AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #21 Skrevet 21. august 2010 Men handler det ikke like mye om manges behov for å absolutt skulle benevne mennesker. Hvis det streng tatt er nødvendig å si neger så tror ikke jeg at så mange har imot det, men min erfaring er at mange virker å ha et behov for å si at personen er "mørkhudet" "neger" osv, i sammenhenger hvor dette er helt unødvendig. Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Kanskje det er usikkerhet?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #22 Skrevet 21. august 2010 Men hva med (spesielt) USA, hvor de kaller hverandre nigga/niggas ... Haha men du må visst være neger for å kunne kalle noen det da... Syns egentlig det er tåpelig å bruke ordet svart om en person, noe de gjør i USA, "The suspect is a black male"... Ja ser litt mye på Amerikanske tv-serier. Poenget mitt er det er jo ikke så mange personer som faktisk er svarte... Men å kallle de brune virker jo ikke riktig det heller... Du vet, alt er ikke bestandig slik det er på tv . Har selv hørt N-ordet bli brukt på tv, spesialt av de som er svart, men aner ikke om det fgaktisk er slik. Unsett så er det litt anderledes når man bruker et nedsettende ord mot seg selv. Syns egentlig det er tåpelig å bruke ordet svart om en person, noe de gjør i USA, "The suspect is a black male"... Ja ser litt mye på Amerikanske tv-serier. Poenget mitt er det er jo ikke så mange personer som faktisk er svarte... Men å kallle de brune virker jo ikke riktig det heller... Svært mange av de som er hvit er heller ikke hvit. Mange er en blandig av hvit og rosa og andre er lysebrun hele året, men blir fortsatt kalt hvit. Så det blir det samme.
Perelandra Skrevet 21. august 2010 #23 Skrevet 21. august 2010 Jeg mener vi har behov for å betegne hudfargen til et menneske på samme måten som hårfarge eller andre kjennetegn som for eksempel kroppsfasong. Det er også aktuelt å si hvor et menneske kommer fra. Da jeg var liten ble jeg forresten sint når noen kalte meg for rødhåret. Jeg kunne jo se selv at håret mitt var oransje og ikke rødt!
Norna Skrevet 21. august 2010 #24 Skrevet 21. august 2010 Noen losers bruker fargen sin og 'jasisme' for å bortforklare mangler og feil.
Jalp Skrevet 21. august 2010 #25 Skrevet 21. august 2010 (endret) Ja noen som har meninger og/eller kunnskaper om hvorfor man ikke skal si neger. Dette er ikke vanskelig i det hele tatt. Det er vanlig å forvente at folk er høflige og behandler andre med samme respekt som man forventer å bli møtt med. Alle vet at det er en fornærmelse å bli kallt neger. Derfor slutter vi å kalle mørkhudede for negre. Helt normal høflighet, med andre ord. Endret 21. august 2010 av Jalp
Gjest Violently Happy Skrevet 21. august 2010 #26 Skrevet 21. august 2010 Hva vil dere som er mørkhudede at vi som er hvite/etnisk europeiske skal si for å betegne dere? Én liten ting om akkurat hvit hudfarge. Både europeere, indere, persere og arabere tilhører alle den såkalte hvite rasen- kalt den kaukasoide på grunn av sin opprinnelse i Kaukasus-området. Og hvorfor skal vi ikke kunne kalle mennesker med Down Syndrom for mongoer lenger? Jeg går utifra at man først startet med å kalle folk med Down's syndrom for "mongoer" fordi øynene deres er litt mer mandelformede enn andres blant annet og derfor ligner på folk fra Mongololia, Kina, Japan og andre steder. Menneskene fra disse områdene tilhører den mongoloide rase. Men, uttrykket mongo stammer fra den eldre betegnelsen «mongolisme» (genetisk sykdom). Forøvrig kan Mongo også refereres til: -Mongo (Tsjad) en by i Tsjad. -Mongo (Kongo) en av de største etniske gruppene i Den Demokratiske Republikken Kongo. -Myntenheten i Mongolia. 100 mongo tilsvarer 1 Togrog. -Mongo, en ofte brukt filippinsk benevnelse for mungbønner.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #27 Skrevet 21. august 2010 Neger i beger.. Faen heller, jeg har en haug med svarte kompiser, sier de neger så gjør jeg det.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #28 Skrevet 22. august 2010 Fordi det ligner på "nigger", som uten tvil er et skjellsord. Og faren ligner på faen.. Men de betyr uten tvil helt forskjellige ting!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå