AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #1 Skrevet 27. august 2010 Heisann Jeg er ei jente på 26 som trener 3-4 ganger i uka. Får ofte hodepine og noen ganger migrene etter å ha trent, utover ettermiddagen noen timer etter jeg er ferdig med å trene. Jeg drikker mye vann, tenkte mye på at jeg kanskje blir så dehydrert under økten? Noen andre med dette problemet? Kan det være at det blir som stress på kroppen? Stress kan jo fremkalle migrene. Jeg spiser alltid like etter at jeg er ferdig med økt så går ikke sulten heller. Får ikke så lyst til å trene når en blir ødelagt etterpå, det går utover andre gjøremål. Har du noen tips?
meelissa Skrevet 27. august 2010 #2 Skrevet 27. august 2010 Sliter med det samme, så denne tråden følger jeg med på! Utrolig irriterende..
Rumohra Skrevet 27. august 2010 #3 Skrevet 27. august 2010 Hei! Jeg får ofte tensjonshodepine når jeg spenner meg, da spesielt i skuldrene og nakken. Om du spenner deg mye når du trener kan kanskje dette være en medvirkende årsak?
Kenneth199 Skrevet 27. august 2010 #5 Skrevet 27. august 2010 får småvondt i hodet selv. Har kurert det med å få i meg nok salter. Siden jeg svetter en del.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #6 Skrevet 27. august 2010 takker for svar, håper vi alle kan få noen tips vi kan prøve! rumohra: Jeg driver mye kondisjon, og føler ikke at det blir den spenningen der som det blir med styrketrening. Da jeg drev med styrke var det enda værre, men det har jeg kuttet ned på. Kenneth: Spiser du salter før/etter trening, eller kan du fortelle litt om hva og når du spiser da?
Rumohra Skrevet 27. august 2010 #7 Skrevet 27. august 2010 Skjønner! Men kondisjonstrening som f.eks. løping, sykling, elipsemaskin ol. kan føre til at man spenner seg litt i skuldrene. Fikk mye vondt i hodet selv når jeg jogget mye uten å slappe av i skuldrene, ble borte med en gang jeg slappet av. Men tror ikke jeg har hatt samme typen hodepine som det du (TS) beskriver. Interessant det med saltbalanse, så venter på utdypning på den jeg også!
Kenneth199 Skrevet 27. august 2010 #9 Skrevet 27. august 2010 Mange trenings entusiaster sløyfer salt siden det skal være så farlig og binde vann osv. Kroppen består jo av ca 70% vann. Ved hard trening og mye svette så mister man jo en del salter gjennom svetten, som kroppen må få tilført. Sløyfer en all form for salt i maten, så sliter hvertfall min kropp med salt/væskebalanse.
*Mocca* Skrevet 27. august 2010 #10 Skrevet 27. august 2010 Har hatt samme hodepineproblem selv, men jeg måtte rett og slett begynne å passe på jevnlig å senge skuldrene, slappe av i nakken, samtidig som jeg trente... For jeg spente meg mer og mer, og det var ikke før jeg ble bedt om å kjenne etter og prøve å slappe av at jeg oppdaget det. Sålenge jeg passer på dette så slipper jeg hodepinen etter trening.... den var aldri borte før rett før jeg la meg eller når jeg våknet igjen neste morgen.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #11 Skrevet 27. august 2010 Da skal jeg jammen kjenne ordentlig etter i morgen, og se om det hjelper. Trist å kutte trening pga dette, det skal jo liksom hjelpe på velvære og å føle seg bra =) Takker for tips så langt!
Supraspinatus Skrevet 28. august 2010 #12 Skrevet 28. august 2010 Hodepine ifm trening skyldes stortsett tensjonshodespine(spenningshodepine) eller at man ikke puster riktig. Sistnevnte skjer helst ifm styrketrening/vektløfting, men det er ikke utenkelig at det kan skje under kondisjonstrening òg. Da spesielt om man trener anaerob trening. Spenningshodepine skyldes stortsett at man spenner muskler over lengre tid som man egentlig ikke trenger å spenne. Ofte skyldes det faktorer utenfor treningen som dårlig kroppsholdning, at man sitter stortsett hele dagen, inaktive muskler, osv. Når det gjelder saltmangel(for mye væske) så tror jeg ikke det er grunnen her. Saltmangel pleier som oftest å føre til kvalme og at du får lyst på noe salt. Om du skulle ha tro på denne teorien selv bør du se på kostholdet ditt og hvor mye salt du får i deg i løpet av en dag før du begynner med salttilskudd. For lite vann tror jeg heller ikke på, med mindre du aldri drikker på trening, hverken før eller etter. Pass imidlertid på at du får i deg nok væske! Du bør drikke før trening, samt minst like mye væske som du taper underveis og 1,5 det du tapte av væske etter trening. Det kan være lurt å få i seg litt salter om du trener veldig lenge eller i varme omgivelser. Sportsdrikker med elektrolytter er det beste til dette da salt utblandet i vann smaker forferdelig. Så har jeg noen spørsmål til deg: Gir hodepinen seg etter treningen, eller vedvarer den resten av dagen? Kommer den noensinne uten at du har trent? Hvor i hodet er det vondt? Hvor ofte har du hodepine generelt? Det kan være lurt å skrive en hodepinedagbok om du er plaget med hodepine.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #13 Skrevet 29. august 2010 HEI TS her 1. Hodepinen kommer alltid etter treningen.Ca 2 timer etter vil jeg si.Om jeg kun har hodepine tar jeg ibux, men av og til får jeg migrene også, denne varer mye lenger (jeg sliter mye med migrene og tar forebyggende daglig) 2. Nei , har sjelden kun vondt i hodet. Omjeg har vondt i hodet er det migrene, aldri vanlig hodepine. 3.Vondt mest på venstre side og frem mot tinningen. Ja, vurderer å lage meg en oversikt over hvordan det arter seg. Takk for gode råd og tips!
Wiggins Skrevet 29. august 2010 #14 Skrevet 29. august 2010 Jeg tror det enten er at du spenner deg i nakken som enkelte her foreslår, eller at du etter en stund har for lite slater i blodet, fordi du har svettet ut en del. For å få i seg den rette blandingen med salter er det greit å drikke sportsdrikk, de fleste sportsdrikker er isotoniske, dsv at de inneholder like stor prosentandel salt som blodet, for at det skal gå raskere å ta opp næringen. Jeg bruker aldri sportsdrikk på treningsturer (jeg sykler ute) fordi det ødelegger tennene hvis man bruker det ofte, men når jeg kommer hjem tar jeg meg en halvliter restitusjonsdrikk. Den inneholder proteiner, karbohydrater og salter, og å drikke en halvliter på styrten blir ikke det samme som å drikke et par slurker hvert kvarter på en 3-4 timers treningstur. I konkurranser bruker jeg sportsdrikk, og jeg merker at tennene kjennes ekle ut når jeg kommer i mål.
Sugerøret Skrevet 31. august 2010 #15 Skrevet 31. august 2010 jeg får skallebank /migrene etter trening,unsett hvor mye jeg drikker av riktige ting. Nevrologen sier (mens han trekker på skuldrene)Treningsutløst migrene ;(
risari Skrevet 31. oktober 2011 #16 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg trener en del selv og har trent mest styrke det siste året. Utholdende styrke. Men i de siste ukene har jeg begynte med ekslosiv styrketrening Tenkte jeg skulle gjøre det en liten stund bare. Og trenger litt sjeldnere eksplosivt og da merker jeg ingenting. Men rett etter jeg har dratt ut av treningssenteret og jeg går på vei hjem så begynner migrenen. Vanligvis så har jeg bare migrene når jeg har PMS og har fått medisin. Men utrolig plagsomt at jeg får migrene etter trening. Spesielt siden det er en av mine favoritt ting å gjøre. (skriver kanskje litt rart nå fordi jeg er midt inni et anfall. )
kanelsnurr Skrevet 31. oktober 2011 #17 Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Hei TS, jeg sliter også mye med migrene, og kan også få anfall av trening. For min del, så er det en "grense" for hvor intens treninga kan være, uten at den utløser migrene. Typisk fungerer det helt fint å løpe en rolig langtur, mens f.eks. 4X4 intervaller gjør resten av dagen ulevelig. Så vidt jeg har forstått det (tror jeg muligens har det fra bladet til migrene-foreningen), at det skal være mulig å flytte grensen sin for hvor hard treninga må være før den gir treningsutløst migrene. I tillegg til å ikke kjøre for hardt, så er det essensielt for meg noe å spise umiddelbart etter trening. Dette er sikkert individuelt, for jeg får også migrene om det f.eks. går for lenge mellom to måltider i andre situasjoner, så jeg antar det er en for stor dipp i blodsukkeret som gjør det. Jeg putter i meg noe som får opp blodsukkeret med en gang etter trening (f.eks. banan eller rosiner), og da mener jeg så fort at jeg sitter i garderoben på treningssenteret og spiser før jeg går i dusjen. Hvis jeg trener mer enn en time, må jeg ha i meg noe, f.eks. sportsdrikk eller rosiner underveis i treninga. Hvis jeg ikke passer på dette, får jeg uten unntak migrene. Her er en fin artikkel du kan lese. Lykke til! Håper virkelig du finner en måte treninga kan fungere for deg! Edit; Her, om du vil lese noe litt mindre overfladisk (en av kildene som er brukt til artikkelen over). Endret 31. oktober 2011 av kanelsnurr
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #18 Skrevet 31. oktober 2011 Yt drikkene er vel tilsatt elektrolytter? Jeg drikker 0,7 liter i timen når jeg trener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå