Gå til innhold

Fungerer egentlig jogging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt litt i det små med litt jogging, og har lyst til å fortsette med dette for å få litt mindre fett på kroppen. Hovedproblemene er mage, rumpe og lår. Men er litt usikker på hvorvidt det egentlig kommer til å hjelpe og jogge/løpe? Håper på svar fra noen som har peiling her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg på også. Såklart merker man bedring i kondisen fort. Men vil man forbrenne mye? Eller bare slite på kroppen..?

Skrevet

Klart man forbrenner, og at det "hjelper". Men alt kommer ann på innsatsen.

Skrevet

gå med staver er nesten betre en jogge

Skrevet

gå med staver er nesten betre en jogge

Åh.. Seriøst? :klaske:

Skrevet

Med økt trening kommer også økt matlyst. For at treningen skal ha en slankende effekt må passe på å ikke spise mer.

Man skal spise mindre enn man bruker.

Skrevet

Rumpen din og lårene dine blir veldig glad for at du jogger, slapp av.

Skrevet

Med økt trening kommer også økt matlyst. For at treningen skal ha en slankende effekt må passe på å ikke spise mer.

Man skal spise mindre enn man bruker.

Ja, naturligvis. Men synes det er så vanskelig med kaloritelling her og der :sjenert:

Gjest Anjelika
Skrevet

Klart jogging fungerer (så lenge man ikke skrur opp matinntaket samtidig!).

Trening på et noe høyt intensitetsnivå er vel kanskje det som er mest effektivt med tanke på fettforbrenning.

Skrevet

Ja, naturligvis. Men synes det er så vanskelig med kaloritelling her og der :sjenert:

Kcal-telling er jeg ikke tilhenger av. Hva med å f.eks være nazi på ikke å spise noe godteri.

I tillegg kan du redusere mengden karbohydrater du spiser til middag ved å bytte ut litt av pasta/potet/ris med mer salat/grønnsaker.

Unngå å få i deg for mye mettet, animalsk fett. Spis renskåret kjøtt av kylling, svin eller okse. Bytt ut lettmelk med skummetmelk.

Kutt posesauser. Lag kun magre skysauser.

Ingen ferdigmat som grandiosa, toro eller tilsv.

Velg grovere alternativer når det gjelder kornprodukter.

Det er sikkert ikke så festlig, men som de sier "no pain, no gain".

Skrevet

Du kan gå ned i vekt med jogging, men dessverre må du tenke på hva du spiser også. Om du vil bli "fastere i fisken" må du gjøre styrketrening i tillegg er min erfaring.

Personlig har jeg bedre effekt av sykling og spinning. Mine problemområder er rumpe og lår og med sykkel får du alt i ett; både styrke i rumpe/lår og kondisjon.

Skrevet

Jeg har hørt at kappgang er det mest effektive ang jogging, gåing, løping og alt det der

Skrevet

Som andre nevner her kan det være lurt å kombinere jogging med litt styrketrening. Jogging i seg selv gir kanskje ikke det beste resultatet hvis man da ikke gjør dette ganske ofte med relativt høy intensitet. Spinning er også en ting jeg kan anbefale som strammer opp mage, lår, og rumpe og som gjør at man går ned i vekt ganske raskt. 2-3 spinningstimer i uka kan gjøre susen for de fleste :)

Skrevet

Enig med de over her, kombiner styrke og kondisjon! En godt bevart "hemmelighet" som gir resultater :)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Intensiv kondisjonstrening fungerer veldig på forbrenningen. Så, ja, legger man litt energi ned i joggingen gir det resultater. Men om man smårusler etter noen få minutter med jogging fungerer det ikke like bra. Du skal svette, og det skal kjennes på kroppen etter trening.

Skrevet

Du trenger ikke telle, bruk sultfølelsen! :)

Når man trener fungerer sultfølelsen bedre enn om man sitter mye stille. Spis deg passe mett, slik at du fint kunne spist litt til, og ikke spis så veldig mye til kvelds, da burde du kunne se vektnedgang hvis du er flink til å ikke bare jogge 2-3 ganger per uke, men også være i litt aktivitet hver dag.

Skrevet

fullt mulig å jogge eller å gå seg slankere ja.

og haltimen til dagen skal hjelpe mye

Skrevet

Jeg har begynt litt i det små med litt jogging, og har lyst til å fortsette med dette for å få litt mindre fett på kroppen. Hovedproblemene er mage, rumpe og lår. Men er litt usikker på hvorvidt det egentlig kommer til å hjelpe og jogge/løpe? Håper på svar fra noen som har peiling her :)

Så flott at du har begynt å trene, og at du bygger kroppen sakte opp til å tåle mer og my belastning.

Men, skal du få noe ekte glede av jogging, så må fokuset ditt skiftes. Hvis det eneste som står i hodet ditt er at du må bli kvitt fett histen og pisten, så er sjansen for at du mislykkes, og går lei, svært stor. Nesten alle som har "må stramme opp fordi alt er fett"-holdning er de som er fine, friske og helt normalvektige jenter. Dvs en gruppe som tar OL-gull i å fokusere på de små tingene som egentlig ikke betyr mye i det hele tatt ;)

Jogging er en suveren aktivitet, og en av de tingene vår kropp er bygget for å gjøre. Det er en billig aktivitet, som har nesten endellse muligheter for variasjon, alt etter mål, lyst, tid og lokalitet. Du kan trene med og uten vekter, intervall eller langtur, bruke oppoverbakker, terreng eller løypenett. Du kan ta det rolig når uka har vært pyton, og gi ekstra når alt føles rett. Det er en vannvittig investering i framtidig hels,e og en billig "forsikring" (og den aller, aller beste) mot hjerte-karsykdom, dia type II, osteoporose og sykelig overvekt.

Det som er viktig er at føttene dine har det beste skotøyet du har råd til, og de skiftes ut etter 12-18 måneder, avhengig av hvor mye og hvor hardt du løper. Sørg også for at du tenker litt på hvordan du er bygd, anatomisk sett. Over- eller underpronerer du, så bør du få hjelp tl å tilpasse sko, og veldig gradvis korrigere løpemønster og teknikk. Er du lite stabil i ankel- og kneledd, så bør du byge deg opp til tåle å løpe på mer og mer ujevnt underlag, og utnytt nedoverbakker til å styrke musklenes evne til å tåle eksentrisk muskelarbeid. En fin innledning til å løpe i terreng er å venne seg til å gå fort med vekt på ryggen. Fjellturer er den mest superbe form for trening slik sett.

Tenk også litt på progresjon, og hva som er målet ditt. Finn deg f.eks en bakke eller strekning som du tar tiden på, og sjekker puls etter å ha løpt. Kvar andre måned så kan du se om du i det minste klarer å opprettholde tida, evt forbedre den, og se om pulsen din er lavere selv etter samme mengde hardt arbeid. Varier intensiteten, slik at du peser godt noen økter, mens andre er en halvtime med rolig jogg hvor du nyter det å være i form og være ute. Jeg kjeder meg dønn enkelte ganger, så da finner jeg en bakke som jeg tar høye kneløft opp, går fort ned igjen, tar spark bak opp neste gang, og kanskje spurter opp siste gangen. Vips så har du helt kanon trening på kort tid, perfekt for dager hvor du gjerne vil trene, men ikke kan avse to timer av kvelden til det.

Lykke til, og nyt det å være frisk, ung og i form :)

Skrevet

Jogging har hatt kjempeeffekt for meg. Har aldri vært noe stor, men jeg har virkelig fått stram kropp av det (+ litt styrketrening innimellom som nevnt tidligere her :)

Nå jogger ikke jeg mest for utseende sin del, men heller den deilige følelsen man har i kroppen etter en frisk morgentur der man gir maks, fordi kroppen KAN :) Godt for kropp og topp! Og det tar ikke lang tid før man kjenner formen bedrer seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...