Gå til innhold

Jamie slanker USA


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

http://www.fem.no/ny-serie-med-stjernekokken-jamie-oliver-1.4850

Så dette programmet i går og ble overrasket, trist og lei meg. De amerikanske ungene visste ikke hva grønnsaker het, eller hvordan de så ut. De visste hva ketchup og chips var, men ikke hva de var laget av.

De visste hva alt som er puttet i fettgryter heter, men ikke det en kjenner som sunn og normal mat. Jeg fikk hakeslepp i går. :(

Vi fulgte hans forsøk på å introdusere sunn mat i amerikansk barneskole-kantine. Det gikk selvfølgelig trått i starten, fordi unger flest "liker ikke" fremmed mat som de aldri har spist før, og som ingen de kjenner har spist heller.

Vi fikk også møte en amerikansk barnefamilie hvor alle sammen var veldig overvektige. Jamie hadde laget en ukeplan for dem og vist dem hvordan det skulle tilberedes. De påsto at de hadde laget og spist nesten alt, men Jamie fant alikevel mye av den innkjøpte maten uåpnet i kjøleskapet, og emballasje av ting de ikke skulle spise, ellers i huset. Han visste ikke helt om han kunne tro at de snakket sant.

Det ble fokusert på husets guttunge på begynnende tenåringsalder. Jamie skulle hjelpe ham å se mere positivt på det å spise sunt, og se positivt på seg selv i forhold til andre unger som mobber ham i hverdagen og det å ville begynne å spise sunnere og gå ned i vekt.

Jeg var direkte sliten etter å ha sett det programmet, fordi det er en kjempejobb å skulle starte med å snu den livsstilen deres. Når ingen tar tak i egen helse, når voksne virker bevisstløse i tillærte vaner og ungene gjør det de voksne gjør, som reklamen sier at de bør gjøre...da blir det tungt. Fysisk og psykisk sitter de fast i fettforbruket, svekkede smaksløker og tilstivnede tankemønstre.....og vi er på god vei dit her i landet også.

Jeg er helt nummen ved å se dette med egne øyne og tenke på omfanget av elendigheten, men jeg kommer nok til å ville se videre for å få virkeligheten inn med teskje.

Noen flere som så programmet? Synspunkt?

Endret av Margareth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så må man også huske det er mange som rett og slett ikke har råd til å kjøpe sunn mat.

Drittmaten er så uhyre billig iforhold til det sunne.

Hva folk vil gjøre med helsa si, er deres egen sak. Men at det går utover ungene deres er ikke annet enn rett og slett forkastelig. Og skolene gjør ikke saken bedre med å bare servere junk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sånn sansen for Jamie Oliver, en fyren står det knallrespekt av. Han har sosial samvittighet og tar miljøhensyn alvorlig nok til å belyse problemer som ikke bare ødelegger livene til uvitende barn, men som også søpler ned jorda.

Nei, jeg synes ikke det kan forsvares med at voksne kan øelegge så mye de vil (uavhengig om det er barn med i bildet eller ei). Du lever tross i alt et samfunn, og er det noe vestlige mennesker ikke kan så er det å ta ansvar for egen kropp og helse, samt miljøet. En ting er at søppelmat er billig, men det meste ligger i latskap, tilgjengelighetsfaktor og reinspikka uveitenhet/ignorans når de ikke vet hvor gulrota kommer fra. Da har noe sviktet for mange år siden, og at det må en selvlært (men superb) kokk til fra en gjemt landsby i England til sier jo sitt.

Og Norge har en stygg tendens til å kopiere USA, så du skal nok ikke lete så veldig lenge i visse Oslo-strøk før heimelaga mat er et fremmedord. Det er skremmende å se at barn aldri har vært i kontakt med gårdsdyr, aldri har vært med på oppdretts- og slakteprosessen, og de tror at grisens liv i all hovedsak begynner og slutter som plast i frysedisken. Grandiosa, taco og ta-med-mat er slægere overlat, enda man skal lete langt etter noe som er mer fylt til randen av MSG, transfett, salt og kunstige tilsetningsstoffer.

Tror nordmenn skal jekke seg ned flere tusen hakk, for vi er ikke lenger så sunne, miljøbevisste og stolte av mat i verdensklasse som blir produsert noen mil unna i ymse bygder og fiskevær. Jeg støtter gjerne forslag som gjør at barneskoleklasser tar ansvar for dyr fra begynnelse til slutt, dyrker grønt i vinduskarmene og lærer seg å lage kvit saus fra botna av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at det er en TV program, så mye blir satt på spissen for underholding sin skyld. Jade fant noe unger som ikke vet hvordan grønnsaker ser ut, er det så sjokkerende da?

Jeg opplever flere ganger at kassemedarbeidere i dagligvare butikker ikke vet hva frukt/grønnsaker heter.. Og de er jo da voksne personer, ihvertfall over 18.

Det om at nordmenn ikke er så sunne som de liker å tro, her er jeg enig med bergans. Ja, eldre generasjon er flinke å spise mye fisk og grønnsaker, men de yngre er det verre med, da er det mye pizza, pasta, ost og loff.

Ikke for å legge ut spesielt mammas hus, men bare som en eksempel. Vi prøvde å følge middagsmenyer på hennes blogg, for at det virket så lettvint å ikke måtte tenke på middag hver dag. Vel, vi måtte stoppe etter bare to uker, på de to ukene har vi spist en kilo ost (det går aldri så mye ost hos oss) og har sikkert lagt på oss minst en kilo! Og mammas hus blogg er veldig populær og mange følger menyene hennes. Det er faktisk også her på kg jeg fikk tips om bloggen hennes angående ukemenyer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lest om den byen i USA som Jamie ble kjeppjaget fra pga at de ikke ville ha "mat-svadaen" hans der som de sa..Hamburgere er jo sunn og amerikansk tradisjon og sikringskost sa de og ville ha han vekk pag hans intoleranse.

Eller at de som skulle lave maten hans i skolekantinene i England klagde på for stor arbeidsmengde og at det var for dyre råvarer- så de fortsatte som før etter programmet.

Jamie er forresten litt oppskrytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lest om den byen i USA som Jamie ble kjeppjaget fra pga at de ikke ville ha "mat-svadaen" hans der som de sa..Hamburgere er jo sunn og amerikansk tradisjon og sikringskost sa de og ville ha han vekk pag hans intoleranse.

For hamburgere inneholder jo kjøtt, grønnsaker og brød...hvordan i all verden kan det være usunt =D

Herregud...folk vil ikke sitt eget beste. Greit, dø av hjertefeil og diabetes.

La de kose seg med maten sin til de dævver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For hamburgere inneholder jo kjøtt, grønnsaker og brød...hvordan i all verden kan det være usunt =D

Herregud...folk vil ikke sitt eget beste. Greit, dø av hjertefeil og diabetes.

La de kose seg med maten sin til de dævver...

Burgere i seg selv er helt kurant mat. Som du sier, de inneholder mye kjøtt, av god kvalitet, stort sett, de har masse grønnsaker, og dessuten brød. Ingenting av dette er usunt. Og en standard burger inneholder omtrent 700 kalorier, så det er ikke spesielt mye mat, heller. Det som er usunt med et standard burgermåltid, er fries og milkshake. Stint av sukker, fett og stivelse og salt. Ikke akkurat hva doktoren ville forordnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at de som skulle lave maten hans i skolekantinene i England klagde på for stor arbeidsmengde og at det var for dyre råvarer- så de fortsatte som før etter programmet.

Å lage mat på skolekantiner er tydeligvis en helt kurant jobb, så lenge ingen stiller spørsmål ved kvaliteten eller næringsinnholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burgere i seg selv er helt kurant mat. Som du sier, de inneholder mye kjøtt, av god kvalitet, stort sett, de har masse grønnsaker, og dessuten brød. Ingenting av dette er usunt. Og en standard burger inneholder omtrent 700 kalorier, så det er ikke spesielt mye mat, heller. Det som er usunt med et standard burgermåltid, er fries og milkshake. Stint av sukker, fett og stivelse og salt. Ikke akkurat hva doktoren ville forordnet.

"But it's a healthy burger!" Og du kan veie det opp med å kjøpe Diet Coke når du supersizer. Det er jo Common Konwledge! Og The American Way. Så derfor er Jamie uønsket- og uanstett har jo ikke England rykte for å ha det beste kjøkkenet sjøl heller. Og TV-dinner er billig og enkelt. Hvem trenger å få kuluren sin kritisert av en engelsk guttunge med ADHD?

:ironi:

Dessuten vil vi heller bli slanket av Dr.Phil som disiplinerer oss sånn som pappaen vår pleide når han var sinna- men elsket oss allikevel...Eller Oprah som har empati og faktisk sjøl har vektproblem. Vi vil ikke ha en tynn prektig fyr fra England som tror han kan alt!

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å legge ut spesielt mammas hus, men bare som en eksempel. Vi prøvde å følge middagsmenyer på hennes blogg, for at det virket så lettvint å ikke måtte tenke på middag hver dag. Vel, vi måtte stoppe etter bare to uker, på de to ukene har vi spist en kilo ost (det går aldri så mye ost hos oss) og har sikkert lagt på oss minst en kilo! Og mammas hus blogg er veldig populær og mange følger menyene hennes. Det er faktisk også her på kg jeg fikk tips om bloggen hennes angående ukemenyer..

Ble rent sjokkert jeg. De lever omtrent utelukkende på svinekjøtt og billig First Price kylling. Den eneste fiskemiddagen jeg så på flere uker var en stakkarslig Findus fiskegrateng. I tillegg var det mye Toro og annen halvfabrikata, og over halvparten av middagene inneholder ost. Gjenganger blandt grønnsaker var frossen brokkoliblanding, og fløtegratinerte poteter og pommes frites er med på hver eneste ukemeny. Hvis dette er den jevne nordmanns hverdagsmat så er jeg bekymret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage mat på skolekantiner er tydeligvis en helt kurant jobb, så lenge ingen stiller spørsmål ved kvaliteten eller næringsinnholdet.

Visste du at det er en kobling mellom dårlig resultat på skolen/unger som skulker/slutter, ungdomskriminalitet og dårlig næringsinnhold i maten.

Tenker Jamie ble engasjert fordi hans egne jenter bynte på skolen. Og så tjente han og TV selskapet mye penger- så da bynte snøballen å rulle -og de ville til USA for å tjene mer penger.

England er et land med mange fattige familier- der mange barn bare får den maten de spiser på skolen i løpet av en dag pga at familiene ikke har penger til å handle mat til alle for. Så da er det synd når det er fiskepinner eller maskinellt utbeinete kjøttresster som blir presset sammen til spiralform eller hamburgerform - og servert med chips hele tiden. Trist.

Så det var jo et bra prosjekt- men litt for amisiøs tilnærming med sunn gourmet-kokk-oppskrift som utgangspunkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble rent sjokkert jeg. De lever omtrent utelukkende på svinekjøtt og billig First Price kylling. Den eneste fiskemiddagen jeg så på flere uker var en stakkarslig Findus fiskegrateng. I tillegg var det mye Toro og annen halvfabrikata, og over halvparten av middagene inneholder ost. Gjenganger blandt grønnsaker var frossen brokkoliblanding, og fløtegratinerte poteter og pommes frites er med på hver eneste ukemeny. Hvis dette er den jevne nordmanns hverdagsmat så er jeg bekymret

Den jevne nordmanns kroppsvekt er på høyde med USA per dags dato. Nordmenn er feite pga det du forklarer og pga cola, grandiosa, pølser, taco (med palmefett i maisskjell og stekt kjøttedeig med sukker i krydderet) Pluss at de spiser kebab- og dressing. Og såklart tradisjon med fredagskos og lørdagskos og lille lørdag på onsdag- sjokolader potetgull og mer mat som er "god" pga høy innhold av fett sukker og ingen fiber.Pluss brus og alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har noe sviktet for mange år siden, og at det må en selvlært (men superb) kokk til fra en gjemt landsby i England til sier jo sitt.

Og Norge har en stygg tendens til å kopiere USA, så du skal nok ikke lete så veldig lenge i visse Oslo-strøk før heimelaga mat er et fremmedord.

Tror nordmenn skal jekke seg ned flere tusen hakk, for vi er ikke lenger så sunne, miljøbevisste og stolte av mat i verdensklasse som blir produsert noen mil unna i ymse bygder og fiskevær. Jeg støtter gjerne forslag som gjør at barneskoleklasser tar ansvar for dyr fra begynnelse til slutt, dyrker grønt i vinduskarmene og lærer seg å lage kvit saus fra botna av.

Hvorfor tror du at "visse oslo-strøk" spiser annerledes enn bygder og fiskevær?

Kvit saus fra botna av blir nok ikke lagd på norske skoler pga regjerninge sin skoleøkonomi. Og problemer med at folk skal integreres -og da må det være halal mat uten svin påstår de. De har ikke en tanke i hodet om å lave norsk mat uten sånne ingredienser.De kommer ikke på hva det kunne være... Og det er i UTKANTSTRØK at de plaserer innvandrere- pga alle nordmenn flytter FRA bygdene og utlendiger dominerer i bygder og fiskevær der kommunen sier de trenger dem for å ha en befolkning...Og da blir det ris,lam, søtpoteter,paprika, chili, okra og tørket sitron der i stedet for smakløs kvit saus fra botna... :)

Dessuten er ikke Jamie selvlært kokk fra bortgjemt landsby- han er fra London, var læregutt i familibedriftens kjøkken og gikk på skole i Italia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og Norge har en stygg tendens til å kopiere USA, så du skal nok ikke lete så veldig lenge i visse Oslo-strøk før heimelaga mat er et fremmedord.

Det er ikke bare i "visse Oslo-strøk" barn ikke vet hva hjemmelaget mat er.

Nå er ikke vi den sunneste familien i Norge, men jeg lager all mat fra bunnen av.

Da vi flyttet hit og barna tok med venner hjem, ble veldig mange barn sjokkert.

"Det lukter så rart her", var en kommentar jeg ofte hørte i begynnelsen... da var svaret vanligvis at jeg hadde bakt brød.

Hjemmebakt brød? "Hvorfor kjøper dere ikke bare brød i butikken?"

Hjemmelaget fiskegrateng? "Det har jeg aldri smakt før! Jeg liker best den gammeldagse".

Plukkfisk? " Hva er det?"

Hjemmelaget lasagne? "Går det an da?"

Men de vet nøyaktig hvilken av grandiosa-variantene de foretrekker, hvilken lasagne som er best av Toro og Knorr, hvordan taco-krydder lukter, og hvordan Toros "Chicken Tandoori" tilberedes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må man også huske det er mange som rett og slett ikke har råd til å kjøpe sunn mat.

Drittmaten er så uhyre billig iforhold til det sunne.

Uenig, man kan leve svært sunt for en billig penge, med ikke altfor store endringer. Jeg bruker mindre penger nå enn det jeg gjorde da jeg spiste halvfabrikat og mye usunn mat, enda jeg spiser mere og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble rent sjokkert jeg. De lever omtrent utelukkende på svinekjøtt og billig First Price kylling. Den eneste fiskemiddagen jeg så på flere uker var en stakkarslig Findus fiskegrateng. I tillegg var det mye Toro og annen halvfabrikata, og over halvparten av middagene inneholder ost. Gjenganger blandt grønnsaker var frossen brokkoliblanding, og fløtegratinerte poteter og pommes frites er med på hver eneste ukemeny. Hvis dette er den jevne nordmanns hverdagsmat så er jeg bekymret.

Fint å vite at jeg ikke er alene om å reagere her, AB fra i går, kl 13:37 her igjen. :)

Jeg vet ingenting om det er vanlig hverdagskost eller ikke, men jeg prøver nå å innføre sunnere matvaner hos oss, og ha ukemenyer med mer fisk og kylling, mindre kjøtt, og spise mindre ost, potet, ris, og pasta, og det er sannelig ikke lett å finne middagtips og ukemenyer som passer! Sliter også med å finne passende kokebøker på norsk. Kjøpte Ingrid Espelid Hovigs boka 365 sunne middager, men jeg vil ikke kalle de oppskriftene der for noe spesielt sunne, ost, smør, fløte, potet/ris/loff osv er gjengangere i nesten alle oppskrifter, så jeg vet nå ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fint å vite at jeg ikke er alene om å reagere her, AB fra i går, kl 13:37 her igjen. :)

Jeg vet ingenting om det er vanlig hverdagskost eller ikke, men jeg prøver nå å innføre sunnere matvaner hos oss, og ha ukemenyer med mer fisk og kylling, mindre kjøtt, og spise mindre ost, potet, ris, og pasta, og det er sannelig ikke lett å finne middagtips og ukemenyer som passer! Sliter også med å finne passende kokebøker på norsk. Kjøpte Ingrid Espelid Hovigs boka 365 sunne middager, men jeg vil ikke kalle de oppskriftene der for noe spesielt sunne, ost, smør, fløte, potet/ris/loff osv er gjengangere i nesten alle oppskrifter, så jeg vet nå ikke..

Kjøp deg en Grete Roede kokebok. Der er det oppskrifter på mat som hele familien kan spise. Man trenger ikke se så nøye på porsjonstørrelsen hvis man ikke vil slanke seg, men all maten er mager og sunn og det er forslag til menyer.

Så kan du variere med mer energirike oppskrifter fra Ingrid Espelid boken du alt har kjøpt og får balansert kost.

Må huske at Ingrid espelig maten er jo fra de gamle husmorskolen i Norge da nordmenn arbeidet fysisk ( på jorder, anleggsarbeid og i byggebransjen og når husmødrene vasket klær i balje og banket støv ut av teppene før de grønnsåpeskurte huset) i mye større grad enn i dag :) Da ble ikke folk fete av den maten fordi de var aktive. Så en aktiv famile kan nok spise ingrid espelid mat med god samvittighet. Den er ikke giftig.

Bare ta det magrere alternativet til Grete Roede jevnlig og hiv ungene ut av huset og på trening i stedet for å sitte foran TV og med data :) Og jogg den en tur med gubben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at "visse oslo-strøk" spiser annerledes enn bygder og fiskevær?

Kvit saus fra botna av blir nok ikke lagd på norske skoler pga regjerninge sin skoleøkonomi. Og problemer med at folk skal integreres -og da må det være halal mat uten svin påstår de. De har ikke en tanke i hodet om å lave norsk mat uten sånne ingredienser.De kommer ikke på hva det kunne være... Og det er i UTKANTSTRØK at de plaserer innvandrere- pga alle nordmenn flytter FRA bygdene og utlendiger dominerer i bygder og fiskevær der kommunen sier de trenger dem for å ha en befolkning...Og da blir det ris,lam, søtpoteter,paprika, chili, okra og tørket sitron der i stedet for smakløs kvit saus fra botna... :)

Dessuten er ikke Jamie selvlært kokk fra bortgjemt landsby- han er fra London, var læregutt i familibedriftens kjøkken og gikk på skole i Italia...

Jeg tror ikke at visse bydeler i storbyer er verre stilt mtp livsstil, ernæringsstatus og andel overvektige ;) Desverre så er de store forskjeller i en by som er rangert som et av verdens dyreste steder og med de riskeste innbyggerne. Det gjelder bare et fåtall, men deres velferd er til gjengjeld så stor at det drar gjennomsnittet kraftig opp.

Sosioøkonomiske forskjeller

Flere undersøkelser viser at det er en sammenheng mellom sosioøkonomisk posisjon og overvekt. Det gjelder både voksne, unge og barn. Ungdommer fra familier med dårlig familieøkonomi har høyere forekomst av overvekt og fedme sammenlignet med dem som kommer fra familier med god familieøkonomi (Grøholt, 2008). På samme måte er det forskjeller mellom bydelene i Oslo. I vestlige bydeler er 15-19 prosent av barna i alderen 8-12 år overvektige, mens 26-29 prosent er overvektige i østlige bydeler (Vilimas, 2005).

De sosioøkonomiske forskjellene som sees både i Norge i andre land, kan kanskje delvis forklares med at barn og unge fra familier med kort utdanning og/eller lav inntekt ikke har hatt samme nytte av informasjonskampanjer, tiltak og nye trender som det barn og unge med bedre sosioøkonomisk posisjon har hatt.

Etniske forskjeller

Blant innvandrerungdom i 15-16-årsalderen i Oslo varierer andelen overvektige fra 4 til 12 prosent. Innvandrerungdom fra andre vestlige land, Øst-Europa og Midtøsten/Nord-Afrika hadde høyest forekomst av overvekt, viser undersøkelsen UNGHUBRO, som registrerte vekt og høyde ved hjelp av spørreskjema (Kumar 2004).

Kilde: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,4576:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:84303::1:6043:16:::0:0

JO er langt fra noen profet, og han har ingen grad eller univeristtesutdannelse bak seg. Men, han er fantastisk flink og engasjert kokk, som i motsetning til alle andre kjendiskokker, har investert mye tid og penger i å forbedre begredelig mangelfullt og skadelig kosthold som tilbyes barn. Han har drevet underskriftskampanjer, møtt ministre, blir hetset av mødre som vil at ungene skal leve på pommes frittes, gått gjennom budsjett slik at utgiftene per måltid ikke overskrider maks antall pence og skrevet bøker som er utrolig lettleste og med sunne, balanserte oppskrifter.

Ja, han er spøttrik, men ikke på grunn av arbeidet med school dinners. Uten sin allerede eksisterende kjendisstatus så hadde han heller ikke kunnet sette fokus på at unger på skolen blir syke av all søpla. Kan godt hende at han er en lortepose ellers, men jeg har enorm respekt for at han setter seg selv i en svært upopulær skuddlinje. Hans innsats har vist hvor utrolig viktige de såkalte dinner ladies er, og det ble avslørt hvor lite regjering er villig til å bruke på noe så livsviktig som mat til femåringer.

I Norge så er 1 av 5 overvektige (definert som BMI over 30), og tallene er stigende. Selv om v ligger bedre an enn mange andre land, enn så lenge, så er det ingen tvil om at nordmenn bør få seg noen reale dask pålanken og se sine egne kebabvaner og grandiosafetisjer i øyet. Kvit saus var forresten bare et tilfeldig eksempel på noe som kan lages fra botna. Kunne like gjerne ha brukt lapskaus eller grove rundstykker.

Når var sist gang du/jeg/vi ofret litt av oss selv og gjorde en innsats for samfunnsmedisin/preventiv medisin? Noe som kanskje gjorde oss upopulære fordi vi ikke tralter med resten av saueflokken, men setter krav til f.eks hvor mat kommer fra, hvordan den lages, hva som kastes og hva som kan forkastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: er den billige first price-kyllingen dårligere i kvalitet enn priors? Hva er forskjellen i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig, man kan leve svært sunt for en billig penge, med ikke altfor store endringer. Jeg bruker mindre penger nå enn det jeg gjorde da jeg spiste halvfabrikat og mye usunn mat, enda jeg spiser mere og bedre.

Jeg snakket om serien, altså om usa.

Der er det dyrere å handle mat i butikken enn å handle hvert måltid fra den lokale fastfood restauranten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...