AnonymBruker Skrevet 25. august 2010 #1 Skrevet 25. august 2010 Hei! Fikk en utrolig sterk trang til å bake gulrotkake, selv om jeg aldri har gjort det før. Det finnes jo en uendelig stor mengde med oppskrifter der ute, men jeg har ikke lyst til å ende opp med å lage en som ikke egentlig er noe god. Derfor lurer jeg på om noen her har en supergod oppskrift + lyst til å dele den?
Gjest navnelapp Skrevet 25. august 2010 #2 Skrevet 25. august 2010 Denne er veldig god, den står som nr. 2. http://altgodt.wordpress.com/2009/01/24/kakebordet/
miss daisy Skrevet 25. august 2010 #3 Skrevet 25. august 2010 4 egg 3 dl sukker 3 dl hvetemel 2 ts natron 2 ts kanel 1 ts salt 1 ts vaniljesukker 1/2 ts muskat 1 ts kardemomme 1/2 ts ingefær 1,5 dl olje 5 dl revet gulerot Lag eggedosis av egg og sukker. Bland alt det tørre, og ha det oppi eggedosisen. tilset oljen. Rør inn gulerøtter til slutt. Stek ved 180 grader i 45 - 60 minutter. Avkjøl. Krem: 2 esker kremost naturell 100 gr meierismør 200 g melis 1 ts vaniljesukker Rør smør og sukker hvitt. Tilsett vaniljesukker og rør inn kremosten. Legg kremen på den avkjølte kaken. Enjoy!
AnonymBruker Skrevet 25. august 2010 #4 Skrevet 25. august 2010 TS Olje..? Må innrømme at jeg er litt skeptisk til det. Brukte olje i noe kakegreier en gang, og det fikk en sterk smak/lukt av oljen, og var rett og slett uspiselig..
Gjest navnelapp Skrevet 25. august 2010 #5 Skrevet 25. august 2010 Olje i gulrotkake går heilt fint, men pass på at den ikkje er harsk. Då blir det rar smak på kaka. Du bør heller ikkje bruke "sterke" oljar som extra virgin olivenolje eller andre oljar med sterk eigensmak. Bruk ein nøytral olje som soyaolje, maisolje, solsikkeolje eller vanleg (ikkje kaldpressa) rapsolje.
Gjest navnelapp Skrevet 25. august 2010 #6 Skrevet 25. august 2010 Og så må du alltid å salt i i tillegg, elles blir den veldig smaklaus.
Ma03 Skrevet 25. august 2010 #7 Skrevet 25. august 2010 Denne er bare vanvittig god og veldig enkel å få til! 4 egg 3 dl sukker Piskes til eggedosis Øvrige ingredienser has samlet i bollen: 3 dle mel 2 ts natron 2 ts kanel 1 ts salt 1 ts vaniljesukker 1 ½ dl olje 4-5 dl revne, rå gulrøtter Piskes hurtig sammen med kjøkkenmaskin eller håndmikser. GLASUR Viktig: Vispes sammen med håndmikser! 200 g Philadelphiaost 1 ts vaniljesukker 50 g margarin, myknet (hvis uten melk, tilsett litt salt) 125 g melis Kaken stekes i stor, rund form ved 190 gr i ca 45 minutter (+) Glasuren blandes sammen og has på avkjølt kake. Pyntes med skavet, mørk kokesjokolade
AnonymBruker Skrevet 25. august 2010 #8 Skrevet 25. august 2010 Får ikke til å linke, men på DENNE siden finner du mange. Søk på gulrotkake, den amerikanske er heelt utrolig god. tar lang tid å lage, men sinnsykt god!
Gjest BabyBlue Skrevet 26. august 2010 #9 Skrevet 26. august 2010 TS Olje..? Må innrømme at jeg er litt skeptisk til det. Brukte olje i noe kakegreier en gang, og det fikk en sterk smak/lukt av oljen, og var rett og slett uspiselig.. Enig. Skal man ha en oppskrift kan man gjøre det 50/50 med smør og olje. Eller droppe oljen helt og kun bruke smør : D
Gjest Spinell Skrevet 26. august 2010 #10 Skrevet 26. august 2010 Enig. Skal man ha en oppskrift kan man gjøre det 50/50 med smør og olje. Eller droppe oljen helt og kun bruke smør : D Det er ingen problemer med olje i gulrotkake, men den må være smaksnøytral og frisk. Jeg ble servert gulrotkake bakt med olivenolje (trolig kaldpresset) en gang, og den hadde veldig mye oljesmak. Med soyaolje smaker det ikke noe.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2010 #11 Skrevet 26. august 2010 Jeg får kanskje prøve med soyaolje, da.. Men blir det ikke bedre med smør uansett? Tror det var rapsolje jeg brukte den gangen tidligere, og den skulle egne seg til baking i følge baksiden i alle fall. Men kan jo hende de bare mente brød og sånt. Jeg må uansett takke for oppskrifter! Skal sortere ut litt mer i morgen, så får vi se hva valget faller på. Tar fortsatt gjerne imot flere! TS
Gjest navnelapp Skrevet 26. august 2010 #12 Skrevet 26. august 2010 Viss du byttar ut olje med smør må du enten bruke usalta smør, eller droppe saltet i oppskrifta.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2010 #14 Skrevet 26. august 2010 Jeg har til dags dato aldri sett en gulrotkakeoppskrift med smør.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2010 #15 Skrevet 28. august 2010 Da står kaken i ovnen. Den var veeldig rå enda, men hadde begynt å bli bra brun på toppen, så jeg satte den ned et hakk i ovnen. Har stått inne i 35minutter allerede.. Vi får se hvordan det går. Endte opp med miss daisy sin oppskrift, forresten, siden jeg hadde lyst på noe litt "krydrete", men vurderer å droppe smøret i kremen. Det er jo supergodt med bare melis og kremost også. :klø: TS
AnonymBruker Skrevet 28. august 2010 #16 Skrevet 28. august 2010 Jeg brukte olje, forresten. Verdt et forsøk når "alle" gulrotkakeoppskrifter har det istedenfor smør.
Gjest navnelapp Skrevet 28. august 2010 #17 Skrevet 28. august 2010 Eg brukar aldri smør i kremen, og syns den blir kjempegod. Med smør blir den nesten for feit i smaken.
miss daisy Skrevet 28. august 2010 #18 Skrevet 28. august 2010 Da står kaken i ovnen. Den var veeldig rå enda, men hadde begynt å bli bra brun på toppen, så jeg satte den ned et hakk i ovnen. Har stått inne i 35minutter allerede.. Vi får se hvordan det går. Endte opp med miss daisy sin oppskrift, forresten, siden jeg hadde lyst på noe litt "krydrete", men vurderer å droppe smøret i kremen. Det er jo supergodt med bare melis og kremost også. :klø: TS Så spennende! Håper kaka smakte Jeg bruker alltid oppskriften som den er, med smør i kremen. Så jeg vet ikke hvordan det smaker uten. Men vil mene kaka er god, da jeg ofte får bestilling til anledninger, om ikke jeg kan bake og ta med min gulerotkake. Passer veldig godt sammen med krydderte
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #19 Skrevet 29. august 2010 Kaken ble supergod, men jeg har fått bevist at det faktisk kan bli for mye glasur, selv på en gulrotkake. Heldigvis er det ikke farlig med den pølsa som er for lang, så vi skrapte bare av litt. Frøs nemlig halve kaken, og tenkte som så at jeg skulle legge et ekstra lag med glasur inni den halve delen vi skulle spise av. Så da laget jeg glasur av 200g philadelphiaost, og 300g melis. Og gud, så mye glasur det ble. Så det anbefales ikke, i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2010 #20 Skrevet 29. august 2010 Det over er meg (TS), forresten. Må bare presisere at selve kaken ble veldig god, det var bare min overivrige bruk av glasur som kanskje ødela opplevelsen litt. Hadde litt malt nellik i tillegg i røra, og syns ikke det gjorde noe, akkurat. Så verdt å prøve for de som liker nellik og krydderier.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå