Gå til innhold

Henholdsvis


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er korrekt bruk av "henholdsvis"? Enten har jeg misoppfattet ordet, eller så er det en del journalister som bruker det feil.

Jeg ser ofte ordet brukt ala "det var to menn på henholdsvis 36 år og 24 år". Jeg har alltid trodd ordet brukes når man viser tilbake til noe. Viser sammenhengen mellom to oppramsinger, som f.eks. "det var en mann og en kvinne på henholdsvis 25 år og 26 år".

Hva er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg, men jeg ville ikke brukt det for å vise tilbake til to identiske ting, som i to menn-eksempelet ditt. Har du eksempler på feilbruk? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, men jeg ville ikke brukt det for å vise tilbake til to identiske ting, som i to menn-eksempelet ditt. Har du eksempler på feilbruk? *nysgjerrig*

Det var nettopp det jeg mente, at det ikke kunne brukes i det eksempelet.

Fra et raskt søk på VG-nett:

Det jeg mener er korrekt bruk:

- Samtidig har søkertallet til studiene i ernæring og ortopediingeniør økt med henholdsvis 72,7 og 25 prosent.

- For eksempel viser undersøkelsen av 8-12-åringer i Oslo i 2005 at det i indre vest og ytre vest var henholdsvis 19 og 15 prosent overvektige.

Feil(?) bruk:

- De to andre målingene viste henholdsvis 0,3 og 0,2 promille over over politiets apparat.

- Dine Penger har tidligere sjekket hva det koster å ringe fra mobil til henholdsvis gratisnummer (800-nummer) og 5-sifrede telefonnumre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, leseevnen min er på styr nå. Unnskyld. Jeg er HELT enig med deg. Litt i tvil om det siste eksempelet med numrene, det stryker meg mothårs men jeg tror kanskje det er regnet som OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, leseevnen min er på styr nå. Unnskyld. Jeg er HELT enig med deg. Litt i tvil om det siste eksempelet med numrene, det stryker meg mothårs men jeg tror kanskje det er regnet som OK.

Haha, ingen problem! :) Ja, jeg mistenker også at det er lovlig bruk, men jeg liker det ikke. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra ordnett.no

henholdsvis adv.; ( fork.hhv.) Per og Olav er henholdsvis 19 og 20 år gamle ɔ:Per er 19 og Olav er 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ordnett.no

henholdsvis adv.; ( fork.hhv.) Per og Olav er henholdsvis 19 og 20 år gamle ɔ:Per er 19 og Olav er 20.

Jeg har lest den, men lurer på om den andre måten også er lovlig, siden den er så utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...