Gjest Tone Skrevet 22. august 2010 #1 Skrevet 22. august 2010 Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min og har ikke lyst til å bytte. Men nå har jeg flyttet til nabokommunen, så jeg lurer på om jeg MÅ bytte? Jeg vet om flere som har fastlege i nabokommunen, men jeg vet ikke om disse på en måte har sneket seg unna systemet eller om det er greit sånn. Og hva om fastlegen min flytter sånn at jeg må bytte likevel, kan jeg da velge en ny fastlege i min gamle kommune? Min nye kommune er liten, samfunnet er gjennomsiktig og det er liksom ikke så gøy å treffe fastlegen sin på besøk hos naboen eller på fest osv.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #2 Skrevet 22. august 2010 Du kan ha fastlege hvor du vil, men husk på at den dagen du er elendig syk og trenger legebesøk på dagen, så blir det lengre reisevei til nabokommunen enn til egen kommune.
Fanteria Skrevet 22. august 2010 #3 Skrevet 22. august 2010 Jeg har fortsatt astlege i hjembyen min og kommer ikke til å bytte før han går av med pensjon. Når jeg flyttet fikk jeg oversikt over fastlegene i nye kommunen, men kastet bare lista og 'dett var dett'.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2010 #4 Skrevet 23. august 2010 Du kan ha fastlege hvor du vil, men husk på at den dagen du er elendig syk og trenger legebesøk på dagen, så blir det lengre reisevei til nabokommunen enn til egen kommune. Man trenger ikke dra på legevakta der man har fastlege :) Jeg har fastlege i nabokommunen (vil ikke bytte - han jeg har nå er knallflink!), men er jeg veldig dårlig (så dårlig at jeg ikke klarer å ta buss i 1,5 time ja) så drar jeg på legevakta her, og blir alltid tatt imot med åpne armer Er absolutt null problem
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #5 Skrevet 23. august 2010 Man trenger ikke dra på legevakta der man har fastlege :) Jeg har fastlege i nabokommunen (vil ikke bytte - han jeg har nå er knallflink!), men er jeg veldig dårlig (så dårlig at jeg ikke klarer å ta buss i 1,5 time ja) så drar jeg på legevakta her, og blir alltid tatt imot med åpne armer Er absolutt null problem Jeg vet veldig godt at man ikke trenger å dra på legevakta der man har fastlege, for ihht loven skal man faktisk bruke legevakta i den kommunen man bor i. Men så er det faktisk slik at det er flere legevakter i dette landet som ikke er døgnåpne, der fastlegen er alternativer på dagtid (f.eks hvis du har kuttet deg eller tror du har UVI). Det finnes også tinge legevakta ikke gjør, f.eks blodprøvetakning, fornying av resepter, henvisninger o.l., og da må man til fastlegen. Kjipt å måtte sitte på buss 1,5 time for det hvis du kunne fått hjelp 3 min unna. Små legevakter selekterer også pasientene i større grad en de store, dvs at du ikke nødvendigvis får komme til lege med bihulebetennlse, diffuse smerter og feberplager. Da er det greit å ha fastlege nærmt. Man kan ikke alltd stole på at legevakta skal fikse problemet fordi man ikke gidder å reise til fastlegen.
Pjukset Skrevet 23. august 2010 #6 Skrevet 23. august 2010 Fastlegen min er 2 timer unna, kommer ikke til å bytte, mest fordi jeg er i rehabiliteringsperiode med NAV. Trenger jeg henvisning, dokumentasjon, e.l, blir dette sendt i posten til meg, trenger ikke møte opp (må selvsagt betale). Trenger jeg legehjelp, bruker jeg det lokale legekontoret her, eller legevakten. Hadde jeg vært frisk og rask hadde jeg nok byttet fastlege, hvis det var snakk om lang reisevei.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå