AnonymBruker Skrevet 19. august 2010 #1 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg har en pakke havregryn her, kjøpt etter oppfordring fra venninnen min. På en annen side er jeg laktoseintolerant, og har heller ikke kjøpt min daglige dose laktosefri melk, men jeg har så lyst å smake på dette havregrynet da! Kan jeg lage det på vann bare, blir det noe godt da? Og hvor mye vann i forhold til hvor mye havregryn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beauté Skrevet 19. august 2010 #2 Del Skrevet 19. august 2010 Kok det i vann og lag grøt av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 19. august 2010 #3 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg bruker aldri melk i havregrøten...bare å prøve seg litt frem i mengdeforholdet men ca det dobbelte med vann.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2010 #4 Del Skrevet 19. august 2010 Bare litt OBS på mengden her. Første gang jeg laget grøt av havregryn så tenkte jeg sånn pytt pytt på målene. Resultatet ble mye mer havregrøt enn jeg hadde tenkt at det skulle bli Jeg bruker å lage 1,5 dl havregryn på 5 dl vann. Det blir mer enn nok for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beauté Skrevet 19. august 2010 #5 Del Skrevet 19. august 2010 Det jeg gjør når jeg lager dette til barna mine er at jeg koker vann i vannkoker. Har noe havregryn i en skål, og så heller jeg kokende vann over mens jeg rører. Da vet du eksakt hvor mye du trenger. Husk at havregrynene utvider seg når de blir kokt, så derfor tar du mindre. Normalt lar jeg dette tykne i ett minutt eller to, og så heller jeg over med kald melk (men det trenger ikke du)litt sukker, kanel og litt smør. De ELSKER det. Håper du vil også gjøre det. :)Bare til å prøve seg fram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2010 #6 Del Skrevet 19. august 2010 Beaute, takk for tipset, det hørtes deilig ut! Og tusen takk til dere andre som har svart, skal huske på at dette sveller. Nå gler jeg meg til kvelds Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 19. august 2010 #7 Del Skrevet 19. august 2010 Ja, vann er supert til å lage havregrynsgrøt. Absolutt ikke nødvendig med melk, men litt salt gjør seg og så bruker jeg å ha i kruskakli. Sant som er nevnt før at det er fort å overdosere hehe... Bruker å ta tre håndfulle med havregryn. Tar sånn cirkamål på vannet. Merker fort om det er for lite Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 19. august 2010 #8 Del Skrevet 19. august 2010 Det jeg gjør når jeg lager dette til barna mine er at jeg koker vann i vannkoker. Har noe havregryn i en skål, og så heller jeg kokende vann over mens jeg rører. Da vet du eksakt hvor mye du trenger. Husk at havregrynene utvider seg når de blir kokt, så derfor tar du mindre. Normalt lar jeg dette tykne i ett minutt eller to, og så heller jeg over med kald melk (men det trenger ikke du)litt sukker, kanel og litt smør. De ELSKER det. Håper du vil også gjøre det. :)Bare til å prøve seg fram. Dette gjør jeg til frokost, men ingenting kan måle seg med havregryn som er kokt opp skikkelig fra bunnen. Dette visste jeg ikke før jeg etter to år med vannkokerhavregryn bestemte meg for å lage skikkelig grøt haha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2010 #9 Del Skrevet 19. august 2010 som det str på pakningen til havregryna. 1,5 dl gryn og 5 dl vatn. selv bruker jeg melk. kan gi litt mer smak. men fullt mulig med vatn. håper det faller i smak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 19. august 2010 #10 Del Skrevet 19. august 2010 Og jeg synes 1,5 dl gryn med 5 dl vann gir en alt for guggete grøt, og bruker bare 2, max 3 dl væske. Blir fortere ferdig og, og litt mer å tygge på. Hver sin smak, prøv deg frem for å finne ut hva du liker. Havregrøt kan forresten også lages i mikroen. Selv synes jeg ikke det er noe enklere, men vet at noen foretrekker det. Det vlir ihvertfall mindre oppvask Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pebbles Skrevet 22. august 2010 #11 Del Skrevet 22. august 2010 Pleier å lage havregrøt i microen.. 3 dl vann 1,5 dl havregryn og litt salt. blander alt sammen og setter det i microen i 3 minutt.. Blir ofte dette til frokost når jeg ikke har lyst på skive Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yoga Skrevet 23. august 2010 #12 Del Skrevet 23. august 2010 Havregrøt *nam nam* Synes ikke grøt laget på vann er så godt, men det funker. Jeg bruker alltid å koke den opp på Tine sin laktosefri melk og vann-50/50. Jeg bruker 1,5 dl. gryn med kruskalki og gjerne litt solsikkekjerner oppi. Most banan og kanel oppi smaker himmelsk, og rosiner, som jeg rører inn i grøten når den er ferdigkokt, med kanel på toppen er nam nam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #13 Del Skrevet 23. august 2010 Jeg bruker å lage 1,5 dl havregryn på 5 dl vann. Jeg og. Jeg synes melk i havregrøt er ekkelt. Godt med nøtter og banan, fremfor sukker og kanel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ffjellrev Skrevet 23. august 2010 #14 Del Skrevet 23. august 2010 Husk pittelitt salt! Bløtlagte linfrø er visst også bra. Veldig sunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2010 #15 Del Skrevet 24. august 2010 Det er vel en vanesak, men melk er unødvendig. Røde epler i biter i grøten smaker kjempegodt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå