Mamoli Skrevet 24. august 2010 #1 Skrevet 24. august 2010 Prøvde meg på gulrotkake her om dagen, men den ble tørr på toppen og kantene, og fikk noen små sprekker. Hvordan få den perfekte kaka, uten tørre kanter og sprekker? Tenkte jeg skulle bake denne og ta med i bursdag i morgen, og da er det fint om den ser litt flott ut, i tillegg til å smake godt Noen tips til pynt også (utenom revne gulrøtter)?
Antoinette Skrevet 24. august 2010 #2 Skrevet 24. august 2010 Du må jo gi oss oppskriften skal vi hjelpe deg. Steker du den i rett form, på rett høyde i stekeovnen?? Har du pisket røren rikig? Og kremost stivpisket med melis og litt sitron er jo nydelig glasur til gulrotkake.
Mamoli Skrevet 24. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2010 Du må jo gi oss oppskriften skal vi hjelpe deg. Steker du den i rett form, på rett høyde i stekeovnen?? Har du pisket røren rikig? Og kremost stivpisket med melis og litt sitron er jo nydelig glasur til gulrotkake. Følger denne oppskrifta til punkt og prikke: http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=11221
Gjest Spinell Skrevet 24. august 2010 #4 Skrevet 24. august 2010 (endret) Det kan hjelpe om alle ingredienser har samme temperatur før du setter igang. Stekeovner oppfører seg også litt ulikt, så noen ganger må en prøve seg fram med temperaturen (+/- 5-10 grader) og steketiden. Jeg pleier å sikte et "snødryss" med kanel over glasuren (sikter kanelen gjennom en tesil). Ser at mange bruker det, men synes egentlig ikke rå gulrøtter passer på kake; heller ikke gulrotkake Endret 24. august 2010 av Spinell
meelissa Skrevet 24. august 2010 #5 Skrevet 24. august 2010 Ååå, nå fikk jeg lyst på gulrotkake Vet dessverre ikke svaret på spørsmålet ditt, sliter med det samme når jeg baker.. Så følger litt med på denne tråden og håper du får noen gode svar!
Mamoli Skrevet 24. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 24. august 2010 Det kan hjelpe om alle ingredienser har samme temperatur før du setter igang. Stekeovner oppfører seg også litt ulikt, så noen ganger må en prøve seg fram med temperaturen (+/- 5-10 grader) og steketiden. Jeg pleier å sikte et "snødryss" med kanel over glasuren (sikter kanelen gjennom en tesil). Ser at mange bruker det, men synes egentlig ikke rå gulrøtter passer på kake; heller ikke gulrotkake Ja, jeg får trå til og prøve da! Jeg har heller ikke brukt gulrøttet som pynt. Det ble kun glasuren sist; men hadde vært moro å live opp kaka litt, når det er ment som bursdagskake. Kanel ser jo ikke fryktelig spennende ut, men det smaker jo iallefall godt, så jeg teste det. takk
Mamoli Skrevet 24. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 24. august 2010 Ååå, nå fikk jeg lyst på gulrotkake Vet dessverre ikke svaret på spørsmålet ditt, sliter med det samme når jeg baker.. Så følger litt med på denne tråden og håper du får noen gode svar! Prøv deg på oppskriften på linken over, den smaker KJEMPE godt! Til og med med sprekker. hehe
Gjest SmallTalk Skrevet 26. august 2010 #8 Skrevet 26. august 2010 Sørg for at kaka er så plan som mulig når du setter den inn i ovnen, slik at den blir ganske rett når den er nystekt. Da kan du snu kaka på hodet og pynte den siden som egentlig er bunnen. Denne er stort sett alltid hel og pen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå