AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #1 Del Skrevet 27. august 2010 Jeg irriterer meg grønn over dette ordet "lagt". Det er vel feil å si/skrive "jeg hadde lagt på sofaen i to timer"? Er dette noe som er spesielt for en type dialekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 27. august 2010 #2 Del Skrevet 27. august 2010 har ligget på sofaen i to tierm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 27. august 2010 #3 Del Skrevet 27. august 2010 Det virker å være et fenomen som brer om seg, og ikke relatert til en bestemt dialekt. Norsk har endel verb som er beslektede, men som forekommer i par hvor det ene er transitivt (legge), og kombinerer med et direkte objekt, mens det andre er intransitivt, og kombinerer kun med et subjekt (ligge), pluss et evt. stedsadverbial. Det transitive legge bøyes legge-legger-la-lagt , mens det intransitive bøyes: ligge-ligger-lå-ligget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 27. august 2010 #4 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Jeg tror i allfall Bergensdialekten har det. Muligens sier Bodøværinger det også. I allfall gjør de to jeg kjenner som kommer derfra det. Jeg irriterer meg også, men har lært meg å ignorere det når folk som har det i dialekten sier det, men nå ser jeg stadig flere steder at det skrives også (bl.a. i innlegg her inne på KG.) Edit.: Få ting er så pinlige som åpenbare trykkfeil i mine innlegg i språkforumet. Endret 27. august 2010 av Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #5 Del Skrevet 27. august 2010 Enig, ser helt rart ut når folk skriver "jeg har lagt i sengen hele dagen" i stedet for "jeg har ligget i sengen hele dagen". En ting er å si det, en annen ting å skrive det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 27. august 2010 #6 Del Skrevet 27. august 2010 (endret) Enig, ser helt rart ut når folk skriver "jeg har lagt i sengen hele dagen" i stedet for "jeg har ligget i sengen hele dagen". En ting er å si det, en annen ting å skrive det. Det er lov å skrive/si f.eks. dette: "Jeg har lagt meg". Som tidligere nevnt, det er forskjell på verbene "å legge" og "å ligge". Andre eksempler: Sette/sitte. I Bergen er det mange som sitter på kaffen. (sic) Endret 27. august 2010 av Supraspinatus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 27. august 2010 #7 Del Skrevet 27. august 2010 Eg seier (og skriv) "liggi", sida eg brukar nynorsk (på nynorsk kan ein i tillegg bruke lege trur eg?). Men skriv eg bokmål, skriv eg "ligget" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 27. august 2010 #8 Del Skrevet 27. august 2010 Jeg sier at jeg har logge i senga, men jeg har lagt noe i senga. Dette er da nordnorsk. Finner det også merkelig at noen har lagt i senga, men det er så mye rart som sies der ute at jeg gir opp snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalon Skrevet 4. september 2010 #9 Del Skrevet 4. september 2010 Irriterer meg også, "har lagt i senga hele dagen" og "jeg skal snart ligge meg nå" :s Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lmsk Skrevet 4. september 2010 #10 Del Skrevet 4. september 2010 Du ligger der, du skal ligge der, i går lå du der å du har ligget der i hele natt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xanadus Skrevet 4. september 2010 #11 Del Skrevet 4. september 2010 Du ligger der, du skal ligge der, i går lå du der å du har ligget der i hele natt! Ekte Ålesundere sier iallefall : e har lagt i senga...Forhåpentligvis så skriver de "ligget". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thefainter Skrevet 4. september 2010 #12 Del Skrevet 4. september 2010 Du ligger der, du skal ligge der, i går lå du der å du har ligget der i hele natt! Min versjon: Du ligger der, du skal ligge der, i går lå du der OG du har LIGGI der i hele natt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 5. september 2010 #13 Del Skrevet 5. september 2010 Eg seier (og skriv) "liggi", sida eg brukar nynorsk (på nynorsk kan ein i tillegg bruke lege trur eg?). Men skriv eg bokmål, skriv eg "ligget" "Liggi" er ikke korrekt nynorsk. Det heter "lege" (eller eventuelt "legi" for de som er litt arkaiske av seg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 17. september 2010 #14 Del Skrevet 17. september 2010 "Liggi" er ikke korrekt nynorsk. Det heter "lege" (eller eventuelt "legi" for de som er litt arkaiske av seg). Ein kan skrive "liggi" og, men det er ein sideform ja. Men sidan eg seier det, kjennas det naturleg å skrive det og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 17. september 2010 #15 Del Skrevet 17. september 2010 Ein kan skrive "liggi" og, men det er ein sideform ja. Kan man? I hvilken ordbok står det oppført? I Nynorskordboka fra Det Norske Samlaget, samt i Nynorskordboka på nett (http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html), står bare "lege" og "legi" oppført som partisippform. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 17. september 2010 #16 Del Skrevet 17. september 2010 Kan man? I hvilken ordbok står det oppført? I Nynorskordboka fra Det Norske Samlaget, samt i Nynorskordboka på nett (http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html), står bare "lege" og "legi" oppført som partisippform. Har ikkje sjekka det sjølv, berre fått høyre at det er slik. Alle eg kjenner skriv det... Men godt mogleg det er feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå