Gå til innhold

Å bo utradisjonelt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg beundrer de som gjennomfører noe sånt, jeg hadde ikke turt å sove alene i telt, så i min bok er det i allefall sosialt akseptert, kult og annerledes.

Men - hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg en gammel bil og bodd på hytta :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

jeg er på boligjakt for tiden, og i den forbindelse har jeg tenkt mye på alternative løsninger. Å bo i telt, trelavvo, campingvogn, båt, gapahuk, hytte osv. Men jeg konkluderer alltid med at det ikke ville blitt sosialt akseptert/lov...og dessuten litt vanskelig.

Men er det egentlig så komplisert? Og hvordan vil folk reagere? Trenger de i det hele tatt å vite noe om det? Jeg kunne gjerne ha bodd veldig enkelt en stund, men føler at det enkle er det verste i denne sammenhengen. Altså at man må betale i dyre dommer for å bo i mugginfiserte hybler i stedet for gratis, frisk luft...

Jeg er forøvrig student og har mulighet til å reise hjem når det er fri fra skolen og i helger.

Noen som har erfaring med å bo ute i naturen eller på enkelt vis, for eksempel i en enkel hytte... ?

Det hadde vært så greit...

Haha, har tenkt tanken selv jeg. Spesielt på å bare ta ett par måneders telttur første ukene når hybeljakten står som verst. Men realistisk sett vil det jo ikke skje

Skrevet

Og sosialt akseptert er ikke noe ja\nei spørsmål. Klarer du å bo i telt og være normal utenom det og ikke ha store problemer med telttilværelsen blir det liksom dritkult. Hvis du ikke klarer det så blir du sett ned på å ledd ut.

Skrevet

hei.

Jeg registrerte meg på kvinneguiden rett og slett bare for å svare på innlegget ditt:). Jeg vurderer sterkt å flytte inn i lavvu selv. Det går fint an å leve i komfort på denne måten. Godt for sjela er det også:). Planen min er som følger:

Helsport Varanger 8-10 manns lavvu. Dette gir 18km2. Helsport vedovn, med denne har man kokemuligheter og utmerket varmekilde. Honda aggregat 1000kw til drift av pc, lys, telefon lading, kjøleboks, musikk etc. Porta potti toalett, så slipper man å gå ut når man skal på do. Sovepose som tåler min 30 minus. felt seng eller vinter liggeunderlag.

Få deg et medlemskap på et treningssenter, så kan du trimme og dusje når du vil:). Videre ordner du en avtale med et vaskeri, der du kan vaske klærne dine en gang i uka.

Det neste er viktig: Bil (pick up) som framkomstmiddel og lagring av utstyr som kan låses inne. En pick up tåler 1000kg last, så her kan man lagre mye ved også. En pick up får forøvrig bedre kjøre egenskaper med last.

Man trenger en del andre småting for å gjøre livet lettere også, som øks, leatherman, hodelykt, Ullundertøy, vannkanner osv. Jeg trenger ikke ta med alt, du skjønner tegninga.

Utfordringen er leirplass. Leiren må ligge ved en elv eller vann og åpent slik at du får god trekk på fyringa. Snakk med grunneier, så får du kansje en fin usjenert plass for en 500kr i måneden eller gratis for den del. Campingplasser kan gå det også, men det er triveligere ute i naturen:).

Overnevnte utstyr utenom bil vil koste deg rundt 30.000kr hvis du kjøper alt nytt. Du parer fort inn dette istedet for å kaste penger ut av vinduet med å leie dyrt. Triveligere er det også, istedet for å bo i en kjedelig hybel leilighet, der man sover dårlig hver natt fordi man tenker på den syke husleia man betaler:)

Jeg håper dette kan være til hjelp:). Lykke til uansett hva du bestemmer deg for:).

• Liker 1
Skrevet

Jeg for min deil hadde ike turt å sove alene i ett telt/hytte eller lignende. :sjenert: Men altså for all del, dersom man tør dette så ser jeg ikke noe problem i det, hadde jeg møtt en annen perosn som bodde i et telt/lavo etc hadde jeg blitt mektig imponert og bedt om at neste studentfest ble holdt der :gjeiper:

Skrevet

Et vennepar av meg bodde på hytta mens de bygde seg hus. Etter å ha brukt nesten hver kveld og helg i et år på å bygge huset, innså de at de trivdes så godt med den enkle standaren som var på hytta, så de solgte huset og ble boende på hytta... :)

Skrevet

I byen jeg kommer fra, var det ei jente fra Høgskolen som bodde i Lavvo hele skoleåret. Hun fikk koble seg på strømmen fra en bonde mot en beskjeden pris, og bodde i utkanten av et jorde med både varmeovn, kjøleskap, hybelkomfyr og "peis"/bål midt i stua! ;)

Så så utrolig koselig ut! :) Hun hadde en sånn bajamaja-do litt utenfor, tror jeg. Også dusjet hun på skolen.

Jeg kunne godt tenkt meg å gjøre noe slikt, jeg og min mann har snakket om mulighetene for å leie ut huset et år for å bo mer primitivt et års tid den dagen vi får store nok barn (før skolealder).

Fortell oss hvordan det løser seg for deg, da! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...