Mathias Skrevet 5. oktober 2003 #21 Del Skrevet 5. oktober 2003 Du synes DIN lærer er dårlig... Kan ikke dømme alle da... (Gammel gymlærer jeg...) Synes programmet er bra jeg, en trener seg ikke i kjelleren hver gang her... Men lurt å variere. Både styrke og andre program må varieres og justeres med jevne mellomrom. Kan hjelpe deg over pm jeg vet du Enste jeg har å si på det er at jeg ville trent en dag i helgen, og heller tatt en fridag midt i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frodo Skrevet 5. oktober 2003 #22 Del Skrevet 5. oktober 2003 Jeg har ikke kuttet noe ned på maten - spiser normalt norskt kosthold - og regner med at med økt muskelmasse så vil jeg forbrenne bedre på sikt. Er det mulig å bli smalere uten å slanke seg? Ville bare kommentere dette jeg. Selvsagt kan man bli smalere uten at man går ned i vekt. Siden muskler er tyngre enn fett kan man også gå opp i vekt og likevel bli smalere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter #23 Del Skrevet 6. oktober 2003 Takk for alle vettuge innspill! Har gått ei uke til i samme opplegg og trives veldig godt med det. Har svømt to ganger i uka i flere år så det er ikke veldig hardt for meg - derfor bruker jeg det som hviledag. Bruker mye muskler når man svømmer også, men det går mer på bevegelighet og utholdenhet enn på styrke. Har ikke lyst til å trene i helga - foreløpig. Da skjer det så mye annet rart at det er trening nok Jeg varierer også ganske mye fra uke til uke hva jeg går på av timer - liker spinning/styrke-kombinasjonen veldig godt og lurer på om jeg skal prøve en time til med det i uka. Er fremdeles i prøvefasen... Har ikke blitt lei ennå - ikke i det hele tatt - heller slik at det klør litt i kroppen etter å trene. DET må da være et godt tegn??? :o Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 6. oktober 2003 #24 Del Skrevet 6. oktober 2003 Har ikke blitt lei ennå - ikke i det hele tatt - heller slik at det klør litt i kroppen etter å trene. DET må da være et godt tegn??? :o Suz Jepp. Selv om det er veldig mye fokus på å for all del ikke drepe motivasjonen ved å trene for mye, så er dette også individuelt. Får du overskudd av å trene mye, samt ikke får slitasjeskader - så sier det seg selv at det ikke er hensiktsmessig å kutte ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 7. oktober 2003 #25 Del Skrevet 7. oktober 2003 Dessuten er rolig svømming glimrende restitusjonstrening (for man restituerer bedre med LITT aktivitet ja.... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 7. oktober 2003 Forfatter #26 Del Skrevet 7. oktober 2003 Dessuten er rolig svømming glimrende restitusjonstrening (for man restituerer bedre med LITT aktivitet ja.... ) Aha... Takk for opplysningen :D Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petruska unplugged Skrevet 7. oktober 2003 #27 Del Skrevet 7. oktober 2003 Liten kommentar til Tuddelidu: i likhet med Lekeball mener jeg også at det er forskjell på en voksen person som trener så mye som Suzy gjør og en klasse med skoleelever. En gymlærer må ta hensyn til at en klasse består av elever med forskjellig formnivå og ta hensyn til alle. Kondisjonstrening for en person som trener fast, innebærer ikke så stor påkjenning for enkelte muskelgrupper at de trenger full restitusjon før neste økt. For meg f.eks. innebærer en hviledag f.eks. kun å løpe 1 mil, for andre ville det kanskje ført til sengeleie neste dag... Hvis Suzy trives godt med sitt opplegg synes jeg ikke hun skal endre på det, hun trener også veldig variert. Selv har jeg tatt fri både lørdag og søndag siden jeg beg. å trene på hobbynivå og synes det er mye bedre å ha helga fri enn å ta en fridag midt i uka. Passer man på å variere treningen er det ingenting i veien for å trene hver dag! Det utklippet du la inn Tuddelidiu var veldig riktig forresten! Det stemmer i allefall med det jeg har lært, og jeg tolker det dithen at en veltrent person fint kan trene hver dag. Lykke til Suzy, det er så deilig når man etterhvert blir "avhengig" av treningen! Man får en så god følelse i kroppen etter hver økt! Det Mathias sier om at restitusjon med litt bevegelse er bedre enn å være helt i ro er også riktig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 7. oktober 2003 Forfatter #28 Del Skrevet 7. oktober 2003 Lykke til Suzy, det er så deilig når man etterhvert blir "avhengig" av treningen! Man får en så god følelse i kroppen etter hver økt! Det Mathias sier om at restitusjon med litt bevegelse er bedre enn å være helt i ro er også riktig! Tusen takk Petruska! Jeg ser fram til å bli i god form, men er slettes ikke noen fanatiker, så når jeg trenger ei pause (føler meg sliten, eller har for mye annet rart) tar jeg det - og helgene mine er hellige Så langt ser det ut til at jeg kan bli avhengig av dette... :o Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 6. november 2003 Forfatter #29 Del Skrevet 6. november 2003 Må bare følge opp dette og fortelle at jeg fortsatt trener jevnt og trutt! :D Holdt på i nesten to måneder - fire til fem dager i uka. Det varierer litt om jeg får gått alle ukedagene, men kutter jeg ut noe er det som regel en svømmetime (er litt vannlei). Kjenner avhengigheten av timene mye bedre nå - og blir helt satt ut om jeg ikke får gått på de ulike timene "mine": Det er deilig og formen begynner å bli bedre. Har begynt med tyngre vekter på saltreninga (styrke) og klarer mye av spinninga uten å spy Beina ser bedre ut og magen har stramma seg opp litt. Jeg er er hekta!!! Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 6. november 2003 #30 Del Skrevet 6. november 2003 Det er deilig og formen begynner å bli bedre. Har begynt med tyngre vekter på saltreninga (styrke) og klarer mye av spinninga uten å spy Beina ser bedre ut og magen har stramma seg opp litt. Jeg er er hekta!!! Suz Flink du er !! :-) Trener du full guffe hele veien ?? Tenker da på maxpuls-diskusjonen seffers. Tenker du også mat ?? Dvs. at du er bevisst på hva du stapper i deg ? Feks. hva slags type mat du spiser når ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 6. november 2003 Forfatter #31 Del Skrevet 6. november 2003 Full guffe? Vel... Jeg trener vanlig spinning (45 minutt) enten mandag eller onsdag og det er temmelig full fart. Det er selvfølgelig opp til meg hvor mye jeg legger på (motstand), men jeg prøver å presse meg og ta i skikkelig. Når jeg følger programmet så får jeg jo både kondistrening og styrke... Tirsdag og fredag er det spin/stram opp - da er det 30 minutt med sykkel først - svett og sliten i beina - deretter styrketrening med vekter i sal (og strikk i en av timene). Blir ganske tungt det og, men selvfølgelig ikke andpustent på den måten Vet ingenting om makspuls og det der - spurte i en annen tråd her hva slags trening det er som ligger under de ulike gruppene som Petruska skisserte... Jeg har ikke endra matvaner - har ikke veid meg heller, men kjenner på klærne at jeg har blitt fastere. Prøver å ikke lesse på den ekstra posjonen med middag som jeg ikke trenger likevel, men bare har lyst på... bortsett fra det lever jeg som før og skjenker ikke karbohydrater, eller noe annet en tanke. Gjør ikke dette for å slanke meg - sjøl om jeg kunne trenge det og - bare for å bli fast i fisken og i bedre form. Jeg vil rett og slett bli sprek Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arketypen Skrevet 6. november 2003 #32 Del Skrevet 6. november 2003 Må bare skyte inn at om du trener til du nesten spyr, så trener du egenskaper bare konkurranseutøvere har bruk for... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 6. november 2003 Forfatter #33 Del Skrevet 6. november 2003 Må bare skyte inn at om du trener til du nesten spyr, så trener du egenskaper bare konkurranseutøvere har bruk for... Det var litt flåsete formulert det Lasse, men noenganger når du tar i skikkelig blir du så andpuste/sliten at du bare må roe den ned fodi du nesten føler deg kvalm.. Har aldri spydd av trening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arketypen Skrevet 6. november 2003 #34 Del Skrevet 6. november 2003 ... og da trener du terskel, dvs øker kroppens toleranse for melkesyre, og hva skal du med det?... Er derfor jeg er skeptisk i firhold til spinning, og den helsebringende effekt den type trening har for mange... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 6. november 2003 Forfatter #35 Del Skrevet 6. november 2003 ... og da trener du terskel, dvs øker kroppens toleranse for melkesyre, og hva skal du med det?... Er derfor jeg er skeptisk i firhold til spinning, og den helsebringende effekt den type trening har for mange... Har ikke peiling på hva jeg skal med det... Derfor liker jeg spinninga som heller går langsommere og med mye/tung motstand bedre - det er en time med det også serru Tar den ordinære spinninga mest som kondisjonstrening - blir det feil? :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. november 2003 #36 Del Skrevet 6. november 2003 Leste ett sted at det rette for å unngå sykdommer etc skulle være å trene en time hver dag, dette kunne like godt være å gå tur en time hver dag eller sykle eller svømme eller helst en variasjon. Det er da ikke snakk om å ta seg helt ut en time hver dag, men å være i bevisst aktivitet en time hver dag. Det er da ikke nødvendig med restitusjonstid, det trenger du vel helst når du har brukt kroppen hardt slik at muskler etc trenger å ta seg inn igjen før de blir tatt ut igjen. Dette var en informasjons kampanje som informerte om en periode, husker ikke hvem som stod bak, men det var sammen med annen info om hva man burde/ikke burde for å unngå hjerte-/karsykdommer etc etc. Beregnet på voksne mennesker. Synes personlig opplegget høres kjempebra ut, og dersom du trives med å trene hver dag utenom helga, uten å slite deg helt ut hver gang, så tror jeg ikke du ødelegger kroppen på det. (uten at jeg er noen ekspert.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 6. november 2003 Forfatter #37 Del Skrevet 6. november 2003 Synes personlig opplegget høres kjempebra ut, og dersom du trives med å trene hver dag utenom helga, uten å slite deg helt ut hver gang, så tror jeg ikke du ødelegger kroppen på det. (uten at jeg er noen ekspert.) Jeg sliter meg jo ikke ut på noen måte - blir bare deilig sliten og av og til temmelig støl Enig med deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arketypen Skrevet 6. november 2003 #38 Del Skrevet 6. november 2003 Den tunge varianten gir mye styrkeeffekt. den andre gir etter min mening en type utholdenhetstrening du ikke har bruk for, men det går jo an å styre tempoet selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 6. november 2003 Forfatter #39 Del Skrevet 6. november 2003 Den tunge varianten gir mye styrkeeffekt. den andre gir etter min mening en type utholdenhetstrening du ikke har bruk for' date=' men det går jo an å styre tempoet selv... [/quote'] Det gjør det og det må jeg fordi jeg ikke klarer å sykle meg helt tom - vil heller få lekre lår enn uhyggelig god kondis... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå