Gå til innhold

Nå er det nok!


PecanPie

Anbefalte innlegg

Dette er begynnelsen på en omvendt shoppingdagbok. Jeg skal ikke shoppe ut dette året.

Da har jeg altså innsett det. Jeg bruker for mye penger på tull og fjas. Klær, sko, vesker, dilldall.

Planen er å ikke shoppe, og med shopping mener jeg ting generelt. Det være seg klær og sko, pyntegjenstander til å ha på bordet, en dusjsåpe som luker godt osv.

Her er reglene mine:

- Varighet: 21.08 - 31.12 2010

- Skal unngå: Klær, sko, vesker, tilbehør, ting jeg ikke trenger

- Unntak: Undertøy, garn til strikkeprosjekter, evt. nye strikkepinner

- Dersom noe er absolutt nødvendig, er det lov.

- Har gitt meg selv "fri" siste helgen i oktober

Jeg har lov til å kose meg, kjøpe meg en kaffe nå og da, gå på kafé osv.

Så, jeg er kjerringa mot strømmen her inne, og har herved kjøpestopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Én uke er gått, og slikk gikk det:

- Jeg har kjøpt en bok. Jepp. En kriminalroman. Busslektyre.

Det er riktignok en dag igjen før butikkene er stengt. Etterpå skal jeg ta meg en tur bort på det lokale senteret og kjøpe meg en notatbok for å få orden på hverdagen. Kommer til å bli på ca 15 kroner tenkter jeg.

Totalt antall kroner brukt på diverse denne uken: 145 kr.

Jeg har vært innom diverse butikker for å se om jeg fant en regnkåpe, uten hell. Mulig jeg ønsker meg den til bursdagen min som er om en måneds tid.

Det føles ganske godt å vite at jeg kommer til å gå i overskudd før neste lønning. Jeg kan faktisk spare penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med en som følger med!

Mobiltelefonen min tok kvelden, så jeg måtte kjøpe en ny en. Bestemte meg for sikkerhets skyld for en svinedyr en som jeg har siklet på leeenge. Fikk halvparten av summen i litt for tidlig bursdagsgave (men jeg har bursdag i september, så det er ikke urimelig tidlig altså :fnise: ) så da ble total utgift på 2500 kr.

Det er allikevel artig å se hvor mye penger som er på konto i forhold til hva det vanligvis har vært. Tenk hvor mye som har gått med på tull og fjas! Har opprettet fondskonto for å "belønne" meg selv med et lite, men fast trekk på samme dag som studielånet kommer.

Endret av PecanPie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei på deg! Hvordan motivere seg på å IKKE handle ja... Det beste er nesten å holde seg unna butikkene... For finner jeg noe som jeg MÅ ha, ja da er det jo for sent! Viljestyrke? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk på en smell denne uken. Kjøpte en jakke til å bruke utover høsten for 150 kr, en bukse og en cardigan til litt for mange kroner. Buksen og jakken kan jeg til en viss grad "rettferdiggjøre", men ikke cardiganen.

I tillegg har jeg kjøpt en bag til å feste på sekken slik at jeg ikke bærer så mange ting med meg når jeg skal trene rett før/etter studietid.

I tillegg har jeg kjøpt garn, det ble kjøpt til et bestemt prosjekt og er allerede godt i gang der.

Jeg må innrømme at det er litt vanskelig å innrømme at jeg har kjøpt alt dette etter å ha inngått en avtale med meg selv. Det er faktisk ganske ekkelt.

Neste uke skal være bedre. Mindre shopping og mer studier. Yes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan går det med kjøpestoppen? Jeg har vært flnk til å holde meg unna butikkene i det siste, det merkes godt på kontoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne kasta meg på her men innser at det blir vanskelig...holder på å pusse opp badet og etterpå må jeg ta et mindre rehab prosjekt på kjøkkenet. Gjør det selvsagt på rimeligste måte da og det er strengt nødvendig å få det gjort. Men så ungene da, de bruker jo litt..jeg er ikke helt motivert for å slutte å røyke (men jobber med å komme dit)..

Lista over ting jeg skal ha "lov" til kjøpe blir da lang...men jeg kan i allefall forsøke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt fokusert på dette, men jeg tror det går greit. Har brukt litt penger på å få i stand et rom vi har pusset opp, også har jeg kjøpt en ny kjole. Utenom det kan jeg ikke komme på noe jeg har kjøpt sånn i farta.

Har funnet igjen noen vesker som har blitt hengt vekk som jeg jo egentlig er glad i, det blir jo som å nesten finne noe nytt! :jepp:

Men nå er det sparing på gang, skal til Tallinn i slutten av oktober og skal unne meg det jeg evt. finner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...