Gå til innhold

Trenger en liten metallplate til taket


Apple-

Anbefalte innlegg

Vi skal henge opp en ny taklampe. Da vi tok bort den gamle lampen, viste det seg at det var et digert hull i taket under som sokkelen på den nye lampen på langt nær vil dekke. Vi tenkte det kunne passe å dekke det med en liten metallplate på ca. 15x15 cm hvor vi kan bore et hull i midten til å feste lampen gjennom. Problemet er hvor i all verden vi skal finne noe slikt... :klø:

Noen som vet, eller har en bedre idé? :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Metallplate på elektrisk taklampe? Høres ikke særlig lurt ut spør du meg. Hvorfor ikke bruke gips eller noe slags tynn treplate (mdf el.tilsv).

Nå skrev du ikke om du var elektriker eller ikke, men om du ikke er det så er det ikke tillatt for deg å montere elektrisk anlegg med mindre det er snakk om en lampettledning (at det er støpsel i enden av ledningen til lampen som du plugger inn i en stikkontakt).

(Sannsynligvis kommer det ikke noe politi og tar dere, men det er kjipt om forsikringen ikke gjelder fordi du har opptrådt uaktsomt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallplate på elektrisk taklampe? Høres ikke særlig lurt ut spør du meg. Hvorfor ikke bruke gips eller noe slags tynn treplate (mdf el.tilsv).

Nå skrev du ikke om du var elektriker eller ikke, men om du ikke er det så er det ikke tillatt for deg å montere elektrisk anlegg med mindre det er snakk om en lampettledning (at det er støpsel i enden av ledningen til lampen som du plugger inn i en stikkontakt).

(Sannsynligvis kommer det ikke noe politi og tar dere, men det er kjipt om forsikringen ikke gjelder fordi du har opptrådt uaktsomt)

Det er da helt vanlig at disse dekslene er av metall? Det er det ihvertfall hos meg uten at tilsyn har hatt innvendinger mot det.

Jeg trodde også at man hadde lov å montere lamper på sukkerbit? :klø: Det er jo bare en litt annen variant av en kontakt. Jeg har alltid hørt at det man kan kjøpe i løssalg, som brytere, kontakter (og sukkerbiter), har man også lov til å montere? Klart jeg kan ta feil, men jeg gjør det nå slik allikevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt vanlig at disse dekslene er av metall? Det er det ihvertfall hos meg uten at tilsyn har hatt innvendinger mot det.

Jeg trodde også at man hadde lov å montere lamper på sukkerbit? :klø: Det er jo bare en litt annen variant av en kontakt. Jeg har alltid hørt at det man kan kjøpe i løssalg, som brytere, kontakter (og sukkerbiter), har man også lov til å montere? Klart jeg kan ta feil, men jeg gjør det nå slik allikevel. ;)

Du kan koble lamper dersom de ikke er å regne som fastmontert i det elektriske anlegget. Nå er ikke jeg elektriker, så jeg er ikke sikker på hva kriteriene er for at det ikke skal være en del av anlegget.

Jeg tipper det er det at ledningen til lampen er frittstående og at den plugges (med støpsel) i en stikkontakt i andre enden. Det er mulig det er tillatt så lenge ledningen til lampen kun går til lampen og ledningen henger fritt.

Jeg er ganske sikker på at det ikke er tillatt å montere 230V downlights selv.

Det er riktignok mye av belysning som går på 12V via en omformer. Da kan man montere alt selv.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en idé: Clas Ohlson, blindlokk med krok

Kan denne brukes? Størrelsen står dessverre ikke.

Vet om denne type lokk, det er alt for lite, ellers takk :)

Blikkenslager:)

Det har jeg prøvd å slå opp, men det finnes ingen i nærheten av her jeg bor.

Metallplate på elektrisk taklampe? Høres ikke særlig lurt ut spør du meg. Hvorfor ikke bruke gips eller noe slags tynn treplate (mdf el.tilsv).

Nå skrev du ikke om du var elektriker eller ikke, men om du ikke er det så er det ikke tillatt for deg å montere elektrisk anlegg med mindre det er snakk om en lampettledning (at det er støpsel i enden av ledningen til lampen som du plugger inn i en stikkontakt).

(Sannsynligvis kommer det ikke noe politi og tar dere, men det er kjipt om forsikringen ikke gjelder fordi du har opptrådt uaktsomt)

Jeg må jo ha noe som er tynt, ellers blir det jo ikke akkurat pent... Lampen er litt bling, derfor tenkte jeg det kunne passe med noe i metall. Ingen av oss er forørig elektrikere, men det er da bare å montere i en liten sukkerbit. Dette har jeg gjort "tusen ganger" før uten at det har vært noe problem, trenger da virkelig ikke noen elektriker for å henge opp en lampe...

Det er da helt vanlig at disse dekslene er av metall? Det er det ihvertfall hos meg uten at tilsyn har hatt innvendinger mot det.

Jeg trodde også at man hadde lov å montere lamper på sukkerbit? :klø: Det er jo bare en litt annen variant av en kontakt. Jeg har alltid hørt at det man kan kjøpe i løssalg, som brytere, kontakter (og sukkerbiter), har man også lov til å montere? Klart jeg kan ta feil, men jeg gjør det nå slik allikevel. ;)

Enig med deg, Brunhilde :)

Du kan koble lamper dersom de ikke er å regne som fastmontert i det elektriske anlegget. Nå er ikke jeg elektriker, så jeg er ikke sikker på hva kriteriene er for at det ikke skal være en del av anlegget.

Jeg tipper det er det at ledningen til lampen er frittstående og at den plugges (med støpsel) i en stikkontakt i andre enden. Det er mulig det er tillatt så lenge ledningen til lampen kun går til lampen og ledningen henger fritt.

Jeg er ganske sikker på at det ikke er tillatt å montere 230V downlights selv.

Det er riktignok mye av belysning som går på 12V via en omformer. Da kan man montere alt selv.

Det er en taklampe uten støpsel hvor ledningen skal monteres i en sukkerbit. Skal ganske mye til for å gjøre feil, og jeg har som nevnt lenger opp gjort dette mange ganger uten problemer.

Tusen takk for alle gode råd og forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...