Gå til innhold

Synes/syntes

Batteri

Anbefalte innlegg

Hvorfor klarer ikke folk å benytte dette riktig?

Synes er nåtid, syntes er fortid. Hver gang jeg ser et innlegg hvor forfatteren mener nåtid, har jeg så lyst til å pirke på dem. Har holdt meg for god til det hittil, men jeg kommer aldri til å slutte å forundre meg over at folk gjennomsnittlig er dårlige på rettskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Hvorfor klarer ikke folk å benytte dette riktig?

Synes er nåtid, syntes er fortid. Hver gang jeg ser et innlegg hvor forfatteren mener nåtid, har jeg så lyst til å pirke på dem. Har holdt meg for god til det hittil, men jeg kommer aldri til å slutte å forundre meg over at folk gjennomsnittlig er dårlige på rettskriving.

Dette har jeg også terpet på til kjedsommelighet. Dessuten er det visst mange som ikke vet forskjellen på ovenfor og overfor heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er litt skremmende, er at mange av disse feilene ser ut til å spre seg. For å ta et annet eksempel: Det var da ikke SÅ utbredt å ikke vite forskjellen på ett og et for fem år siden? Hva tenker folk når de adopterer denne feilen, for ikke å snakke om særskrivingsfeil?

Jeg har lenge hatt lyst til å inkludere noen rettskrivningstips i signaturen min, men jeg er redd for at det kan virke litt hoverende. Jeg skriver slett ikke 100% korrekt selv, men jeg gjør i hvert fall så godt jeg kan, og prøver å lære av mine feil. (Jeg sliter nok mest med kommafeil, men jeg synes det faller i en litt annen kategori enn stavefeil og feil ala synes/ syntes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi fint vær, synes jeg.

I forrige uke syntes jeg at det regnet mye.

stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

I dag har vi fint vær, synes jeg.

I forrige uke syntes jeg at det regnet mye.

stemmer?

Ja, det er riktig bruk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen!

Men hva hvis en skal si at Det kan en se? Altså:

- I dag rakk jeg ikke å børste håret.

- Ja, det syns?

Er syns rette ordet da? Og hvordan bøye det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Takk for hjelpen!

Men hva hvis en skal si at Det kan en se? Altså:

- I dag rakk jeg ikke å børste håret.

- Ja, det syns?

Er syns rette ordet da? Og hvordan bøye det?

Synes og syns er det samme. Det bøyes slik: å synes-synes (syns)-syntes-(har) syntes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I forrige uke syntes jeg at det regnet mye"

Nei dette er ikke riktig hvis du synes det i nåtid. Man kan jo synes noe i nåtid om noe som skjedde i fortid. Det ville jo være litt rart å fortelle hva man syntes i forige uke, eller? Kan godt hende at det er jeg kom tar feil nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...