Gå til innhold

Interiørstil fra 1905-1910


LitaPia

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt et hus som er bygd i 1908, og ønsker å innrede det med hint av stil fra da det opprinnelig ble bygd.

Noen som har tips om nettsider el. bøker som jeg kan hente inspirasjon fra?

Prøvde å søke på nett, men fant ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør også ha hensyn til husets arkitektur, ikke bare tidsepoken det ble bygget.

Den gang som nå, så fantes flere stilarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok et lite søk. det virker som at jugendstilen var fra perioden 1900-1910. og sveitserstilen 1850-1910

http://ifi.no/main.jsp?content=/doc/Artikler/2010/2010_07/jugend2010.htm

gå litt ned på denne siden hvor det står jugendstil under bilde.

http://www.castlefurniture.nl/word/projecten_engels.asp

Sveitserstilen

I Norge: ca 1850 - 1910

Ingen annen stilart kan måle seg med sveitserstilen i popularitet her i landet. En av årsakene er at detter den første stilen som først og fremst er egnet for trehus. Båndsagen gjorde sitt inntog, og dette gjorde at den vanlige huseier kunne dekorere huset sitt med snekkerdetaljer som ble masseprodusert. Alle ledd av bygningen får rik utforming. Vindusomramminger, bjelke-ender, takutspring, rekkverk osv. ble rikt dekorert.

Utskjelt av arkitekter - elsket av allmenheten.

Vinduer: Ny ruteinndeling - krysspostvindu

Farger: I dag forbinder vi husene med hvit farge, men opprinnelig har de vært malt i flere farger, mens detaljene hadde mørkere farger enn veggflatene.

Jugend

I Norge: ca 1900 - 1910

Kort, hektisk periode. Stor frodighet. Myke linjer, organiske former. Interiør, dekorasjoner, smykker. Liten markering i vanlig husbygging. Dette ble ingen folkestil.

Bygninger: Historisk museum i Oslo. Etter brannen i Ålesund i 1904 ble byen bygget opp i sin helhet som Jugendby.

Vinduer: Øverste parti er delt opp i småruter.

Jugendvinduet.

Her gjør utviklingen et krumspring og frembringer et vindu hvor store og små ruter kombineres. En krysning mellom estetisk og praktisk løsning. Jugendstilen, eller Art Nouveau, som den også kalles, er stilperioden. Mange fine villaer fra perioden 1905 til 1920 har slike vinduer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Om noen kommer over flere bilder av interiør så tar jeg imot linker med stor takk :O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tre eller mur hus? I trehus er nok drakestilen (som er jugendstil med viking preg) det som tar seg best ut. Og for ekstra piff, så kan man jo montere slik list på toppen av taket i drakestil om det ikke har det. Er det mur, og da gjerne med litt jugendstil på utsiden, ville jeg valgt jugendstilen.

Jugendstilen kom i takt med ønsker om vakkert håndarbeid i god kvalitet. Her snakker vi runde og myke linjer på møblene og det ser lukseriøst ut. Selve utskjæringene på møblene var ofte lange tynne bølgete linjer, i fine mønstre. Denne stilen påvirket Munch og hans malerier også. Ta en titt på Skrik. (1895-1905)

Møbler i Jugendstil fant jeg ærligtalt ingen gode bilder av i farta. Skulle nesten tatt deg en tur til Jugendstilsenteret i Ålesund.

Jugendstilen ble påvirket i Norge, som førte til Drakestilen. Inspirasjoner til Drakestilen finner man i Snorre Sturlasons tegninger, stavkirkene og vikingskip som ble gravd frem på denne tiden (Gokstadskipet og Osebergskipet). (1880-1910)

Møbler i Drakestil http://www.barokkstua.no/page30.html

Dette er ting jeg har lest i "Epoker i europas stilhistorie", om noen skulle lure på hvor jeg har det fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du bor i Oslo, ta deg en tur til Tanum på Karl Johan, og spør i kunstavdelingen. De har utrolig mye og kan helt sikkert hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiffanylamper og måneskinnslamperhttp://styleglass.com/tiffanylamp.htmler typiske elementer fra den tida. Charles Rennie Mackintosh er den mest kjente møbeldesigneren. Her finner du beslag, dørhåndtak etc. i art noveau/jugendstil.

Ellers finner på et visst utvalg av glass- og metallvaser fra perioden på ebay til enhver tid (og kanskje på loppis også)? På tysk ebay pleier det også å være endel møbler fra perioden. Her i Norge kan du prøve finn.no eller antikkbutikker.- I tapeter finnes det eller mange flotte reproduksjoner, som f.eks. her (trykk på fargenavnene under overskriften for å få fram ulike mønstre og farger).

Endret av ashera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...