Gå til innhold

Gryteklare blåskjell

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Skal tilbrede blåskjell for første gang, og utenpå nettene står det at de er "Gryteklare" og kun skal skylles. På matblogger rundt på nett står det at man skal dunke på de så de lukker seg, eller skylle de under kaldt vann. Lukker de seg ikke, er de døde.

Men altså... hvis de er gryteklare er det vel bare for meg å putte de i gryta? Da har de på butikken sjekket at de lever? (Kjøpt på Centra fra kjøla)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om det står gryteklare, sjekker jeg alltid. Det er ganske fort gjort uansett - de skjellene som ikke er lukket, banker du på for å se om de lukker seg. Noen skjell lukker seg når du skyller dem i kald vann også. Ett dødt skjell mellom alle de andre gode levende, kan ødelegge hele måltidet og i verste fall gjøre deg syk, så jeg ville nok ha tatt de par minuttene det tar å sjekke før jeg la skjellene i gryten. Er de lukket, er det bare å slenge dem rett i gryten. Bon appetit! :spise:

Skrevet

Det at det står gryteklar betyr vel at de er ferdigrenset, men man må alltid sjekke blåskjellene :)

Skrevet (endret)

TS her.

Okey :) Ser ut som om de har åpnet seg siden de kom fra butikken. Tar detlang tid før de lukker seg? Evt. så er det så skylle de i kaldt vann en sikker vinner?

Klarte å huke av på anonym første gang.

Endret av Huldriél
Skrevet

Du kan prøve å dunke lett på de og :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...