Gå til innhold

Vaske badekar


Kara W

Anbefalte innlegg

Rett og slett: Hvordan får jeg badekaret rent? Jeg skrubber og skrubber, men føler at jeg bare skyver skitten rundt omkring. Vil ha et rent badekar så jeg kan kose meg med lange bad igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke noen fan av typiske skurekremer, så jeg bruker nylonvask. Sprøyt ei ert på fuktig svamp. Funker som bare rakkern.

Husk å bytte svamp 2-3 ganger for å være helt sikker på at du ikke skyver møkka rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen fan av typiske skurekremer, så jeg bruker nylonvask. Sprøyt ei ert på fuktig svamp. Funker som bare rakkern.

Husk å bytte svamp 2-3 ganger for å være helt sikker på at du ikke skyver møkka rundt.

Jeg bytter ikke svamp og skyver heller ikke møkka rundt. Det er da bare å bruke nok vann og vaskemiddel. Trenger jo ikke å vente til badekaret er nedgrodd av møkk før man vasker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på husmorstråden her at mange hadde stor suksess med oppvaskmiddel (i pulverform) :) Kan jo være verdt et forsøk? :) Har ikke kommet så langt at jeg har fått prøvd det selv da.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Min egen universalspray er en blanding av vann, salmiakk og zalo på en sprayflaske. Sprayer på raust med dette, lar det virke noen minutter, tørker med klut/svamp og skyller vekk. Det virker hos meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmiakk eller Nylonvask skal jeg prøve :Nikke: Har prøvd med jiff skurekrem og jiff bderom, uten at jeg synes det hjelper.

Men kanskje jeg bruker feil type svamp? Jeg bruker de som kommer i pakker på ti med farge på ene siden og er litt grove og grønne på andre siden. Skrubber jeg for hardt begynner jeg å få grønne striper i badekaret (kanskje på tide å slutte å kjøpe vaskeprodukter på Nille :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmiakk og litt klor funker kjempe bra :)

Blir du ikke litt svimmel, kortpustet og slikt? Klor og salmiakk skal aldri blandes sammen, det avgir gasser som er farlige selv i små doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

salmiakk er tingen! men om du sliter med å få følelsen av at det er reint kan det være at det er mye kalk i vannet hos deg? I såfall ville jeg prøve med eddikoppløsning forr å løse opp kalken, så kjennes de brått reinere ut.

Og som noen sier, Salmiakk og klorin skal IKKE blandes! Og det er ingen vits i, det blir ikke reinere. Salmiakk er fettløsende, og fungerer konge på den blandingen av smuss og hudfett som legge seg i dusjer og badekar, klorin er bakteriedrepende og blekende, men er egentlig ikke en såpe i den forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Som Miss Puddel sier: kanskje du har mye kalk i vannet. Siden kalk løses opp av syre, kan du i prinsippet vaske badekaret med hva som helst med lav pH for å løse opp kalken. (Av mangel på annet kan til og med doven Cola brukes :) ) En periode bodde jeg et sted med egen brønn med mye kalk i vannet. Der skuret jeg de mørke gulvflisene med sitronsyre kjøpt på apoteket.

Hvis du har egen brønn, kan berggrunnen også være slik at det er mye jern og mangan i vannet. Dette gir svartgrønne merker som er spesielt godt synlige i badekaret og i doen. Disse merkene er ikke så lette å bli kvitt, med mindre en filtrerer det vekk før det kommer ut i krana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Salmiakk var det som skulle til :tommelopp: Takk jenter. I kveld skal jeg kose meg med et langt bad (og huske på å skylle det når jeg er ferdig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...