Gå til innhold

Det helvetes ordet "sorry"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beklager at jeg banner mye i dette innlegget, men nå har jeg i grunn fått nok. 100 gang på rad kommer den idiotiske samboeren ( som jeg egentlig elsker) og sier "sorry kjære" for noe han har gjort som gjør at jeg fortjener en ektefølt unnskyldning. Er det bare jeg som synes ordet "sorry" ikke helt dekker det følelsesmessige og genuine her? Hadde han sagt "unnskyld kjære" hadde jeg følt det mye bedre, men å ta i bruk et engelsk ord som det i norsk får meg bare til å tenke at han ikke en gang gidder eller mener det han sier.

Hva mener dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Jeg synes også sorry virker litt "billigere" og enklere enn unnskyld, eller enda bedre omforladels, men det er sikkert ikke alle som ser det på den måten. Sorry er jo et ganske innarbeidet ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen enig. I mine ører klinger "sorry" som en lettvariant av unnskyld, altså noe man sier når man skal unnskylde seg for en mindre forseelse.

Søler jeg kaffe på bordet foran en gjest så blir det gjerne "sorry", men kommer jeg til å tråkke noen på tåa så synes jeg "unnskyld" er mer på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å implementere : "omforladels" ? Hadde det vært litt viktigere enn unnskyld igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Hva med å implementere : "omforladels" ? Hadde det vært litt viktigere enn unnskyld igjen?

Som jeg også var inne på i mitt innlegg: jeg liker det ordet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant, det er ikke bare jeg som reagerer! Og tro meg, samboeren sølte ikke akkurat kaffe på bordet heller. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Hvis du ønsker en bedre unnskyldning en "sorry" må du nok ta det opp med samboern.

Fortell at det er greit at han sier sorry når han søler kaffe på bordet, men at enkelte ting krever mer. Gjerne en ordentlig samtale.

Jeg personlig trenger ikke ordet "unnskyld" for å tilgi noen. Jeg trenger en ektefølt beklagelse. En form for "det var jo ikke med vilje å såre deg, jeg er kjempeglad i deg og vil ikke at du skal være lei deg" holder gjerne for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker en bedre unnskyldning en "sorry" må du nok ta det opp med samboern.

Fortell at det er greit at han sier sorry når han søler kaffe på bordet, men at enkelte ting krever mer. Gjerne en ordentlig samtale.

Jeg personlig trenger ikke ordet "unnskyld" for å tilgi noen. Jeg trenger en ektefølt beklagelse. En form for "det var jo ikke med vilje å såre deg, jeg er kjempeglad i deg og vil ikke at du skal være lei deg" holder gjerne for min del.

Ja, det er nettopp det jeg også vil ha fra ham, bare et blikk som viser at han i det minste angrer. Men det har han ikke, og kombinert med det forbanna "sorry" blir det bare verre. Gud hvor mange ganger jeg har sagt det til ham, forklart i det vide og brede at jeg føler meg så mye mer verdsatt og respektert om han bare hadde sagt unnskyld i stede for, kanskje gitt en liten klem, et bittelite tegn på anger.. Forbanna mann. ( Som jeg likevel fortsatt elsker, altså )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen enig. I mine ører klinger "sorry" som en lettvariant av unnskyld, altså noe man sier når man skal unnskylde seg for en mindre forseelse.

Søler jeg kaffe på bordet foran en gjest så blir det gjerne "sorry", men kommer jeg til å tråkke noen på tåa så synes jeg "unnskyld" er mer på sin plass.

Enig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg ville rangert unnskyldninger, fra henslengt til ektefølt, i denne rekkefølgen:

sorry, beklager, unnskyld, om forlatelse, tilgi meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville rangert unnskyldninger, fra henslengt til ektefølt, i denne rekkefølgen:

sorry, beklager, unnskyld, om forlatelse, tilgi meg.

Ja, her er jeg faktisk helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk tenkt på dette ganske nylig. Har det med å si "sorry" i hytt og pine, jeg også, men i det siste har jeg anstrengt meg for å bli vant til ordene "beklager" eller "unnskyld" i stedet. Det høres bare ikke ut som man mener det, når man sier "sorry".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig her, det høres lettvint ut. I tillegg forbinder jeg det med sarkasme, ofte når folk vil demonstrere at de synes noen overreagerer. "Å, sorry dah! *himle med øynene*"

Endret av Marabou
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, jeg irriterer meg over at jeg selv bruker "sorry" for ofte..

Men jeg bruker det bare til småting. Jeg er enig i at det ikke passer i mer alvorlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca28

Nei, sorry egner seg ikke til annet enn for småting.

Enig i det.

Som svar til de som nevner om forlatelse.. Er det egentlig noen som sier det?

Jeg syns unnskyld er ektefølt nok å si. Om du har gjort noe viiiirkelig ille så kan man si tilgi meg tror jeg. Om forlatelse. da høres det ut som man ber til gud eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

'Om forlatelse' blir, for meg, altfor unaturlig å si. Hvis jeg bruker det så mener jeg det nok ikke like mye som når jeg sier 'unnskyld.' Det samme med 'sorry' (gjerne etterfulgt med himlende øyne)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville rangert unnskyldninger, fra henslengt til ektefølt, i denne rekkefølgen:

sorry, beklager, unnskyld, om forlatelse, tilgi meg.

Bruker sorry ofte når det er uviktige småting.

Gjør jeg noe helt idiotisk klarer jeg å si unskyld etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gode bestefar sa alltid omforladels, selv om det ikke var store greine han hadde å si unnskyld for =) Så og si aldri.. Men siden en sånn snill gammel mann har brukt det så har jeg kanskje ett intrykk av at det betyr noe mer, siden jeg har forbinder det med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...