Gå til innhold

Hvordan reise med katt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Faren min og familien hans bor på Vestlandet, jeg og min samboer på Østlandet. Pappa vil veldig gjerne at vi skal komme en ukes tid utover høsten/vinteren. For meg så er det vanskelig, pga vi har to katter som vi dermed må finne noen som vi kan passe på... Pappa mener at vi bare kan ta de med, og det er jo koselig det. Men er det i det hele tatt mulig?1

Vi snakker her om en ca. tre timer lang togtur, deretter tid på flyplass, en times flytur, buss til ferjeleie, 35min ferjetur, så 5 minutters biltur...

jeg skjønner ikke hvordan det kan være bra for kattene? Eller hvordan det skal løses praktisk mtp. på do, vann og mat? Er det i det hele tatt mulig?

Jeg er skeptisk, men spør her fordi jeg aldri har reist lenger enn en times biltur med de og aner ikke hvordan man reiser med katter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fullt mulig, men kattene vil antageligvis bli redde og skremte av en slik reise. Man kan eventuelt medisinsere, noe som ikke alltid er positivt ellers.

jeg tror kattene har det bedre hjemme om noen kommer innom og sjekker daglig.

Om det ikke er mulig, begynn å vend dem til reiseburet (la det gjerne stå fremme med mat i slik at de går inn og ut frivillig). I forhold til bil og fly, vend dem gjerne til litt høye motorlyder (ta opp og spill for dem). Har dere bil? Ta de med på korte bilturer og vend dem til at det å kjøre går fint. Med disse tilvenningene kan det hende dere slipper medisinering. Om dere skal fly, bør dere sjekke muligheten for å få ha de inne i kabinen (går som regel om katt og bur er mindre enn 8 kg), da har dere i hvertfall muligheten til å følge litt med...

Skrevet

Reiseburet er de vant til, det har stått fremme på gulvet fra den dagen vi fikk de :) De ligger gjerne og sover inni der. De har vært på bilturer før, frem og tilbake til svigers, ca en times tur hver vei.

Men hvordan ska vi gjøre det med mat og vann? Og ikke minst: DO? Det er jo tross alt ganske mange timer det er snakk om! Og de er innekatter, så de er vant til å ha tilgang til doen sin døgnet rundt.

Tingen er at det er ikke sikkert vi får tak i noen til å sjekke på de. Min mamma er allergisk og vil ikke være i nærheten av de, og svigers bor som sagt en times biltur unna.

Skrevet

Jeg har hatt med katten på 4 timers biltur og det går fint. Jeg har hatt henne i båt også, men det var kun en kort tur på sjøen.

Får du noen til å passe kattene er det sikkert bedre, men det er helt mulig å ta dem med. Katter klarer som regel å holde seg i forhold til det å gå på do.

Skrevet

Reiseburet er de vant til, det har stått fremme på gulvet fra den dagen vi fikk de :) De ligger gjerne og sover inni der. De har vært på bilturer før, frem og tilbake til svigers, ca en times tur hver vei.

Men hvordan ska vi gjøre det med mat og vann? Og ikke minst: DO? Det er jo tross alt ganske mange timer det er snakk om! Og de er innekatter, så de er vant til å ha tilgang til doen sin døgnet rundt.

Tingen er at det er ikke sikkert vi får tak i noen til å sjekke på de. Min mamma er allergisk og vil ikke være i nærheten av de, og svigers bor som sagt en times biltur unna.

Det finnes kattepassere som stikker innom og sjekker katten en gang om dagen. mot betaling selvfølgelig..

Skrevet

Det går nok helt fint, men sjekk om det er lov å ta med kattene på bussen dere skal være med.

Skrevet

hva med å få svigers til å passe de? har de mulighet til å ha de hos seg en uke?

Skrevet (endret)

Enig med sistemann jeg. Unødig mye stress å utsette de for for et såpass kort besøk.

Husk at katter trenger lang tid til å omstille seg på et nytt sted, og en uke er ingenting i så henseende. De kommer også til å bruke lang tid på å komme til hektene igjen etter turen, så jeg tror ikke det besøket blir så koselig på noen måte jeg. Det er ikke varigheten av reisen jeg her ser på som det verste, men alle endringene underveis.

Katter hører og sanser ting uendelig mye sterkere enn oss, og instinktet deres er å rømme bort fra det som skremmer dem eller er plagsomt, men innestengt i et bur.. De kommer til å være i stressmodus under hele turen, og som sagt bruke lang tid på å komme til hektene igjen (og da er de endatil på et nytt sted som må undersøkes i alle kriker og kroker før de kanskje kan slå seg litt til ro). De rekker det knapt før det er tid for å dra igjen.

Hadde det vært snakk om en måned (minst) hadde saken stilt seg litt annerledes, men for en uke er det slett ikke verd det. Sats på svigers er mitt råd! :)

Endret av Aurora M.
Skrevet

Det er ikke sikkert at kattene får panikk av å være på steder med mange mennesker, har reist litt på utstilling med katt på fly. Og så lenge hun sitter i reisebaggen på pleddet sitt er hun trygg og god. Og mat og vann kan ikke stå løst oppi der så det får de eventuelt kun ha tilgang på utenom flyet, men kattene har inne vondt av å kun a tilgang til vann de timene. Når det gjelder do finnes det små kattedoer som er egnet. Men bur/bag man kan ha INNE på fly er for lite til å ha en do i. Min erfaring er at katten ikke går på do når den er på reise, og det går en stund på nytt sted før hun roer seg helt ned og får på do (nytt sted skal utforskes!).

Katter er veldig individuelle med tanke på dette, hvordan det er på ett sted fullt av folk vet du ikke før du har prøvd. Før jeg fikk katt leste jeg mye om hvordan man skulle få katten vant til forskjellige ting, for eksempel en flyplass. Det man gjør da for å "trene" katten er å ta den med til ett sted med mange mennesker. Og så kan man ha med seg ett pledd man kan legge over buret hvis katten blir nervøs (da går man hjem), f.eks ved ett kjøpesenter.

Og med tanke på nytt sted, så lenge det ikke er andre dyr der skal det gå bra å ha de der, bare de får være i fred f.eks på ett eget rom til å begynne med mens de blir vant til nye lyder og lukter.

Om du skal ha en reisedo tilgjengelig trenger en midlertidig do ikke være så stor, jeg har ved ett tilfelle kjørt en liten ildfastform på rema og hadde med sand i en brødpose, funket helt fint bortsett fra litt sand som havnet ut over kantene (ingen "sparkekant").

Katter er fleksible hardføre dyr:)!

Skrevet

Er jo fint at du bare tar for gitt at svigers kan ha de da, Aurora M. :filer: Hadde det bare være så greit, så hadde jeg jo aldri trengt å lage en tråd og spørre om dette her, det skjønner du vel?

Tulling: takk for gode innspill :) Vi får se hva som skjer. Sånn det er nå er det ikke aktuelt før tidligst vinterferien.

Skrevet (endret)

Er jo fint at du bare tar for gitt at svigers kan ha de da, Aurora M. :filer: Hadde det bare være så greit, så hadde jeg jo aldri trengt å lage en tråd og spørre om dette her, det skjønner du vel?

Tulling: takk for gode innspill :) Vi får se hva som skjer. Sånn det er nå er det ikke aktuelt før tidligst vinterferien.

Nei, jeg tok det ikke for gitt da! Jeg sa jeg ville ha "satset på de". D.v.s prøvd å få de til å passe dem. Det eneste du har skrevet om svigers er at de bor en time unna, sammen med at din mor er allergisk o.s.v. Er ikke rart om det kan oppfattes som om grunnen til at de ikke kan passe de ER at de bor en time unna da. Selv om jeg nok syntes det var litt rart da..

Ellers holder jeg fast på at jeg mener det er for mye stress for pusene. Kattepasser som kommer hjem da? Det finnes jo slike. :)

Endret av Aurora M.
Gjest Spinell
Skrevet

Hva med kennel/dyrepensjonat, hvis du har noe slikt i nærheten, da?

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg ville stresset så mye med reisedo til kattene. Jeg har reist mye lange turer med kattene mine, deriblant 12 timers togtur + 2 timer bil og 13 timers bilturer på juleferie og lignende. Passer på å tilby vann og mat, men selv om jeg har prøvd både med reisedo og å vandre rundt rasteplasser med kattesele har ingen av kattene gått på do før de har vært vel anbrakt ved ankomststed.

Det er vel sikkert litt individuelt om en katt kommer til å holde seg, men uansett er det innmari vanskelig å kommandere pus til å gå på do!

Skrevet

Katten vår går konsekvent på do i reiseburet sitt, selv om vi har reist maks 1 1/2 time (til hytta), oftest bare ca 20 minutter (til dyrlegen for sjekk og vaksine). Men om han hadde brukt doen, og ikke bare gjort fra seg i buret, det er jeg ikke sikker på. Tror det har å gjøre med at han ikke liker å kjøre bil, stakkar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...