Gå til innhold

Klær i begravelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har man egentlig på seg i begravelse?

Eg har ikke vært i begravelse på ganske mange år, så eg har ikke peiling på hva som er passende. Er klar over at det helst skal være i sørgefargen sort, men ellers er eg usikker. Vil ikke ende opp med å se ut som om eg skal på byen, men samtidig så er det vel ikke akkurat rett med jeans og t-skjorte/hettegenser heller.

Hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde på meg en mørk bukse og ellers var alt av annet tøy mørkt.

Kle deg litt penere en jeans og bruk dempede farger. Helt greit med hvitt og beige og grått, men du knall rød kåpe er kanskje ikke tingen.

Skrevet

Svart klær som gjerne dekker litt. (altså ikke kom med den lille svarte i en begravelse)

Forøverig syntes jeg ikke hvit og beige er ok i en begravelse..

Skrevet (endret)

Skjørt, ikke kortere enn at knærne er dekket eller pene dressbukser. Ha gjerne en lys topp under en mørk jakke. Ikke noe stoff med glitter eller skimmer (du skal ikke på julebord) og ikke vise masse kløft.

Diskret make-up, pent velstelt hår, ikke noe glorete pynt hvis du trenger noe å holde det på plass med og ikke knæsjfarget leppestift eller neglelakk. Mørk neglelakk er pent.

Endret av Antoinette
Gjest Blondie65
Skrevet

Diskret er ordet.

Som Antoinette sier - dempet pynt. De gangene jeg har vært i begravelse har jeg valgt en mørk dressbukse eller skjørt, hvit enkel bluse og mørk dressjakke. Dempet sminke og diskrete smykker. Heller ensfarget enn voldsomt mønstret.

Skrevet

I henhold til skikk og bruk er sort den eneste akseptable fargen i en begravelse. Det mest korrekte er for øvrig kjole, ikke bukser, på kvinner i begravelse. Skal man likevel bruke bukser, bør disse absolutt ikke være jeans.

Prangende topper bør man også styre unna: En pen, enkel topp i silke fungerer best(dersom du går i bukser, selvsagt: Ellers er en svart silkekjole(som i alle fall rekker til knærne) det beste alternativet. Smykker er akseptabelt, men bør ikke være for prangende. Både sko og veske bør, ideelt sett, være i sort.

Skrevet

Pene klær som ikke har sterke farger. Svart som hovedfarge, men man kan godt ha andre plagg i hvitt, grått o.s.v.

Skrevet

Enig i at kvinner bør velge kjole eller skjørt men det skal ikke være kort-kort.

Skrevet

Det kommer litt an på hvor nær man sto avdøde. Er man nær slektning "kreves" det litt mer formelt antrekk enn om man er en venn eller litt fjernere slektning. Selv pleier jeg velge mørke bukser, hvit skjorte/bluse eller mørk genser og en mørk jakke eller kåpe. (Har mye svart i garderoben uansett.) Har du ikke så mye svarte klær så går det helt fint med grått, mørkeblått, eller brunt.

Er enig i at blå jeans og hettegensere egner seg dårlig, men svarte jeans synes jeg går greit.

Det viktigste er å unngå knallfarger og bruke noenlunde nøytrale klær synes jeg.

Skrevet

Hvis noen hadde dukket opp i begravelse til noen jeg stod nær i jeans og hettegenser, ville jeg blitt fornærmet. Det er en ting at de som gjerne bare anså avdøde som en bekjent kommer i litt mindre formell bekledning, men hettegenser finner jeg beint ut respektløst.

Personlig ville jeg følt meg utilpass i noe annet enn sort i en begravelse. Sort dress for menn, med ensfarget skjorte, sort slips. For kvinner, svart bukse/skjørt, jakke og ensfarget skjorte/bluse.

Skrevet

Hvis noen hadde dukket opp i begravelse til noen jeg stod nær i jeans og hettegenser, ville jeg blitt fornærmet. Det er en ting at de som gjerne bare anså avdøde som en bekjent kommer i litt mindre formell bekledning, men hettegenser finner jeg beint ut respektløst.

Kommer litt an på situasjonen tenker jeg. Min bestmor var høyt elsket av alle hun hadde rundt seg, og da kom alle i begravelsen. Pga at det var midt i arbeidstiden kom en del i arbeidsantrekk, og det syns jeg var greit. F.eks kom alle fra hjemmesykepleier/hjemmehjelper som gikk til min bestemor, og de kom i jeans og t-skjorte som de gikk i den dagen, samt at to fra kiwien hun alltid handlet på som ligger ved siden av kirka stakk innom, også de i uniform. Helt greit syns jeg, ble utrolig glad over at de ville bruke en del av arbeidsdagen son på å si farvell til min kjære bestemor.

Ellers mener jeg at klassisk, diskret og dempet er gode stikkord. Går alltid i sort skjørt, hvit bluse og sort dressjakke i begreavelse selv. Og vannfast mascara såklart.

Gjest Blondie65
Skrevet

Pga at det var midt i arbeidstiden kom en del i arbeidsantrekk, og det syns jeg var greit. F.eks kom alle fra hjemmesykepleier/hjemmehjelper som gikk til min bestemor, og de kom i jeans og t-skjorte som de gikk i den dagen, samt at to fra kiwien hun alltid handlet på som ligger ved siden av kirka stakk innom, også de i uniform. Helt greit syns jeg, ble utrolig glad over at de ville bruke en del av arbeidsdagen son på å si farvell til min kjære bestemor.

Selvsagt er det slik at noen ganger går man rett fra jobb og bokstavelig talt i det en står og går i. Men hvis man har anldening til å planlegge antrekk synes ikke jeg heller noe om å stille i blå jeans og hettegenser. De aller nærmeste vil kanskje uansett ikke legge merke til hva noen har på seg, men det kan virke som et forstyrrende element at noen ikke respekterer den døde.

Skrevet

Har egentlig ikke noe som er slik dere beskriver. Kjoler og skjørt eg har er litt for korte, dressbukser har eg ikke, har ingen passende flate sko (har høyhælte, men det er uaktuelt siden eg sikkert kommer til å ramle), eineste skjorta som kunne vært passende er litt for kort og litt for stram... Bruker hovedsaklig jeans, t-skjorter og hettejakker eller hettegensere til vanlig.

Men kan svarte jeans, svarte boots, og ein grå ull-"genser" (lange ermer, dekker ned til midt på rumpa, "empire"-aktig liv) funke?

Har ikke særlig med penger heller og begravelsen er på onsdag.

Skrevet (endret)

Men kan svarte jeans, svarte boots, og ein grå ull-"genser" (lange ermer, dekker ned til midt på rumpa, "empire"-aktig liv) funke?

Har ikke særlig med penger heller og begravelsen er på onsdag.

Så lenge det ikke er nær slektning så synes jeg du kan bruke det. Når du har lite penger så kan man ikke forvente at du skal løpe ut og kjøpe helt nytt antrekk.

Endret av Cata
Skrevet

Så lenge det ikke er nær venn eller slektning så synes jeg du kan bruke det. Når du har lite penger så kan man ikke forvente at du skal løpe ut og kjøpe helt nytt antrekk.

Det er "svigerfar" min som har dødd - eg kjente han ikke men det blir vel likevel ganske nært.

Skrevet

Helst diskrèt, dempet og gjerne elegant.

Skrevet

Det er "svigerfar" min som har dødd - eg kjente han ikke men det blir vel likevel ganske nært.

Skjønner. Du har ikke mulighet for å få låne en svart jakke eller kåpe av en venninne for anledningen? Jeg antar at du med "boots" ikke mener skikkelige "army boots"? Svarte jeans mener jeg går bra og boots er greit nok hvis de ikke er altfor voldsomme, men du hadde virket mer kledd med en jakke over den genseren. Kun genseren hadde vært grei nok til en fjernere slektning, men synes "svigerfar" krever litt mer formelt utstyr selv om du ikke kjente ham personlig. Synes likevel det blir drøyt å forlange at du skal måtte kjøpe nytt antrekk.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg er litt overrasket over svarene her jeg, nå har jeg riktignok ikke vært i spesielt mange begravelser, men i min familie trenger man imidlertid ikke være så "formell" som enkelte her mener. Selvfølgelig prøver man å kle seg til anledningen, altså ikke ut på byen klær og ikke helt hverdagslig, men at man skal måtte ha svart kjole som jente for å kle seg riktig stemmer iallefall ikke i min familie.

I min familie har det i tillegg noe med alder å gjøre. Mine foreldres generasjon kler seg nok mer formelt enn det jeg og mine søsken/søskenbarn gjør.

Jeg synes TS sitt antrekk høres helt greit ut, og i min familie ville ingen reagert. Hva med å høre med noen i nærmeste familie for å høre hva de synes?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Her er jeg enig med Wolfmoon, hør med de nærmeste hvordan de stiller seg til antrekk.

Som et tips kan det være ok å ha en klassisk, sort drakt "på lur" i skapet :)

Den får du som regel alltid bruk for, både til selskap, til forretningsmøter og triste hendelser som begravelser.

Det er skjorte/genser farve, smykker og strømper som avgjør om du skal være forretningsprofesjonell, avdempet eller klar for selskapet.

Skrevet

Sist jeg var i begravelse adde jeg på meg en sort bukse (dressbukseaktig), mørk blå tunika med korte ermer og båthals, med en sort cardigan over. Sorte sko med litt hæl, samt en sort trenchcoat ytterst. Dette var i november, og det var en gammel tante på nesten 90 som var død.

Kle deg litt mer enn hverdagspent, i stort sett mørke farger, og dekk til det essensielle (skuldre, kløft, knær, så tenker jeg du blir presentabel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...