Gå til innhold

Bort med "innestemmen"!


ElleVille

Anbefalte innlegg

Jeg synes dette tullet med "innestemme" blir dratt vel langt for veldig mange.

"Innestemmen" brukes alltid - det er som å programmere inn en "hold kjeft-funksjon" i et lite barn, og det synes jeg er drøyt.

Jeg mener så absolutt at barn skal lære seg vanlig folkeskikk og høflighet, men noen foreldre - og ikke minst barnehagetanter - misbruker dette. For å få mer makt.

Hvorfor skal en liten unge være stille?

Da jeg var liten hørte jeg aldri noe om "innestemmen" min. Jeg hadde, har og kommer bestandig til å ha kun èn stemme, og den akter jeg å bruke.

Det synes jeg små barn også skal få lov til.

Poenget mitt er ikke å plukke på de som ber barna være stille litt/gå ut om de er slitne i hodet etter en hel dag med bråk og lek, men det er de som bruker dette ofte. Ute som inne.

Så, hva med dere foreldre her inne?

Synder dere her, eller syns dere det er helt OK å be barna deres skru av volumet - så de kan ses men ikke høres?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ærlig talt - innestemme og utestemme gjør jeg forskjell på ja. Det betyr ikke at ikke datteren min skal synes og høres, men at hun ikke skriker og roper inne, det synes jeg er en selvfølge. Det handler om å lære henne år respektere andre og ta hensyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av innestemme er ikke det samme som å be barna holde kjeft, det betyr derimot å sku ned volumet (-altså ikke skru det av) til normalt volum.

Det er naturlig i vår kultur å ikke rope og skrike inne, så bruk av innestemme er etter mitt skjønn et praktisk verktøy i sosilaiseringsprosessen.

Ser heller ikke noe galt i at barn lærer seg å ta litt hensyn, det betyr ikke at de blir kontrollert for det.

Selv er jeg 23 år og har ingen barn, men ser ikke for meg at barna tar skade av å lære seg hvordan man oppfører seg. Selv har jeg en kjæreste som snakker VELDIG HØYT, og jeg får rett og slett vondt i hodet hvis vi sitter sammen i sofaen og han setter i gang -så det å snakke med vanlig innestemme kan være en fordel for omgivelsene.

Regner med at det du har erfart ved bruk av innestemme har vært misbruk -ikke bruk, det meste kan brukes som hersketeknikker dersom man ønsker det (eks det å gråte for å få viljen sin -det kan være en hersketeknikk, men det betyr ikke at det å gråte er galt i seg selv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemann min på 3 år har veldig lett for å skru opp volumet noe enormt. Da ber jeg han bruke innestemme. Innestemme her betyr og dempe seg og prate uten å skrike og hyle. Dette gjør de også i barnehagen. Ute roper de og løper rundt som villmenn, men inne må de begrense seg, sånn er det bare. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førskolelærer, jobber i barnehage, og er selv trebarnsmamma.

Jeg skal love deg at når 18 barn løper rundt inne og roper og hyler, da tror jeg du hadde endret syn! icon_wink.gif

Det handler rett og slett om å "overleve" i løpet av arbeidsdagen; ikke bare for oss voksne. Mange barn gir faktisk også uttrykk for at de synes det er ubehagelig når andre barn bråker veldig inne!

Det er nå bare en gang slik at det er høyere under taket ute, og man tåler en del mer bråk og støy.

Inne blir lyden mer fortettet, og det kan iblant oppleves som om atten barn befinner seg INNE i hodet, og ikke på utsiden!

Derfor er vi nødt til å ha enkelte kjøreregler, som gjør det levelig for både store og små.

Jeg synes derfor det er viktig å lære barn å ta hensyn til andre, men jeg vil da ikke på noen måte definere meg selv som "maktsyk" av den grunn!

Noe helt annet blir det dersom man konsekvent "hysjer ned" barn som går fullt og helt opp i lek, lek som nødvendigvis innebærer en del lyd, brannbil f.eks.!

Det er gjort undersøkelser i barnehager som viser at støynivået ganske ofte overgår det antall desibel som arbeidsmiljøloven tilsier. Noe å tenke på!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, ja Væren, jeg skjønner det - den gang da jeg var vikar i barnehage/SFO, bestemte jeg ved første dags slutt at førskolelærer var det siste jeg skulle bli.

Hodet gjorde seriøst vondt!

Og i slike situasjoner skjønner jeg det er behov for en mulighet til å roe alt ned.

Det jeg reagerer på, er at det er en hel del både mødre og førskolelærere som bruker dette hele tiden.

"Innestemmen!" "Hva slags stemme bruker vi nå..?"

Jeg synes dette ligner mye på bikkjeoppdragelse, når det blir utført at mennesker uten deres (som har svart meg) syn på saker og ting.

Joda, alt kan misbrukes, men siden dette går igjen i mange barnehager, synes jeg det er ganske ille.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Med to gutter på 5 og 6 år i en leilighet på knappe 60 kvadratmeter - så tror jeg nok du også hadde bedt om innestemme!

Men du er vel en av de mødrene som synes det er helt ok med utestemme på restaurant og flying mellom bordene - som vi har diskutert her inne tidligere i uken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym,

for det første er jeg ikke mor.

For det andre synes jeg absolutt ikke det er OK å ta med bråkete barn på restaurant der det ikke er lagt opp til dette.

Dette nevnte jeg tidligere, at vanlig høflighet selvsagt er et krav.

Men, jeg har lagt merke til mange mødre og førskolelærere (ikke minst) som misbruker dette, og det synes jeg er helt uakseptabelt.

Barn må få lov til å være barn, og angående restauranter, så er ikke det et passende sted for barn å være, om de har "maur i baken". Da får heller foreldrene få barnevakt, og ikke skyve ansvaret over på barna.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til amanda

Jeg syns det er bra at barn lærer seg hvor de kan bråke og hvor de skal være stille.

Det er slik du lærer barna eks. det med leke brannbil. Det kan bli voldsomme greier.

Syns det er et fint utrykk å bruke for å skille de to "verdener" fra hverandre.

Det er noe som må læres. Du som ikke har barn, du vet kansje en mer effektiv metode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg ventet meg den.

Nå har jeg flere ganger forsøkt å påpeke at det er misbruk av makt jeg snakker om.

Kanskje ikke noe å mase med synes noen - men jeg har, blant annet da jeg hadde korte vikariater i barnehage, møtt flere førskolelærere som bruker dette altfor ofte.

Om du føler deg truffet og samtidig vet at jeg kun mener misbruk av metoder, ja da får jeg ikke gjort noe med det.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du gir noe godt eksempel på situasjoner der begrepet "innestemme" missbrukes. Hvilken type makt er det du mener missbrukes? Hva er det du mener de voksne prøver å oppnå?

Tror du må forklare hva det egentlig er du kritisere nærmere her, for til nå har det ikke vært lett å skjønne hva du egentig mener er galt.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innestemme er en nødvendighet.

Barn blir fort oppspilte og glemmer å oppføre seg. Da må man jo selvfølgelig minne dem på det, det er jo sånn de lærer.

Og å sammenligne de med hunder, hvorfor ikke?

Syns barn og hunder har mange likhetstrekk jeg icon_smile.gif

Hunder får heller ikke lov til å rase vilt inne, men de får det ute og det får barn også.

Et barn som får lov til å skrike og rope inne lærer alldeles ikke å oppføre seg i andre sosiale situasjoner, som f.x. på restaurant.

Datteren min er nå inne i en rope periode.

Om jeg ikke hadde bedt henne dempe seg flere ganger om dagen hadde jeg nok endt opp på nærmeste sanatorium, hehe.

Vi voksne vet når vi kan heve stemmen og når vi ikke kan det. Tviler på at noen av oss snakker med høy stemme på et bibliotek, sykehus eller på kino. Det er fordi vi har lært at i disse sosiale situasjonene, så endrer man stemmen. Og hvordan har vi lært det? Jo, fordi vi som barn lærte å skille mellom ulik bruk av stemmer.

Har du virkelig tenkt gjennom dette Amanda, eller er dette kun nok et innlegg for å provosere?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min bakgrunn for uttalelsene:

jobb i barnehage + SFO.

"Innestemme" blir flittig brukt både ute og inne, som en kommando.

Barna blir ikke lært forståelsen av dette ordet, bare at når det ropes "innestemme" - da holder man kjeft.

Jeg synes ikke voksne ansvarlige personer skal bruke kommandoord overfor barn, siden dette ikke oppfordrer til å tenke, men å adlyde.

Èn ting er å ta et barn til side i barnehagen og forklare hvorfor vi skal være stille nå. At en mor/far har forklart hvorfor mange ganger, så barnet vet hva som ligger bak, er heller ikke det jeg snakker om.

Det er å bruke makt som overordnet (for å ta førskolelærere som eksempel), jeg synes er forkastelig.

Det være seg å bruke "innestemme!" som en skarp kommando uten videre forklaring, eller å bruke fløyte til å "samle sammen troppene" i barnehagen.

Det skaper distanse mellom voksen og barn, og det er uønsket fra min side.

Tydeligvis er det få som har merket noe til dette, og ingenting er bedre.

Det betyr likevel ikke at det ikke er et faktum som skjer en god del steder det ikke burde forekommet.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Innestemme... Må innrømme at jeg også reagerer på selve ordet. Er førskolelærer og omgir meg daglig med mye støy. Prøver heller å appelere til ungene/gjøre dem oppmerksomme på hvordan stemmen deres høres ut, enn å "kjefte". Vi har dessuten fått instalert Sound Ear på avdelingen og det er til veldig god hjelp for å gjøre ungene oppmerksomme på lydnivå. Snakk med ungene og forklar dem i stedet for å bruke lettvinde løsninger som å henvise til innestemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lottemor

Jeg har en datter på et og et halvt år og jeg er no i full gang med å lære henne at man er rolig i stemmen inne og hysjer på henne om hun blir for høylytt.

Barn er små mennesker som ikke vet hvordan man skal oppføre seg om vi ikke lærer det til dem.

Det er jo vår oppgave som voksen at barna lærer seg og ta hensynt til andre og omgivelsene.

Og jeg forstår godt at barnehagetanter og førskolelærere bruker regelen med inne stemme og utestemme.

Hadde blitt tullete i hode om jeg skulle hørt på 20 barn som lekte allt fra indianere til brannbil inne i ene og samme rom.

jeg er for innestemme.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym, hadde vært interessant å høre hva "Sound Ear" går ut på!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Amanda.

Jeg forstår hva du mener og jeg kan til en hvis grad si meg enig med deg. Uansett...overdrivelse er aldri sunt.

Jeg har to barn selv en på 5 og ei på 1 1/2 år og jeg har nettopp begynt å bruke ordet "utestemme".

Når to barn sitter på kjøkken og ser hvem som kan skrike høyest, er det greit å si at:" Nei, utestemmen bruker vi ute"

Men jeg kommer nok aldri til å be dem dempe seg så lenge det ikke overstiger til skriking og roping.

Jeg tror at det er nødvendig å ha regler i barnehage og SFO for hvor høyt nivået skal være inne. Men jeg er enig i at det ikke skal misbrukes til enhver tid, men poenget er ikke å få ungene til å liste seg rundt, men rett og slett lære dem forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...