Gå til innhold

Navnebytte og førerkort


Margrethe86

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg giftet meg i sommer, og vil ta mannen min sitt etternavn. Da er det jo en liten prosess med folkeregister, banker og postkontor. Men førerkortet lurer jeg litt på, er det nødvendig å ta nytt bilde? (det MÅ tas på trafikkstasjonen her jeg bor, og koster skjorta) :angry: Nå er det jo bare to år siden jeg fikk sertifikatet, så jeg har jo ikke forandret meg utseendemessig siden bildet ble tatt. Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg giftet meg i sommer, og vil ta mannen min sitt etternavn. Da er det jo en liten prosess med folkeregister, banker og postkontor. Men førerkortet lurer jeg litt på, er det nødvendig å ta nytt bilde? (det MÅ tas på trafikkstasjonen her jeg bor, og koster skjorta) :angry: Nå er det jo bare to år siden jeg fikk sertifikatet, så jeg har jo ikke forandret meg utseendemessig siden bildet ble tatt. Noen som vet? :)

Logisk sett så må du ikke det. Ellers skulle du vel tatt nytt bilde uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Kjedelig å måtte kjøre helt dit (ja - bor utenfor allfarsvei) for å spørre, bestille time, så komme tilbake. Funker jo ikke å ringe heller, da man kommer til en sentral i Oslo. Kan jo hende de har spesielle regler der (håper da ikke det), men greit å vite at de har bildet i systemet. Da kan man jo eventuelt krangle litt på det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På trafikkstasjonen der jeg tok bilde til førerkort behøvde man ikke å bestille time for å fikse nytt førerkort. Uansett tror jeg folk har rett i at du ikke trenger nytt bilde, de skal ha det gamle bildet et sted i datasystemet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte "Spør Ida"-funksjonen på vegvesen.no og skrev inn "må jeg skaffe nytt førerkort om jeg bytter navn?" og fikk svaret

"Ved navneendring må du henvende deg på en trafikkstasjon og få utstedt nytt førerkort. Ta gjerne kontakt med trafikkstasjonen i forkant for nødvendig informasjon. Gebyr for produksjon av nytt førerkort og bilde må betales."

Du må nok uansett oppsøke trafikkstasjonen for å få utstedt nytt førerkort. Det trenger du ikke bestille time for, så det bør holde lenge med én tur.

Det funker å ringe om du sier "hei, jeg har et spørsmål angående førerkort" når noen tar telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd å ringe dem, de sier jeg må ta kontakt med mitt lokale kontor :kjefte: Men må jo innom uansett for å bestille nytt førerkort, så får spørre da. Da jeg fikk sertifikatet måtte jeg ha egen time til bildetaking. Men forhåpentligvis slipper jeg det nå da :) Hadde jo også vært greit å se sånn noenlunde ok ut på bildet hvis jeg må ta nytt. (endel ettervekst nå) :sjenert: Skal jo tross alt ha det bildet i maaange år, og vise det både titt og ofte. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg i fjor sommer og flyttet fra Vestlandet til Østlandet like etter. Så når jeg skulle ha nytt førerkort gikk jeg til Vegvesenet på Østlandet. Der måtte jeg rett inn i "fotoboksen" for å ta et nytt bilde gitt!

Jeg trodde også at bildene lå i Vegvesenets felles systemer (vi lever tross alt i en relativt teknologisk oppdatert verden), men den gang ei! Så der satt jeg da, rød i toppen, med vått hår og maskaraen smurt utover, ettersom jeg hadde løpt fra bussen til vegvesenets kontor for å nå dit før de stengte kl 3!! :frustrert: Er virkelig stolt av det bildet må jeg si :eeeh:

Så jeg anbefaler deg uansett å ta en titt i speilet før du entrer lokalet til Vegvesenet, sånn for sikkerhetsskyld :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førerkortet ditt er registrert med personnr,så hvis politiet må søke deg opp finner de deg.

Jeg kjører fremdeles med mitt gamle etternavn på førerkortet.Det er en kjørelærer som opplyste meg om dette.Ikke noe problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, det nytter ikke alltid å ringe! Jeg ringte for å finne ut hvilke papirer jeg måtte ha med for å få utstedt det nye førerkortet. Der fikk jeg et fyldig svar fra dama som tok telefonen, men det stemte ikke! :frustrert: Så da stod jeg der 2 min over tre og fikk beskjed om at jeg ikke kunne få noe førerkort, for jeg hadde ikke med meg tilstrekkelig dokumentasjon!

Med det grusomme bildet i bakhodet tente jeg på alle plugger og gav klar beskjed om at jeg nektet å stresse meg ihjel for å nå fram før kontorets stengetid neste dag også! Dette følte jeg jeg hadde rett til siden jeg faktisk hadde ringt på forhånd for å unngå nettopp dette problemet, og at det var feilinformasjon fra deres side som var årsaken til at jeg stod der med skjegget i postkassa :kjempesinna: Og skulle du ha sett, dama bak skranken ble med ett mer medgjørlig! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, huff så synd at du hadde problemer da!! :klemmer: Men da skal jeg ta en tur til frisøren først, og sjekke sminken en ekstra gang før jeg entrer kontoret, bare sånn "just in case" Håper uansett de kan bruke det gamle bildet, da jeg var skikkelig fornøyd med det! Da var jeg jo VELDIG klar for å bli tatt bilde av! :gjeiper: Men som sagt, vet ALT om at det ikke funker å ringe først... :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skiftet navn for et par år siden måtte jeg ta nytt bilde til førerkortet (fikk ikke bruke det gamle). Dette ble gjort i en fotoboks i lokalet, og var gratis. Det ble da tatt 2 bilder jeg fikk velge mellom, også ble det elektronisk lagt inn i systemet, dvs aldri printet ut. Men mulig dette er forskjellig fra sted til sted?

Uansett ville jeg ikke antatt at de kan bruke det gamle bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nytt førerkort for halvannet år siden pga. navnebytte. Da lå både mitt nye navn og det gamle bildet inne i systemet (det var oppdatert fra folkeregisteret). Jeg fikk tilbud om å bruke det gamle bildet, eller ta nytt. Bildene ble ikke printet ut, men gikk rett inn i systemet til dama bak disken.

Det var i Oslo, forøvrig. Gikk kjapt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnneShirley

Jeg måtte ha nytt førerkort etter å ha mistet det gamle. Da fant de ikke det gamle bildet i systemet, så jeg måtte ta nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du viser tennene dine på bildet MÅ du ta nytt.

Vegvesenet har fått ny førerkortleverandør som har strengere krav til bildet. (Nå er det ca like strenge krav som på passbildet.)

Selve bildet koster 65 kroner og nytt førerkort koster 200.

Man MÅ vel i prinsippet ikke ha nytt førerkort når man endrer navn, men da blir ikke førerkortet gyldig som legitimasjon lenger.

Hilsen ansatt i Statens vegvesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at en "innvidd" svarer her også! Sist jeg tok bilde fikk jeg beskjed om div. regler (ingen tenner, ikke snu på hodet og helst ikke mye hår i ansiktet.) Jeg betalte vel da over 100 kr for bildene, og 350 for førerkortet.. Håper det er blitt billigere? :) Jeg synes det er greit å ha førerkort som legitimasjon, siden bankkortet mitt alltid er et problem... Der fødselsnr. mitt står er det et nedsykk (pga tallene frampå kortet), så ingen skjønner hva som står der :gjeiper: Men da er det frisørtime neste - så trafikkstasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Førerkortet ditt er registrert med personnr,så hvis politiet må søke deg opp finner de deg.

Jeg kjører fremdeles med mitt gamle etternavn på førerkortet.Det er en kjørelærer som opplyste meg om dette.Ikke noe problem!

Jeg hadde tenkt å bare beholde det gamle, men da kan man ikke bruke førerkortet som legitimasjon ved flyreiser (bestilt i nytt navn), henting av rekommandert post osv. Og det ble så upraktisk at jeg skaffet nytt likevel. Og nytt bilde MÅTTE de ta ja, 260 kr til sammen. Dette er ca et år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
På 26.8.2010 den 22.22, søstertusenfryd skrev:

Førerkortet ditt er registrert med personnr,så hvis politiet må søke deg opp finner de deg.

Jeg kjører fremdeles med mitt gamle etternavn på førerkortet.Det er en kjørelærer som opplyste meg om dette.Ikke noe problem!

Gammel tråd, men jeg tar sjansen på å dra den opp. 

Vet noen om dette fortsatt stemmer? Jeg endret navn for mange år siden (ca. 10), men å endre førerkort ble bare utsatt og glemt. Nå har det gått så lang tid at jeg blitt redd for å å fornye førerkortet, er redd jeg kan bli straffet på noe vis. :sjenert: 

Men er det altså sånn at det er tillatt å kjøre med førerkort som har mitt gamle navn, og at det eneste problemet er at det ikke kan brukes som legitimasjon i andre sammenhenger? (Det gjør jeg ikke uansett.) 

På forhånd takk for svar! 

Anonymkode: 1ea20...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...