Gå til innhold

Hvor mye sitter dere igjen med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne høre siden jeg går ut i svangerskapspermisjon nå og lurer på hvordan det blir med økonomien.

Jeg og samboeren min har ca.13000,- hver i faste utgifter hver mnd.

Dette dekker barnehage til datteren vår, lån på hus, husleie i borettslag, lån på bil, avdrag til BSU, strøm og samboeren min sitt studielån.

Nå har jeg utbetalt ca.20000,- i mnd, men under permisjon vil jeg gå ned til ca 16000,-.

Vi blir da 4 personer når babyen kommer, og vi har endel ekstra utgifter på vinterstid med mye fyring grunnet dårlig isolert hus.

Er 6000,- på 4 personer til alt av mat, fornøyelser, klær etc. lite?

Kjenner jeg bekymrer meg jeg.... :tristbla:

Takknemlig for svar :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er ikke helt sikker, men kanskje dere har rett på litt bostøtte eller andre støtteordninger fra NAV?

Jeg ville spurt fastlegen, og deretter nav :)

Forresten så er jeg singel og kan bo veldig billig, så jeg sitter igjen med 7-8000 som skal gå til mat, klær, sosiale ting, og skoleting.

6000 til 4 personer som skal gå til mat, klær, sosiale ting???

Dere klarer det viss dere virkelig går inn for det, men da må dere heller gjøre en del gratis ting. Bruk skog og mark til å trene i og å kose dere i. Drikk heller vann enn å kjøpe annen drikke. Jeg tror det vil være lurt å prate med fastlege og nav.

Nav kan noen ganger være vanskelige, så viss du prater med fastlegen først kan dere få vite hva dere har rett på?

God klem til deg! :)

Endret av meridian
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker, men kanskje dere har rett på litt bostøtte eller andre støtteordninger fra NAV?

Jeg ville spurt fastlegen, og deretter nav :)

Ehh, nei! Hvorfor skal andre skattebetalere betale for dem?

Kutt BSU sparing, avdragsfrihet på lån og ekstrajobb på mannen din høres mer fornuftig ut. Du er hjemme, kutt barnehagen.

Skrevet

Vi har ikke mer avdragsfrihet, den er oppbrukt.

Mannen reiser 05.30 om morgenen og er ikke hjemme før 18 på kvelden fra jobb, så ekstrajobb er uaktuelt.

Skrevet

Kan i allefall si at det ikke er for mye.

Det bør fint gå, men de store utskeielsene blir det nok ikke råd til.

Til lykke med familieforøkelsen!

Gjest SmallTalk
Skrevet

9 mnd perm med 100% lønn fremfor 12 mnd med 100% lønn er mitt tips. Strengt tatt så har dere vel ikke noe valg.

Skrevet

Vi har ikke mer avdragsfrihet, den er oppbrukt.

Mannen reiser 05.30 om morgenen og er ikke hjemme før 18 på kvelden fra jobb, så ekstrajobb er uaktuelt.

Ny jobb? Er situasjonen vanskelig må man forholde seg til den. Man klarer seg på lite om man må.

Skrevet

Ehh, nei! Hvorfor skal andre skattebetalere betale for dem?

Kutt BSU sparing, avdragsfrihet på lån og ekstrajobb på mannen din høres mer fornuftig ut. Du er hjemme, kutt barnehagen.

Noen har faktisk rett på bostøtte, så det skader faktisk ikke å spørre. De ser på inntekt, utgifter og antall personer i hus-standen.

Skrevet

Mannen har universitetsutdannelse, men for i det hele tatt å kunne jobbe med noe av det som er relevant for utdannelsen hans må han pendle.

Vi har sjekket i flere år her vi bor nå, og han søker på alt av relevante jobber(og det finnes jo så og si ikke!)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Noen har faktisk rett på bostøtte, så det skader faktisk ikke å spørre. De ser på inntekt, utgifter og antall personer i hus-standen.

Ja, men når man har utbetalt 20.000 som TS sier hun vanligvis har og må gå ned til 16.000 i mnd så er neppe dette noe som fører til at hun får bostøtte. Slik jeg tolker TS så er dette hennes lønn og på toppen av dette kommer da mannen sin lønn. Dersom de da får bostøtte, så er det noe feil med systemet.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Mannen har universitetsutdannelse, men for i det hele tatt å kunne jobbe med noe av det som er relevant for utdannelsen hans må han pendle.

Vi har sjekket i flere år her vi bor nå, og han søker på alt av relevante jobber(og det finnes jo så og si ikke!)

Vel, får man ikke relevant jobb, så søker man urelevante jobber. Men dette er kun aktuelt dersom han faktisk vil bytte jobb og forutsetter at han ikke går ned i lønn på det.

Skrevet

Hva med å flytte på seg?

Skrevet

Da har dere VALGT denne løsningen og da er det bare å aksptere situasjonen.

Å gjemme seg bak at jobben må være relevant synes jeg blir feil når det er inntektspotensialet som teller.

Skrevet

Ja, men når man har utbetalt 20.000 som TS sier hun vanligvis har og må gå ned til 16.000 i mnd så er neppe dette noe som fører til at hun får bostøtte. Slik jeg tolker TS så er dette hennes lønn og på toppen av dette kommer da mannen sin lønn. Dersom de da får bostøtte, så er det noe feil med systemet.

Uansett, så er jo 6000 kr i mnd til mat og klær og fornøyelser ingenting til en familie på 4, så jeg sier bare at TS kan undersøke litt. Mest sannsynlig vil hun få ingenting, men om hun får en 1000-lapp i mnd vil det hjelpe veldig.

Ja, man kan jo kutte ut BSU-sparing som en over foreslo, så har man litt mer å rutte med i svangerskapspermisjonen.

Skrevet

Vel, får man ikke relevant jobb, så søker man urelevante jobber. Men dette er kun aktuelt dersom han faktisk vil bytte jobb og forutsetter at han ikke går ned i lønn på det.

Så han skal gå ned i lønn, og miste verdifull erfaring fra feltet sitt?

Skrevet

Da har dere VALGT denne løsningen og da er det bare å aksptere situasjonen.

Å gjemme seg bak at jobben må være relevant synes jeg blir feil når det er inntektspotensialet som teller.

Så du vil at mannen skal ta en annen jobb enn det han er utdannet som? Da må han jo gå ned i lønn også, tenker jeg.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg sa at det kun var aktuelt dersom han IKKE går ned i lønn. Les innlegget mitt ferdig først.

Skrevet

Du kan jo sponse de med noen kr i mnd da, hvis du mener det blir helt feil. Alle må ta ansvar for egen situasjon, så får det være at det kanskje ikke er det man har mest lyst til.

Skrevet

Gjest SmallTalk
Skrevet

Uansett, så er jo 6000 kr i mnd til mat og klær og fornøyelser ingenting til en familie på 4, så jeg sier bare at TS kan undersøke litt. Mest sannsynlig vil hun få ingenting, men om hun får en 1000-lapp i mnd vil det hjelpe veldig.

Ja, man kan jo kutte ut BSU-sparing som en over foreslo, så har man litt mer å rutte med i svangerskapspermisjonen.

Ja, det er lite, men med deres inntekt så er det ekstremt lite sannsynlig at de får noe støtte. De vil bare få beskjed om å se hva de kan kutte av regninger, søke avdragsfrihet, selge huset osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...