Gå til innhold

Å ligge, ligger, lå, har lagt?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg irriterer meg grønn over dette ordet "lagt". Det er vel feil å si/skrive "jeg hadde lagt på sofaen i to timer"?

Er dette noe som er spesielt for en type dialekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker å være et fenomen som brer om seg, og ikke relatert til en bestemt dialekt. Norsk har endel verb som er beslektede, men som forekommer i par hvor det ene er transitivt (legge), og kombinerer med et direkte objekt, mens det andre er intransitivt, og kombinerer kun med et subjekt (ligge), pluss et evt. stedsadverbial.

Det transitive legge bøyes legge-legger-la-lagt , mens det intransitive bøyes: ligge-ligger-lå-ligget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i allfall Bergensdialekten har det. Muligens sier Bodøværinger det også. I allfall gjør de to jeg kjenner som kommer derfra det.

Jeg irriterer meg også, men har lært meg å ignorere det når folk som har det i dialekten sier det, men nå ser jeg stadig flere steder at det skrives også (bl.a. i innlegg her inne på KG.) :kjefte:

Edit.: Få ting er så pinlige som åpenbare trykkfeil i mine innlegg i språkforumet.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, ser helt rart ut når folk skriver "jeg har lagt i sengen hele dagen" i stedet for "jeg har ligget i sengen hele dagen". En ting er å si det, en annen ting å skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, ser helt rart ut når folk skriver "jeg har lagt i sengen hele dagen" i stedet for "jeg har ligget i sengen hele dagen". En ting er å si det, en annen ting å skrive det.

Det er lov å skrive/si f.eks. dette: "Jeg har lagt meg".

Som tidligere nevnt, det er forskjell på verbene "å legge" og "å ligge".

Andre eksempler: Sette/sitte. I Bergen er det mange som sitter på kaffen. (sic)

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg seier (og skriv) "liggi", sida eg brukar nynorsk (på nynorsk kan ein i tillegg bruke lege trur eg?). Men skriv eg bokmål, skriv eg "ligget"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at jeg har logge i senga, men jeg har lagt noe i senga. Dette er da nordnorsk.

Finner det også merkelig at noen har lagt i senga, men det er så mye rart som sies der ute at jeg gir opp snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ligger der, du skal ligge der, i går lå du der å du har ligget der i hele natt!

Ekte Ålesundere sier iallefall : e har lagt i senga...Forhåpentligvis så skriver de "ligget".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thefainter

Du ligger der, du skal ligge der, i går lå du der å du har ligget der i hele natt!

Min versjon: Du ligger der, du skal ligge der, i går lå du der OG du har LIGGI der i hele natt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg seier (og skriv) "liggi", sida eg brukar nynorsk (på nynorsk kan ein i tillegg bruke lege trur eg?). Men skriv eg bokmål, skriv eg "ligget"

"Liggi" er ikke korrekt nynorsk. Det heter "lege" (eller eventuelt "legi" for de som er litt arkaiske av seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

"Liggi" er ikke korrekt nynorsk. Det heter "lege" (eller eventuelt "legi" for de som er litt arkaiske av seg).

Ein kan skrive "liggi" og, men det er ein sideform ja. Men sidan eg seier det, kjennas det naturleg å skrive det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...