Gjest Violently Happy Skrevet 22. august 2010 #41 Del Skrevet 22. august 2010 Tror ikke noen skriver slik til vanlig. Mange jeg har sett som skriver sånn. "Schærste". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #42 Del Skrevet 22. august 2010 Når jeg sier at jeg har bursdag den sjuende oppfatter de fleste det som tjuende... Derfor ender jeg ofte opp med å si "sjuende. Øh, eeh, altså, syvende". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 23. august 2010 #43 Del Skrevet 23. august 2010 Noen apropos: Den aller verste reklamen jeg vet er "Når uskjente anrop får deg til å undre - send tlf til 1900". I går satt jeg og så på Broom på tv. Der testet de en småbil bl.a. ved å kjøre den rundt inni et kjøpesenter. For å se om den hadde nok bagasjeplass var Linni Meister tatt med som passasjer. Til stadighet ba hun om stopp, fordi hun skulle "inn og skjøpe ..." Ugh! De fleste fjortisvennene mine på Facebook skriver faktisk at de er forskjøla. Ingen er forkjølet eller forkjøla lenger. Kj-lyden synger nok på siste verset, men vi liker det ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest missEva Skrevet 23. august 2010 #44 Del Skrevet 23. august 2010 Noen apropos: Den aller verste reklamen jeg vet er "Når uskjente anrop får deg til å undre - send tlf til 1900". Ja, uff. DEN er ille, den! Til stadighet ba hun om stopp, fordi hun skulle "inn og skjøpe ..." Ugh! *grøss* De fleste fjortisvennene mine på Facebook skriver faktisk at de er forskjøla. Ingen er forkjølet eller forkjøla lenger. Kj-lyden synger nok på siste verset, men vi liker det ikke Ser det er mange på facebook som er utrolig dårlige til å skrive. Da mener jeg spesielt på særskriving og orddeling. "I dag blir det kote letter til middag", eller "var godt med gryte rett ja". Rart de ikke skjønner selv at det de skriver er FEIL! Titt og ofte skriver jeg ett innlegg på FB om feilskriving. Likevel skjønner de det ikke. Folk i 20-30 (til og med 40)årene som skriver så feil som over hode mulig. Alt annet er riktig, bare ikke slike ord som nevnt over. Nei, uff.. Drar på skolen nå for å prøve å få inn i hodet på andre at det verken skrives eller sies schøttkaker. Bra så mange er enige med meg. Godt å høre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. august 2010 #45 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Ser det er mange på facebook som er utrolig dårlige til å skrive. Da mener jeg spesielt på særskriving og orddeling. "I dag blir det kote letter til middag", eller "var godt med gryte rett ja". Rart de ikke skjønner selv at det de skriver er FEIL! Titt og ofte skriver jeg ett innlegg på FB om feilskriving. Likevel skjønner de det ikke. Folk i 20-30 (til og med 40)årene som skriver så feil som over hode mulig. Alt annet er riktig, bare ikke slike ord som nevnt over. Nei, uff.. Drar på skolen nå for å prøve å få inn i hodet på andre at det verken skrives eller sies schøttkaker. Bra så mange er enige med meg. Godt å høre Ettersom denne tråden har med rettskrivning å gjøre, tar jeg meg den frihet å pirke litt på deg. Du blander sammen artikkel og tallord. "Ett" er tallord. "Et" er artikkel, intetkjønn. I den andre setningen skal det være "overhodet", i betydningen "i det hele tatt". Endret 23. august 2010 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2010 #46 Del Skrevet 24. august 2010 Jeg tar meg i å synes at min mann er mindre intelligent når det ramler inn tekstmeldinger med dumme skrivefeil. Det er en ekkel følelse, men jeg ser ned på voksne mennesker som ikke fikser enkel rettskriving. Fy, så flaut! Jeg skjemmes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Transmogrifier Skrevet 24. august 2010 #47 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Når må jeg bytte talemåte for ikke å framstå som dino? Endret 24. august 2010 av Transmogrifier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruBeist Skrevet 25. august 2010 #48 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Jeg tar meg i å synes at min mann er mindre intelligent når det ramler inn tekstmeldinger med dumme skrivefeil. Det er en ekkel følelse, men jeg ser ned på voksne mennesker som ikke fikser enkel rettskriving. Fy, så flaut! Jeg skjemmes. Dumme skrivefeil trenger absolutt ikke ha noe med lav intelligens å gjøre. For det første er (siden du nevner sms her) mobiler ofte knotete å skrive på. Det kan fort komme tastefeil. En annen, og kanskje en mer vanlig grunn enn man skulle tro til at voksne skriver dårlig, er dysleksi. Jeg nevner i fleng: Anne Grete Perus, Jamie Oliver, Leonardo da Vinci, Alexander Graham Bell, Thomas Alva Edison, Isaac Newton, Charles Darwin, Henry Ford, George Washington, Agatha Christie, Curt Cobain, HC Andersen, Mark Twain, Ernest Hemingway. Alle sies å være dyslektikere. *kilde 1* - *kilde 2* At man skriver/leser dårlig har ikke nødvendigvis noe med intelligensen å gjøre. Endret 25. august 2010 av fruBeist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auraya Skrevet 25. august 2010 #49 Del Skrevet 25. august 2010 Ja det gjorde de nok, og derfor er det heller ikke noe rart at vi også irriterer oss over dagens endringer. Forskjellen er imidlertid at tidligere endringer skjedde over tid, mens nå har denne sch-tendensen økt i omfang over noen ganske få år (grunnet medier og raskere geografisk forflytning). Dermed er det enda større grunn til at vi reagerer negativt. Naturlige endringer skjer over tid, mens dette er en moteting. Hvordan skiller du mellom en "naturlig endring" og en "moteting"? Det som skjer i dag er akkurat det samme som da th-lyden forsvant. Både th- og kj- er vanskeligere å si enn t- og sj- rent fysisk, og begge forandringene begynte med at barn knotet med lydene da de skulle lære dem. Så spredte det seg oppover i alder, og de voksne syntes dette var ett forferdelig barnespråk, helt til det hadde gått så langt at alle sa det. th-lyden forsvant på 1400-tallet, en periode hvor vi hadde mange og raske språklige endringer, hvor det var tydelig forskjell fra generasjon til generasjon. Og denne kj-/sj-endringen har i hvert fall pågått fra tidlig 80-tall, da jeg vokste opp, og er ikke ferdig, så hvor raskt det kommer til å gå vet vi faktisk ikke enda. Jeg synes det er litt artig at det er de uten språklig utdannelse som reagerer så negativt på dette, mens de som sitter og arbeider med språk godtar det som en naturlig utvikling. Det å reagere så sterkt på dette er like bakstreversk som de som mente at bilen, tven, samboerskap og andre nyvinninger kom til å føre til samfunnsmessig forfall. Så må jeg jo innrømme at jeg også synes det høres "feil" og barnslig ut å si sjino og sjøttkake, siden det ikke var det jeg lærte da jeg vokste opp, men jeg vet jo at det er fordi jeg har en litt fossil tankegang, og fordi vi mennesker er skeptiske til forandringer. Så jeg forsøker å ta meg i det, hvis jeg skulle finne på å nedvurdere noen pga dette. Også er det jo litt viktig å skille mellom talespråk og skriftspråk. Talespråk blir hele tiden utsatt for natulige endringer, men disse endringene bør ikke tas opp i skriftspråket før språkrådet har godkjent det, og hvis noen bruker slike former skriftlig synes jeg det trekker kvaliteten ned. Facebook og forum er i mine øyne en slags mellomting, hvor man bør skrive noenlunde riktig, men hvor man kan være litt friere med muntlige former enn i en skolestil eller ett dokument på jobben. Så å rette på folk på forum synes jeg er i overkant selvhøytidelig det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Transmogrifier Skrevet 25. august 2010 #50 Del Skrevet 25. august 2010 Dette er en fin ting å diskutere på speeddating. Det får fram hva slags holdninger den enkelte har på en god måte. Jeg vil ikke ha et petimeter, om hun ikke er sinnsykt deilig, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 25. august 2010 #51 Del Skrevet 25. august 2010 Dette er en fin ting å diskutere på speeddating. Det får fram hva slags holdninger den enkelte har på en god måte. Jeg vil ikke ha et petimeter, om hun ikke er sinnsykt deilig, da. Sant nok! Helt ufarlig tema, men du verden så mange som engasjerer seg. For min del tar jeg gjerne et petimeter, bare han ikke høres mindre begavet ut! (I en tenkt situasjon, da ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 25. august 2010 #52 Del Skrevet 25. august 2010 Dette er en fin ting å diskutere på speeddating. Det får fram hva slags holdninger den enkelte har på en god måte. Jeg vil ikke ha et petimeter, om hun ikke er sinnsykt deilig, da. Ettersom vi befinner oss på språkforumet så, hmm. det heter altså en petimeter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 25. august 2010 #53 Del Skrevet 25. august 2010 Ettersom vi befinner oss på språkforumet så, hmm. det heter altså en petimeter. Jeg fikk dette tilslaget i Bokmålsordboka: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=petimeter&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Betyr ikke det at man kan velge? (Siden det står M3 el. -et) Føler meg petimetrisk nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 25. august 2010 #54 Del Skrevet 25. august 2010 Jeg fikk dette tilslaget i Bokmålsordboka: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=petimeter&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Betyr ikke det at man kan velge? (Siden det står M3 el. -et) Føler meg petimetrisk nå. Jammen kan man visst velge . Jeg må bytte ut ordbøkene mine, skjønner jeg. I den grad jeg bruker dette ordet, er det et hankjønnsord for meg. Nå undersøkte jeg i Tanums, der er det bare hankjønn. Så så jeg etter i Bokmålsordboka, der står det på samme måte som i den elektroniske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Transmogrifier Skrevet 25. august 2010 #55 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Jeg fikk dette tilslaget i Bokmålsordboka: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=petimeter&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Betyr ikke det at man kan velge? (Siden det står M3 el. -et) Føler meg petimetrisk nå. Det at jeg skrev et petimeter, viser at man kan skrive et petimeter. Endret 25. august 2010 av Het Potet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lise_ Skrevet 25. august 2010 #56 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Ja huff, det er fryktelig irriterende. Schedelig Schlange Schøleskap Men så synes jeg og at det ikke skal sies energi, men enerschi Men så er det faktisk to forskjellige ord, sCHjede og kjede Endret 25. august 2010 av Lise_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 25. august 2010 #57 Del Skrevet 25. august 2010 Nettopp lest ny trådtittel nå: "Han sier jeg er sjukk" Jeg måtte åpne tråden for å finne ut om hun mente sjuk eller tykk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lise_ Skrevet 25. august 2010 #58 Del Skrevet 25. august 2010 Jeg så det. feil feil feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 25. august 2010 #59 Del Skrevet 25. august 2010 Nettopp lest ny trådtittel nå: "Han sier jeg er sjukk" Jeg måtte åpne tråden for å finne ut om hun mente sjuk eller tykk! Ikke greit alltid å vite hva som er ment. Jeg har sett "kjukk" også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 25. august 2010 #60 Del Skrevet 25. august 2010 Tråden er ryddet. Het Potet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå