Gå til innhold

Gå til legen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ikke så hyppig lege-gåer akkurat, men nå er det to ting som plager meg litt, som jeg lurer på om er "noe å gå til legen for". Har ikke lyst til å være hypokonder... :P

1, jeg sliter med urolige bein om natta, det plager meg skikkelig, har slitt med nattesøvnen veldig. Googla litt, kom opp "restless legg syndrom" eller noe ligende som beskriver hvordan der er. er dette noe å gå til legen for å få hjelp til, eller er det ingenting å gjøre med uansett?

2, jeg tror jeg begynner å få et lite inkontinensproblem, dvs veldig uregelmessig og plutselig må jeg veldig tisse og klarer ikke å holde meg. Det er ikke sånn alltid, til vanlig klarer jeg å holde meg, men det er når det kommer sånn helt ut av det blå og jeg rett og slett tisser på meg hvis jeg ikke har do i nærheten eller rekker å sette meg bak en busk. Er det vits å gå til lege når det bare skjer av og til på den måten?

Noe å gå til legen for? Kan jeg isåfall ringe å bestille time for begge disse tingene samtidig eller må jeg gå to ganger?

Håper noen har noen synspunkter, som sagt vil jeg ikke være håpløs hypokonder :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om restless legs, les her.

det med inkontinensen høres ut som urinveisinfeksjon, ta med urinprøve og gå til legen. Evt kan helsesekretærene på legekontoret teste urinprøven uten time, så får du vite om det er det du har.

Skrevet

Tror vi er mange som er redd for å være hypokonder egentlig. Ditt problem nr 2 synes jeg vel egentlig kan være greit å sjekke. Nummer 1 kan skyldes magnesium-mangel faktisk. Men det kan sikkert skyldes andre ting også. Tror ikke det er noe i veien for å gå til legen med "småplager" jeg. Det er jo bare å si det som det er når du bestiller time, at det ikke er noe som haster så veldig. Det har jeg gjort en gang. Synes det var helt greit.

Skrevet

Takk for svar... kan jo ringe legen å høre.. Men ja, føler meg så teit når jeg går til legen uten noe skikkelig grunn, bare plager.

Om restless legs, les her.

det med inkontinensen høres ut som urinveisinfeksjon, ta med urinprøve og gå til legen. Evt kan helsesekretærene på legekontoret teste urinprøven uten time, så får du vite om det er det du har.

Det med plutselig tissetrang har vart i mange år nå. Har hatt urinveisinfeksjon noen ganger, men dette er noe annet.

Har lest en del om restless legs, men usikker på om det egentlig er noe leger "gjør noe med"...?

Skrevet

Har lest en del om restless legs, men usikker på om det egentlig er noe leger "gjør noe med"...?

Behandlingsalternativer står i linken jeg ga deg, les nedover.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Angående plage nummer to, så kan du be legen din om en henvisning til urolog, eventuelt bestille time hos en selv (men da er det privat, og gjerne dyrere).

Om du går til fastlegen din, vil du mest sannsynlig få noen tabletter som skal kunne hjelpe på problemet, pluss et skjema som du skal fylle ut hvor du skriver hvor mye du drikker, og hvor mye du urinerer (med andre ord: ta med en målekopp på toalettet). Altså kan du slik få se hvor mye, og ofte, du må på toalettet etter du har drukket, og kan da se om det er en sammenheng, et mønster. Men det kan også være at ettersom du sier det ikke er regelmessig, at kanksje legen din vil vente med behandling før du kommer inn hos en urolog.

Jeg vil anbefale deg å gå inn på nhi.no og lese om emnet. Det at det kommer i perioder, kan jo for eksempel ha med stress å gjøre, men les mer der.

Og neida, du skal ikke trenge å gå til legen to ganger. Men presiser når du bestiller timen at det er to problemer du skal ta opp, som ikke er relatert til hverandre, så legen er klar over at han kanskje må sette av litt ekstra tid til deg.

Lykke til!

Og ps: som nevnt her i tråden før, det er flere enn deg som føler seg som hypokondere hos legen... så det er du ikke alene om :kaffekopp:

Skrevet

Syntes ikke du skal tenke på at det er pinlig eller "hyppokonderaktig".

Du kan jo bestille time som om du skulle hatt en vanlig sjekk. Så kan du samtidig nevne disse tingene her. Selvom det ikke påvirker deg hele tiden, så er det fint å kunne få sjekket det. Kjipt å gå rundt med slike plager, om det kan gjøres no med.

Skrevet

Anbefaler deg å dra til legen.Disse symptomene kan ha sammenheng,og da er det greit å ha sjekket det ut.Lykke til uansett ;)

Skrevet (endret)

Legen kan jo gi råd angående plagene dine, som kan gjøre at du kan sette inn noen sunne tiltak ; slik at du ikke utvikler økte plager som blir sykdom over tid.

Urolige bein kan handle om dårlig blodsirkulasjon/nedsatt venøs tilbakestrømming fra beina. Da kan det være på sin plass at lege lærer deg å forebygge leggsår og blodpropp og at du får refusjon på elastiske strømper til bruk om natten.

Urinlekkasje kan avhjelpes med ulike tiltak alt fra urolog til gynekolog og tabletter/gel eller knipeøvelser. Du kan også få refusjon på inkontinens-truser som du bruker de gangene du skal steder der du ikke vet nøyaktig hvor WC er. Dumt å betale alt selv når det er refusjonsrett og du får blå resept.

Så jeg syns absolutt du skal ringe lege med høyt hevet hode. Du er ikke hypokonder.

Innlegget er endret iht KGs regler.

ninuska_, mod

Endret av ninuska_
Skrevet (endret)

Syntes ikke du skal tenke på at det er pinlig eller "hyppokonderaktig".

Du kan jo bestille time som om du skulle hatt en vanlig sjekk. Så kan du samtidig nevne disse tingene her. Selvom det ikke påvirker deg hele tiden, så er det fint å kunne få sjekket det. Kjipt å gå rundt med slike plager, om det kan gjøres no med.

Det er en stor fordel for legen at pasienter ikke kommer på "vanlig sjekk" og plutselg tar opp de virkelige og omfattende problemene på vei mot døren. Det heter å bestille time og angi årsak så legen kan forberede seg og sette av riktig mengde tid til deg.

Når det gjeldert to ting, som jeg ikke kan se at henger sammen forøvrig, så bestiller men ganske enkelt dobbelt-time når man ringer.

Det er såpass dyr egenandel for å snakke med legen, og såpass ventetid, at når man først går til lege så vil man jo ikke fjase det bort med å ikke si fra på forhånd hva saken gjelder, samtidig og gjøre legen sjanseløs til å gjøre en god jobb med å hjelpe deg...

ninuska_, mod

Endret av ninuska_
Skrevet

Det er en stor fordel for legen at pasienter ikke kommer på "vanlig sjekk" og plutselg tar opp de virkelige og omfattende problemene på vei mot døren. Det heter å bestille time og angi årsak så legen kan forberede seg og sette av riktig mengde tid til deg.

Når det gjeldert to ting, som jeg ikke kan se at henger sammen forøvrig, så bestiller men ganske enkelt dobbelt-time når man ringer.

Det er såpass dyr egenandel for å snakke med legen, og såpass ventetid, at når man først går til lege så vil man jo ikke fjase det bort med å ikke si fra på forhånd hva saken gjelder, samtidig og gjøre legen sjanseløs til å gjøre en god jobb med å hjelpe deg...

ninuska_, mod

Jeg sier ikke alltid hva det gjelder når jeg bestiller time hos legen. Det er jo ikke legen jeg bestiller time av. Men jeg sier jo i fra om det haster eller ikke, dette spør de jo også gjerne om. Ellers kan jo ventetiden være lang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...