Gå til innhold

Alaskan Malamute


Hapa

Anbefalte innlegg

Har tenkt en stund på å skaffe meg hund, både som kosehund og turkamerat. Jeg er en forholdsvis aktiv mann som trives godt ute og som er en del på tur. Har fallt veldig for rasen Alaskan Malamute, det er flotte hunder med mye personlighet og energi! Som sagt så er jeg en forholdsvis aktiv kar, men jeg driver ikke med hundekjøring av noe slag. Hva slags aktiviteter må til for at en Malamute skal trives? (Tenker da på fysisk aktivitet, mental utfordring er en selvfølge). Prøver vel bare å finne ut om Alaskan Malamute er rasen for meg eller om jeg skal fortsette søket?

Svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Airi Chikako

De er herlig, men har et vanskelig temperament og mye innstinkter, da den kanskje er mer ulv enn hund i lynne og væremåte. Jeg har veldig sansen for dem. De må ha lange turer daglig, og er ikke innehunder. Den elsker også å dra tunge lass, derfor egner den seg som sledehund, men man trenger jo ikke å bruke den til det. Vi hadde to da jeg var mindre, og hadde en slede vi brukte i blant, men ikke ofte. Veldig moro å se hvor gira de var og hvor fort det gikk. Den må ha en tydelig leder i "flokken", dette er veldig vikitig, da de er veldig selvstendige. Så lenge du har god disiplin går det bra å ha den som familiehund, den er et skikkelig flokkdyr og setter medlemmene i flokken høyt :). Du bør også ha stort uteområde tilgjengelig, slik at den kan ha en stor nok hundegård. Der kan den bo hele vinteren igjennom, da den tåler mye kulde. På sommeren må du også passe på at den ikke blir overopphetet. Hunderasen er ikke tilpasset vårt klima i sommerhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen malamute-ekspert, men har lest meg opp litt på rasen og har erfaring fra andre polarhundraser. Mulig jeg svarer litt på siden, men kanskje du har nytte av det likevel :)

Du bør ha tilgang til gode turområder og du må gi hunden aktivitet hver eneste dag. Vurderer samme rase selv neste gang, og vi går ca 1 1/2 time hver dag med den hunden vi har nå (ikke malamute). Vi kommer ikke til å trimme mindre med en AM, heller mer. Man må ikke nødvendigvis drive hundekjøring selvom en har AM, men det er en fordel å kunne snørekjøre noe på ski på vinteren og sykle litt med den i sommerhalvåret.

Pga jaktinstinktet skal en være forsiktig med å slippe den løs.

Da AM blir ganske stor og sterk, er det heller ingen ulempe å være fysisk sterk :)

Selvom pelsen er lettstelt, røyter den en hel del underull i sommerhalvåret, så vær forberedt på å støvsuge og moppe mye og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at hunden din ikke står og uler da ;)

Jeg vet om folk som har den rasen, og de står og hyler og uler.

Sjenerende for naboer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Alakan Malamute som dessverre måtte avlives etter 10 år. Fikk forferdelig mye sykdom på slutten. Blant annet ble den fullstendig blind.

Den hunden jeg hadde var i grunnen veldig lat og maste aldri om å gå på tur. Det kommer vel helt ann på hva den er vant med. Går du flere timer for dagen forventer den jo det etter hvert.

Her er typiske ting om hunden min.

Utrolig sta, veldig elskverdig, veldig hårete, utrolig snill, lojal, sterk.

Denne hunden du ha i bånd. Hadde hunden en gang på fjellet i bånd, men da den så et lite lam på marken var den veldig rask med å klare å slite seg løs fra mitt tak. Den gikk dessverre rett i strupen på lammet. Den døde på stedet. Ikke undervurder instinktet på denne rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

derfor egner den seg som sledehund, men man trenger jo ikke å bruke den til det. Vi hadde to da jeg var mindre, og hadde en slede vi brukte i blant, men ikke ofte. Veldig moro å se hvor gira de var og hvor fort det gikk.

Man må ikke nødvendigvis drive hundekjøring selvom en har AM, men det er en fordel å kunne snørekjøre noe på ski på vinteren og sykle litt med den i sommerhalvåret.

Skal du gi en AM et godt liv, et liv den trives med, så MÅ du la den trekke. Slede på sneen og hjul på skogsveien. Året rundt. Det er det kjekkeste den vet. Hverdagsturen trenger nødvendigvis ikke være så lang, 1,5 - 2 timer holder, men trenger da langtur i helgene. 5-6 timers tur i heia.

Jeg synes også AM er helt topp, har hatt lyst på en siden jeg var 16, jeg er nå 42, men jeg har aldri hatt hverken klimaet eller livsstilen en slik hund krever, så det ble aldri AM på meg. Border Collie og Labrador ble valget mitt til min aktive livsstil, men ikke aktiv nok for en AM. Klimaet har jeg heller ikke her på vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å lese litt om Bouvier Des Flandres. En super hunderase!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...