Gå til innhold

Nytt Gazaskip


Mann 42

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7257815

Ja, dere, nå er det på`n igjen. Det organiseres nye skip til Gaza. Først ut er "Mariam", som bare har kvinnelige libanesiske aktivister (eller hva vi skal kalle det) ombord.

Som en kuriositet: Damen som er talsmann for prosjektet, kaller seg Samar al-Hajj. "Det var det da noe kjent med", tenkte jeg. Og tror du ikke jeg hadde rett? "Hajj" er den årlige pilgrimsreisen til Mekka. http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Hajj Al-Hajj er også navnet på en bestemt sura i koranen, som omtaler kristne og jøder. I lett nedlatende termer, hvor det konstateres at kristne og jøder er sveklinger, som ikke engang er en trusel for en flue. "And if a fly snatches away a thing from them, they will not have the power to release it from the fly."

"Samar" er et relativt vanlig navn og betyr "frukt". Så det er kult. Men "etternavnet" virket en smule symbolladet.

Det får meg til å tenke på dekknavnene til PLO-folk, som hadde betydninger som "Bror til kampen", o.l. Men det kan jo være en tilfeldighet.

Enten er det et legitimt "fredsskip", eller så satser frøken "Frukten av pilgrimsreisen" på å toppe suksessen fra forrige konvoi, med en skipslast døde KVINNER, no less. Vi venter i spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om dette skulle vise seg å være et skip uten voldelige aktivister ombord, så synes jeg det er veldig dårlig timing. Forhandlinger mellom Israel og palestinerne, med målsetting om en palestinsk stat, starter 2. september. Alle som ønsker en fredsavtale, og en palestinsk stat, burde vel gjøre alt de kan for å ikke trappe opp konflikten? Med mindre de støtter de ekstreme palestinerne som ikke ønsker slike fredsforandlinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil fortsette med nødhjelp pr båt eller bil frem til Israel aksepterer at Palestinerene skal ha et liv på lik linje med andre land i regionen. Den undertrykkelsen Israel har gjennomført ovenfor Palestinerene de siste 60 årene vil mao ikke bli akseptert av verden forøvrig om ikke politikerene i Vest Europa også velger å undertrykke Palestinerene. Det tror jeg nesten 100% sikkert ikke vil skje.

Etterhvert vil det som idag er nødhjelp gå over til samme hjelp om det Israel har fått de siste 60 årene (dvs miltær hjelp, økonomisk hjelp og utdannelse), og Palesinerene vil behandle Israel på samme måte som Israel har behandlet Palestina. Det vil skje når Palestinerene har bygget opp den samme militærmakten som Israel og trent på å utføre de samme terrorhandlingene mot sivilbefolkningen som det Israel har gjort mot Palestinerene de siste 60 år. Dette vil imidlertid ta 10-15 år.

Konflikten er mao ikke løst når Palestinerene får noen små landområder ettersom Israel enten har tatt alle vannreservoarer fra Palestinerene vha makt eller tvunget Palestinerene til å selge billig for at de palestinske familiene skulle ha penger nok til mat. Uten vann vil det være umulig for Palestinerene å eksistere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

Ikke ett ord nevnt om at det er 2 land som opprettholder blokaden, Israel er det ene, Egypt det andre. De opprettholder den av eksakt samme grunn. De vil ha kontroll med hva som blir fraktet inn til Gaza (Gaza grenser både til Israel og Egypt). Evt våpen kan bli brukt mot begge land.

Enig med Mann42, dette er nok en propagandaflåte, beregnet for å sette all intervensjon i ett mest mulig dårlig lys. Spør du meg er de svært interessert i innbyggerne i Gaza på en bestemt måte; de gjør seg godt på tv! Sympati med dem har de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men operasjon støpt bly, den er vel mye mer passende, - eller hva mann42?

Kanskje vi kan oppheve hjelpesendingene med skyp ved å åpne sjø, fly og landegrensene til gaza?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pastablasta

Ang. Mavi Marmara..

BBC har laget en dokumentar om stormingen av det skipet, som stort sett stemmer med Israels versjon. Noe som også betyr at sannsynligvis var fremstillingen i norsk media før sommeren, ikke bare skjev, men i stor grad basert på løgn.

Skal bli spennede å se på hvilke måter de lyver denne gangen, da.. ?

BBC om Mavi Marmara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. Mavi Marmara..

BBC har laget en dokumentar om stormingen av det skipet, som stort sett stemmer med Israels versjon. Noe som også betyr at sannsynligvis var fremstillingen i norsk media før sommeren, ikke bare skjev, men i stor grad basert på løgn.

Skal bli spennede å se på hvilke måter de lyver denne gangen, da.. ?

BBC om Mavi Marmara.

:ler: Hvilken versjon som legges fram i denne typen presentasjoner har ingenting med "nyhetsverdi" å gjøre. Derimot er det hva produsenten sitter igjen med. Det er ingen tvil om at BBC vil kunne tjene M-A-N-G-E millioner mer ved å presenter Israels syn. Israel har penger til å kjøpe seg ut av de kvikksanda de har satt begge beina i. Dvs at Israel har faktisk ikke andre alternativer å komme ut av den situasjonen de har satt seg i utenom å kjøpe seg fri. Og det er nettopp det de nå gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Hvilken versjon som legges fram i denne typen presentasjoner har ingenting med "nyhetsverdi" å gjøre. Derimot er det hva produsenten sitter igjen med. Det er ingen tvil om at BBC vil kunne tjene M-A-N-G-E millioner mer ved å presenter Israels syn. Israel har penger til å kjøpe seg ut av de kvikksanda de har satt begge beina i. Dvs at Israel har faktisk ikke andre alternativer å komme ut av den situasjonen de har satt seg i utenom å kjøpe seg fri. Og det er nettopp det de nå gjør.

Faktisk tror jeg du tar feil. Den opprinnelige versjonen var langt mer salgbar. Det så vi jo på pressedekningen. En dokumentar om yesterdays news, er heller ikke en pengemaskin.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Måsabjønn

La oss håpe det blir en konvoi av skip som stevner mot Gaza. Vannet er dypt akkurat der og den israelske marinen trenger all den moringen de kan få i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Selv om dette skulle vise seg å være et skip uten voldelige aktivister ombord, så synes jeg det er veldig dårlig timing. Forhandlinger mellom Israel og palestinerne, med målsetting om en palestinsk stat, starter 2. september. Alle som ønsker en fredsavtale, og en palestinsk stat, burde vel gjøre alt de kan for å ikke trappe opp konflikten? Med mindre de støtter de ekstreme palestinerne som ikke ønsker slike fredsforandlinger?

Nå er vel forhandlingene mellom Israel og de palestinskeselvstyremyndighetene (les: Fatah), siden det er Hamas som har kontrollen og styrer i Gaza, så skulle det vel ha mindre betydning for forhandlingene som Hamas uansett ikke er en del av.

Nå vet jeg lite om gruppen som skal være på dette skipet, derfor skal jeg ikke uttale meg om deres mål og intensjoner, men jeg håper inderlig at de bare ønsker å gi forsyninger til et område som virkelig trenger det. En ting er at Israel (og Egypt) har åpnet for enkelte varer, men fortsatt er det mangel på utrolig mange nødvendigheter, som f.eks. materiale til å bygge opp igjen bygninger som ble bombet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vi har hørt tidligere er det planlagt et Norsk skip fra Bergen på nyåret. Jeg tror det blir mange ombord om dette skipet seiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...