Gå til innhold

Hvordan bor du \ bodde du som student?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan var standarden? Nytt og bra eller gammelt med muggsopp bak kjøleskapet. (Sånn som jeg har gjort tidligere)

Hvor stort var det?

Bodde du alene eller i kollektiv?

Benyttet du deg av studentsamskipnadene?

Hadde du en grevling i taket?

Hvordan innredet du det?

Hva elsket du med bostedet ditt?

Hva HATET du med bostedet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som student har jeg bodd to ulike steder.

I en leilighet mamma kjøpte til meg. Den var liten, men jeg ELSKET leiligheten og beliggenheten. Bodde der sammen med min tidligere samboer. Helt ny leilighet, med bra standard. Jeg likte tanken på at jeg var den første som bodde i leiligheten.

De siste to årene har jeg bodd i en studenthybel på 18 kvm inkludert bad. Jeg har i grunn trivdes godt. Mest fordi jeg for første gang i livet bodde helt alene. Det eneste jeg ikke var fornøyd med var at kjøkkenet var så lite, bare to kokeplater og ingen benkplass. Denne leide jeg gjennom samskipnaden. Det var helt nytt, så ingen muggsopp eller lignende, men standarden var enkel. Også her var boligen helt flunka ny da jeg flyttet inn.

Nå er jeg deltidsstudent og har flyttet sammen med kjæresten i hans leilighet. :)

Endret av Iah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Bodde aldri som en typisk student. Bodde sammen med samboeren i en enebolig på 65 kvm fra år 2000 i nesten 3 år, og de siste mnd som student i egen enebolig på over 300 kvm sammen med samboeren. Her bort jeg fortsatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var standarden? Nytt og bra eller gammelt med muggsopp bak kjøleskapet. (Sånn som jeg har gjort tidligere) Har bodd og studert flere steder. Ett var relativt nytt og bra, de andre var slitte men de dugde. Ikke helsefarlig..

Hvor stort var det? 10-15 m2

Bodde du alene eller i kollektiv? Noen alene, noen i ulike kollektiv

Benyttet du deg av studentsamskipnadene? På ett av stedene (det som var relativt nytt og bra)

Hadde du en grevling i taket? Nei, men ett sted jeg bodde måtte jeg ta oppvasken på badet for "kjøkkenet" besto bare av to kokeplater og et skap

Hvordan innredet du det? De var møblert

Hva elsket du med bostedet ditt? Ingenting, var bare "greie" midlertidige bosteder

Hva HATET du med bostedet ditt? Å sjelden ha fred, og å måtte finne meg i at andre ikke gadd å rydde/vaske etter seg og/eller ta sin del av felles oppgaver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student har jeg bodd to steder. Første stedet var i en liten leilighet på 27kvadrat sammen med eksen min. Alt inkludert. Jeg må ærlig innrømme at jeg elsket den leiligheten. Den var liten, trang og dårlig innredet, men jeg følte meg hjemme og standaren var svært god.

Nå bor jeg på studenthjem gjennom sib, så svarer på spørmålene med utgangspunkt i det :)

Hvordan var standarden? Nytt og bra eller gammelt med muggsopp bak kjøleskapet. (Sånn som jeg har gjort tidligere)

Dårlig, jeg har kommet på en av gangene i bygget som ikkehar vært pusset opp på ørten år noe som syns. Ikke noe sopp eller noe, bare slitt og gammelt, noe som merkes på vask, servant, rør o.l.

Hvor stort var det?

Rommet jeg har er 12 kvadrat, så deler jeg bad og kjøkken

Bodde du alene eller i kollektiv?

Kollektiv

Benyttet du deg av studentsamskipnadene?

ja

Hadde du en grevling i taket?

Heldigvis ikke. Eneste minuset er plassen som blir mindre når jeg må ha alle verdifulle ting (kjøkkenting jeg har invetert i) på rommet mitt...

Hvordan innredet du det?

Møblert med kleskap, seng, bord, skrivepult og to stoler. Ved siden av dette har jeg kjøpt inn to bokhyller og ommøblert litt for å få mmest ut av plassen siden jeg må ha en del ting på rommet når det ikke brukes (der i blant sykkelen min...)

Hva elsket du med bostedet ditt?

At det er billig og nærme jobb og skole, har alt jeg trenger i nærmiljøet, inkludert de fleste vennene mine :) Jeg trives på rommet mitt og føler meg hjemme der.

Hva HATET du med bostedet ditt?

At jeg må dele bad og kjøkken med andre, noe som resulterer i ekstremt mye skit og rot. De jeg deler med er ikke særlig flink til å rydde og vaske etter seg og takler ikke kritikk eller at man legger seg bort i der vaskeuke som de så fint sier. De kan godt droppe å vaske når de har vaskeuke, og holdningen som er her er at den som har vaskeuke skal vaske ALT, så ingen vasker etter seg. Jeg tror jeg vasker over kjøkkenbenk, bord og stekeplater minst to ganger om dagen, i allefall hver gang jeg skal lage mat... Derfor tilbringer jeg minst mulig tid på fellesområdene, noe som også betyr at jeg velger usunne og lette måltider som krever minst mulig tilberedning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert i flere omganger, så det har blitt endel boliger :ler: Først leide jeg en hybelleilighet i Oslo sentrum av onkelen min, med eget bad og kjøkkenkrok. Standarden var ok, men ganske slitt. Det beste var beliggenheten og det å ha eget bad! Så leide jeg en hybel med kjøkkenkrok, uten eget bad - som jeg delte med mange andre mer og mindre tvilsomme individer... Hybelen var koselig og ganske stor, ca 20 kvm. Trivdes godt der. Etter det har jeg bodd gjennom samskipnaden (ikke i Oslo), i både dublett (delte bad med en annen, kjøkken med flere - fungerte veldig greit) og hybel hvor jeg delte kjøkken og bad med 5 andre (fungerte nokså greit, særlig kjøkkendeling, men bad og do ble rimelig ekkelt. Også litt kulturkræsj pga aldersforskjell og sære internasjonale studenter). Dessuten har jeg bodd på hybel i enebolig - det gir mer hjemmefølelse synes jeg... og har vært heldige med huseierne i forhold til pris, standard osv. Nå bor jeg i leilighet gjennom samskipnaden med samboern min, grei pris, grei standard og ok med plass. Siden vi er litt "voksne" og bare en av oss er fulltidsstudent, har vi hatt råd til nye hvitevarer og møbler, noe som hjelper litt på den ellers dominerende evig student-følelsen :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bodd flere steder som student

-et kollektiv med 5 andre bodde jeg i 1 år, gammel standard (hadde visstnok ikke endret så mye siden faren min bodde der :fnise: ) 12 kvm rom med vask på rommet

-et kollektiv med 3 andre. Ganske gammel standard. Bodde der i 2 mnd. 10kvm rom

-kollektiv med 3 andre. Nyrestaurert, så bra standard. 8kvm rom. Bodde der i 1 år

Nå bor jeg i et kollektiv med 4 andre, har et rom på 18kvm med seng, skap, sofa, tv og skrivebord. Var deilig å komme seg ut av kottet på 8kvm. Dette er første gangen jeg har bodd privat, før har jeg bodd på studentsamskipnad.

Jeg elsker at det er såpass stort, at det er god standard. Jeg hater at sikringa går støtt og stadig, å måtte gå opp trappene til 4. etasje og at huseieren er veldig treig med å utbedre ting. (kan nevne at kjøleskapet har manglet hank i flere år i følge andre som bor her med lovnader om at han skal fikse det neste gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var standarden? Nytt og bra eller gammelt med muggsopp bak kjøleskapet. (Sånn som jeg har gjort tidligere)

Den første plassen var gammel, et hus fra 1800-tallet med sopp i hele overetasjen som gjorde at klærne våre stinket kronisk loft. Jeg flyttet så til en bitteliten men splitter ny hybel. Nå bor jeg i en relativt ny bolig, 10 år gammel kanskje.

Hvor stort var det?

110kvm (delte med venninne), så 20 kvm, nå 70 kvm

Bodde du alene eller i kollektiv?

Først med venninne, har bodd alene siden.

Benyttet du deg av studentsamskipnadene?

Nei

Hadde du en grevling i taket?

Hva behager?

Hvordan innredet du det?

Ikea er min beste venn.

Hva elsket du med bostedet ditt?

Det jeg elsker med leiligheten jeg har nå er størrelsen, huseierne, at det er musikerisolasjon og at jeg er omringet av natur.

Hva HATET du med bostedet ditt?

Det tar litt for lang tid og ork å komme meg til skolen.

Endret av Snop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var student i mange år, og bodde stort sett på ulike studenthybler eid av samskipnadene. Valgte de stedene som ikke var alt for slitte, og som hadd kort vei til skolen. De to stedene jeg bodde lengst på var jeg i henhodsvis tre og to år. Trivdes helt greit, og leia var lav og forutsigbar. I tillegg var internett billig, og svært raskt.

Sted nr. 1 var helt nybygd da jeg flytta inn, og det var tre og tre som delte kjøkken og bad. Standarden var enkel, men absolutt akseptabel. De private rommene var mellom 12 og 14 m2, umøblert bortsett fra garderobeskap. Det at det var så få som delte fellesarealet gjorde at alle tok mer ansvar, slik at det holdt seg rent og pent.

Sted nr. 2 var en gammel bygård hvor vi var fem som delte kjøkken og bad. Helt greit, men litt mer slitt. Rom på mellom 10 og 15m2 fullt møblert. Vil nok si at dersom det blir særlig mer enn fem som deler fellesarealene blir det lett til at ansvaret for å holde det fint blir litt pulverisert. Samtidig trivdes jeg egentlig best på de stedene hvor man var litt flere som delte.

Syntes det fungerte greit å bo sånn mens jeg var student, men er glad for å være ferdig med det nå. Selv om ingen av de jeg delte kjøkken og bad med oppigjennom var hverken griser eller ekstreme festløver kan det være slitsomt å dele med folk som iallfall i utgangspunktet er tilfeldige fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet inn for 2 uker siden, førstegangsstudent. :)

Hvordan var standarden? Nytt og bra eller gammelt med muggsopp bak kjøleskapet. (Sånn som jeg har gjort tidligere)

Blokka er stygggggg og gammel, men skal snart pusses opp utvendig. Inne er det fint og nyoppusset (2008). Høy standard.

Hvor stort var det? Ca 43 kvm.

Bodde du alene eller i kollektiv? Alene

Benyttet du deg av studentsamskipnadene? Nei

Hadde du en grevling i taket? Hehe, nei dessverre ;)

Hvordan innredet du det? Lyst og minimalistisk

Hva elsket du med bostedet ditt? At det ligger fem minutter unna universitetet.

Hva HATET du med bostedet ditt? At det er langt til byen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melina*

Jeg har bodd i leid leilighet sammen med en ex-kjæreste. Leiligheten var ca. 50 kvadrat, fin og nyoppusset. Ellers har jeg bodd hjemme en periode, og jeg har nå kjøpt egen leilighet. Den er veldig fin, og jeg trives godt. Det jeg liker best er : supert kjøkken med alt av hvitevarer (har også vinkjøleskap), rommene er lyse og fine, god planløsning. Men jeg har også forelska meg i området. Har et stort vann (dam) på borettslagets tomt, så jeg har det utrolig landlig, selv om jeg kun bruker 10 minutter til nærmeste T-bane, og er midt i sentrum etter 5 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...