Gå til innhold

Å bo utradisjonelt


hysteria

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er på boligjakt for tiden, og i den forbindelse har jeg tenkt mye på alternative løsninger. Å bo i telt, trelavvo, campingvogn, båt, gapahuk, hytte osv. Men jeg konkluderer alltid med at det ikke ville blitt sosialt akseptert/lov...og dessuten litt vanskelig.

Men er det egentlig så komplisert? Og hvordan vil folk reagere? Trenger de i det hele tatt å vite noe om det? Jeg kunne gjerne ha bodd veldig enkelt en stund, men føler at det enkle er det verste i denne sammenhengen. Altså at man må betale i dyre dommer for å bo i mugginfiserte hybler i stedet for gratis, frisk luft...

Jeg er forøvrig student og har mulighet til å reise hjem når det er fri fra skolen og i helger.

Noen som har erfaring med å bo ute i naturen eller på enkelt vis, for eksempel i en enkel hytte... ?

Det hadde vært så greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags hytte er det du tenker på? Alle de gratis-hyttene som er overalt i Nordmarka, for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Har inntrykk av at å bo i gamme/lavvo osv for en vinter er en drøm blant friluftslivstudenter i Bø og liknende :)

Det er sikkert ikke umulig å bo i skogen en stund, selvom det nok er et litt tungvint liv med vannhenting, vedfyring, begrensede hygieniske muligheter, langt til kollektivtransport (eller til vei for den del) og ingen innlagt strøm.

Husk at hvis du raster/camper på samme sted i mer enn to døgn, må du ha grunneiers tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del hadde bare syntes det var kult hvis noen fortalte meg at de bodde i hytte eller telt ute i marka. Men jeg regner med du har tenkt over hvordan det vil være å bo i telt/lavvo hele året gjennom? :snø: :regn:

I Oslomarka kan du sette opp telt hvor du vil, bortsett fra ved drikkevann og under 150 m fra bebyggelse. Problemet, i tillegg til været, er vel sikkerhet, du vet jo aldri når du kommer tilbake til teltet om noen har vært og forsynt seg med div, sover du alene på samme plass hele tiden er det kanskje noen som observerer det og ser sitt snitt, osv.

Ekeberg camping stenger allerede 1. september, og det er dyrt. Hyttene i Oslomarka er vel ikke gratis, gjest?

Har du forsøkt å få deg studenthybel? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg oppfatter deg som om du har planer om å bygge en enkel hytte selv ?

Om det er sosialt akseptert hadde jeg ikke giddet bry meg med .

Men hvordan det blir når det er 4 m snø og 20 blå , det tror jeg jeg ville lurt litt på ...

Det finnes vinterisolerte campingvogner så vidt jeg vet , og campingvogner og campingplasser tar stort sett opp plass utenom sommeren . Kanskje du kjenner noen som har en campingvogn som bare står i opplag likevel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haddde eventuelt heller prøvd å gjøre det på sommerhalvåret da er det ikke så kaldt og du risikerer ikke å fryse ihjel i det minste .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyttene i Oslomarka er vel ikke gratis, gjest?

Har du forsøkt å få deg studenthybel? ;)

Overhodet ikke. Hytter er dyrt, og det forsøkte jeg på en (kanskje dårlig) måte å formidle ved hjelp av ironi. :ler: Det gikk visst ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uvanlig at studenter som studerer i finnmark, spesielt de som studerer friluftsliv, bor i telt/lavvu hele studieåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er medlem i DNT-ung er det faktisk gratis å overnatte på hyttene i Oslomarka. Ulempen er at du må bestille først, så å bo der permanent blir nok heller vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om Trondheim.

Det er ingen campingplasser som er så veldig sentrumsnære, men det hadde kanskje vært et alternativ. Har dessuten en hytte ca. 30 minutter utenfor byen, men jeg har ingen bil.

Ikke lett det her... vanskelig å bli fornøyd med dårlige leiligheter, se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en billig bil så flytter du på hytta! :jepp:

Det hadde jeg gjort hvis jeg var deg.

Sitter selv og ser etter steder å bo i Trondheim men det er søren ikke lett å finne et lite hus under 2,5 mill, som er i god stand. Jeg nekter å flytte inn i en leilighet på 30 kvm for 1,8 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en billig bil så flytter du på hytta! :jepp:

Det hadde jeg gjort hvis jeg var deg.

Sitter selv og ser etter steder å bo i Trondheim men det er søren ikke lett å finne et lite hus under 2,5 mill, som er i god stand. Jeg nekter å flytte inn i en leilighet på 30 kvm for 1,8 mill.

Da er du ganske kresen spør du meg ;) Jeg antar det ikke er bra nok for deg å bo i en fin leilighet i en drabantby, men du mååå bo sentralt. Da blir det dyrt, det er ikke til å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på det sanitære som den største utfordringen. Praktisk ting som varme, klesvask og alle slags goder som de fleste ikke lengre kunne tenke seg livet uten. Å bo ute i en hytte virker nok idyllisk på sommeren og høsten men Trondheimsvintrene er lange og iskalde (pga. vind).

Det er ikke umulig å finne seg et sted å bo inne i byen. Vil råde deg til ikke å gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare to uker å vise til: sovepose og telt seint i oktober i forbindelse med en praksisjobb i studietida. Hvis du har tilgang til dusj, vaskemaskin og kokeplate der du studerer, så burde det ikke være noe problem. Hallkort til idrettsbygget = dusj, sannsynligvis fellesvaskeri på en av studentbyene som du kan kjøpe klippekort til, og kokeplate på lesesalen de dagene du ikke gidder å fyre opp stormkjøkken i regnværet... Pluss et låsbart bokskap til det som ikke tåler å bli vått :)

Etter to uker hadde jeg ikke noe lyst til å flytte hjem til hybelen min!

Det skal nevnes at teltet ble slått opp på en treplatting i skogen etter avtale med grunneier. Da er det bedre drenering og litt luftisolasjon til bakken. Ellers anbefales luftmadrass med vanlig liggeunderlag over og under hvis du vil ha det komfortabelt i teltet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om Trondheim.

Det er ingen campingplasser som er så veldig sentrumsnære, men det hadde kanskje vært et alternativ. Har dessuten en hytte ca. 30 minutter utenfor byen, men jeg har ingen bil.

Ikke lett det her... vanskelig å bli fornøyd med dårlige leiligheter, se.

Enig at det da ville være mye lurere å kjøpe en bil . Hvor sentralt kan du bo i telt i trondheim da ?(jeg er ikke kjent) Regner med det ikke er lov å campe i rundkjøringene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville vurdert bil eller sjekket bussrutene fra hytta. Ellers vet jeg om flere som har bodd i telt hele studieåret blant annet i Ås - og det er absolutt sosialt akseptert i en del miljøer :) Man kan spørre på instituttet man tilhører om man kan låne dusj og evt kjøkken der, ellers er det lurt med tilgang til idrettshall. Enig i at det sanitære er den største utfordringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melina*

Jeg synes det høres kult ut, men jeg tenker at man bør tåle det meste for å kunne bo sånn. Hvis man skal bo i lavo/telt etc., ville jeg lurt litt på dusjemuligheter etc... Hytter er sikkert bedre, da. Jeg er altfor lite sporty til å kunne gjøre noe sånt, men jeg hadde ikke sett ned på noen som valgte alternative boformer. En i klassen min bodde sammen med kamerat i en båt på Aker Brygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?! :) Hvis du er komfortabel med å bo enkelt er det vel ingen problem. Ser egentlig ikke vitsen med å betale i dyre dommer for å bo i et kott med mugg e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X`n min kjører taxi (i Trheim) , han hadde en kunde på,ei gammel enslig dame,som hadde tenkt å få tak i en student. Studenten skulle få bo hos henne gratis, fordi hun var ensom og ønsket litt liv og selskap i huset sitt.

Det finnes sikkert flere eldre enslige,som kunne ha tenkt seg en slik løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...