten bånd gjennomsnittlig en gang i måneden, for meg er det et tegn på at utløsermekanismen virker. Strikkbånd er helt uaktuelt for min del, jeg synes helt ærlig de burde blitt forbudt. Katten kan bruke lang tid på å sno seg ut av, i tillegg til at det kan snurre seg så mange ganger at den ikke har noen mulighet til å komme seg unna. Min pus skal ha mulighet til å komme seg RASKT unna om hun skulle sette seg fast - også med tanke på andre dyr som kan få tak i henne...

Hankatten overtok vi da han var to år og var dermed ikke vant med bånd. Han er også helt lys i pelsen og med helt annen personlighet så han slipper bånd.

Begge kattene er forøvrig chippet og ID-tatovert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...