lerken Skrevet 28. august 2010 #1 Skrevet 28. august 2010 Hei=) Jeg har tidligere fått sprøyter for B12 mangel, etter at legen min oppdaget at jeg hadde en mangel. Det er nå 3 måneder siden jeg fikk den siste injeksjonen (tok 1 i uken i 5 uker) og syns jeg merker noen av de samme symptomene jeg hadde før jeg fikk disse sprøytene. Ekstremt trøtt, rask puls... Tok en blodprøve i sommer, og vikarlegen mente de såg bra ut. Men jeg er litt skeptisk til vikarer må jeg si... Så da lurer jeg på; Hvor lenge er det mellom hver gang dere tar nye sprøyter? Hvordan merker dere symptomer? Er dette noe som kan forsvinne av seg selv? At tarmen plutselig tar opp B12 av seg selv?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2010 #2 Skrevet 28. august 2010 Jeg tok som deg 1 sprøyte i uken i 5 uker, og så var jeg til blodprøvekontroll den 6. uken. Etter det skulle jeg også ta hver 3.måned, men siden B12 nivåene i blodet fremdeles var i nedre del av referanseområdet, tar jeg nå B12 depot en hver uke i 10 uker. Det tar mange år å få B12 mangel, fordi dagsbehovet er lite, og dermed tar det lang tid før lagrene i kroppen tømmes. For min del har dette oppstått etter at jeg fikk en vanskelig kontrollerbar stoffskiftesykdom, og jeg følges derfor opp med månedlige blodprøver. Det kan ta tid å stabiliserte b12 nivået til der du kun trenger en sprøyte hver 3.måned. Selv om blodprøven så fin ut i sommer, kan du igjen ha for lavt nivå nå, og da ville jeg tatt en tur til legen for å finne ut om du trenger mer. Det er også slik ved B12 mangel at du skal ta flere blodprøver, mtp å finne ut hvorfor du har fått dette. Det at du er svært trøtt og har rask puls kan komme av stoffskiftesykdom, og da trenger du behandling for dette i tillegg. Be om å få tatt stoffskifteprøver neste gang du er hos legen din. Stoffskifteprøver og B12 mangel har mange like symptomer. Grunnsykdommen må behandles om kroppen skal kunne fungere som normalt. For mange er B12 injeksjoner hver 3.måned livslang behandling, men det trenger ikke gjelde deg. Anbefaler at du bestiller ny time hos legen din for blodprøvetaking. Og vikarer er faktisk leger de og, så de kan det samme som fastlegen din, selv om det er en du ikke kjenner.
Sugerøret Skrevet 28. august 2010 #3 Skrevet 28. august 2010 (endret) jeg er helt fersk så ikke ta alt jeg sier for bankers har selv mangel på b12 og folat.Disse to skal en ta sammen fordi opptak av b12 må gjøres med folat ifølge legen,jeg husker ikke alt han sa ang disse 2 sammen. Jeg har for mye magesyre (acid reflux sykdom) og irritabel tarm.Jeg må belage meg på inntak av begge typer vitaminer for resten av livet ettersom både reflux'en og irritabel tarm sykdommen gjør at kroppen ikke tar opp disse to. Jeg har også problemer med stoffskiftet tydligvis,har knutestruma og rare blodprøve svar.Mulig det er sammenheng der også. Din lege burde ta gjevne blodprøver og følge med slik at du slipper lave verdier. http://nhi.no/sykdommer/blod/anemier/vitamin-b12-mangel-25890.html Endret 28. august 2010 av Kårky
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2010 #4 Skrevet 29. august 2010 Hei! Jeg fikk nylig påvist B12-mangel og jernmangel hos legen, men han nevnte ingenting om sprøyter... Han bare meg stikke på apoteket og kjøpe piller. Vil piller holde? Det betyr kanskje at det ikke er ekstreme mengder B12 som mangler? Jeg har ganske heftig hjerterytme til tider, mister nesten pusten etc., og begynner å lure på om det kan ha en sammenheng...
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2010 #5 Skrevet 30. august 2010 har B12-mangel, men skal til legen snart da! :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå