Lise_ Skrevet 24. august 2010 #1 Skrevet 24. august 2010 (endret) Jeg er så matlei!!!!!! Jeg finner aldri ut hva jeg vil ha til middag, lei alt. Ender ofte med hentemat som rullekebab eller innbakt pizza. I verste fall gir jeg opp og spiser en skive i stedet Men jeg VIL ha noe godt til middag. Håper og krysser det jeg kan for at noen av dere kan gi meg noen nam nam-tips Endret 24. august 2010 av Lise_
Lillaa Skrevet 24. august 2010 #2 Skrevet 24. august 2010 (endret) Det jeg ofte gjør til middag hvis jeg vil ha noe godt og kjapt uten å bli usunn, er å koke fullkornspasta eller ris og mens dette koker så kutter jeg opp grønnsaker (og eventuelt noe kjøtt). Steker grønnsakene (og kjøtt), krydrer og mot slutten så slår jeg litt matfløte over så det blir saus. Kan lett varieres og evnt. ha salat i tillegg. Når jeg er på butikken så plukker jeg med meg de grønnsakene jeg synes er bra (sesongavhengig), og så bruker jeg det slik det passer. Kan alltids skrive mer detaljert, men bruk de grønnsakene og smakene du liker best! Selv passer jeg på å ha brokkoli, gulrot, løk, paprika, potet, ananas og tomat i hus til en hver tid. Handler i tillegg litt ekstra hvis jeg ser noe bra, sist ble det aromasopp, sukkererter og stekebanan. Lager du mer enn du trenger er det kjekt og kunne putte det inni pannekaker og ha ost over og varme i ovnen:) Endret 24. august 2010 av Lillaa
Wind Skrevet 24. august 2010 #3 Skrevet 24. august 2010 Spiser du alene? Er du student (med dårlig råd)? Eget kjøkken, eller kollektiv? Og vil du at matlagingen skal gå raskt? Jeg spiser middag alene noen ganger i uka, og da ender jeg ofte opp med enkle ting som tunfisksalat med egg (tunfisk, salat, kokt egg, vårløk/rødløk, agurk, tomat, osv., og så oljedressing med oljen fra tunfiskboksen og salt + pepper), omelett med salat (som jeg mener er en undervurdert middag ), tomatsuppe (gjerne med pasta eller egg og ost i), e.l. Noen dager er jeg ekstremt sliten, og orker egentlig ikke lage noe mat. I slike tilfeller er det helt supert å f.eks. ha oppdelt focaccia i fryseren! Så kan man bare ta ut en passe bit, og f.eks. slenge på noe ost og salat og skinke. Uendelig mye bedre enn bare en brødskive. Andre ting jeg/vi ofte lager er f.eks. laksepasta (som enkelt kan lages til bare en person også): Kok pasta (sånne litt brede "bånd". Husker ikke navnet for øyeblikket). Hakk hvitløk og stek med en bit laksefilet i olje. Del opp laksefileten når den er stekt. Høvel squash (bruk ostehøvel, f.eks) og stek sammen med laksen til squashen får ønsket konsistens (noen liker det crispy, andre vil ha det helt mykt). Ha pastaen over, og bland alt sammen med en klæsj creme fresh og en haug basilikum (det blir best med fersk). Syns det er supergodt, og så blir det ikke så mye oppvask heller.
Lise_ Skrevet 24. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 24. august 2010 Juhuuuu, allerede svar :) jeg takker og bukker og nikker og neier Jeg spiser ofte alene, men ofte ikke, og så er jeg leilighets-beboende og er ikke student. Men har ikke råd til biff hver dag likevel. Grønnsaker og nudler hørtes meget bra ut, men nei. Og det med å putte inni pannekaker har en mulighet idag foreløpig Så takktakk Lillaa Dessverre Wind, tunfisk og meg=en dårlig kombinert situasjon. Men nam, sånn focaccia hørtes veldig godt ut, og en mulighet for dagen :) foreløpig Tusen takk :) Bruker å ombestemme meg etter litt sykt nok Fisk er dessverre ikke noe som frister idag i det hele tatt.
Wind Skrevet 24. august 2010 #6 Skrevet 24. august 2010 Kjenner til det der. Man vil ha noe godt, men ikke akkurat det eller det eller det, det kan man ha en annen dag (liksom). Men salat kan jo lages med alt mulig rart, så om du ikke liker tunfisk, så er jo ikke det noe hinder, egentlig. Wok er genialt, om du ikke pleier å lage det. Kan bruke alle mulige slags grønnsaker, og alle mulige slags kjøttyper. Kyllingfilet fylt med kremost er veldig godt. Hjemmelaget hamburger?
Lise_ Skrevet 24. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 24. august 2010 (endret) Kjenner til det der. Man vil ha noe godt, men ikke akkurat det eller det eller det, det kan man ha en annen dag (liksom). Men salat kan jo lages med alt mulig rart, så om du ikke liker tunfisk, så er jo ikke det noe hinder, egentlig. Wok er genialt, om du ikke pleier å lage det. Kan bruke alle mulige slags grønnsaker, og alle mulige slags kjøttyper. Kyllingfilet fylt med kremost er veldig godt. Hjemmelaget hamburger? Ja det kan være et grusomt valg Salat til middag... hm... nei, nei med mindre det er taco til salaten Wok var det forrige valget jeg endelig kom frem til, så det blir ikke gjentatt idag heller. Kylling blir jeg kvalm av, men det er jo så godt!!! Blir ikke hjemmelagde hamburgere veldig tørre? Jeg tenker bensinstasjonen på det valget men det er jo ikke fullt så sunt Nei huff, jeg skjems. Jeg ER vanskelig Endret 24. august 2010 av Lise_
Wind Skrevet 24. august 2010 #8 Skrevet 24. august 2010 (endret) Tørre, nei?! Er du gal? :gjeiper: Karbonadedeig blandes med litt egg, salt, pepper, hakket hvitløk. Klem flate og stekes til de er akkurat gjennomstekt. Så har du på ost og steker kanskje en skive bacon eller to? Og slenger i oppvarmede burgerbrød med salat, tomat, agurk og hamburgerdressing. Nam nam nam! Endret 24. august 2010 av Wind
Lise_ Skrevet 24. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 24. august 2010 Ok. Grett, det hørtes godt ut Kanskje du har reddet middagen min idag :)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå