AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #1 Skrevet 18. august 2010 Ja noen som har meninger og/eller kunnskaper om hvorfor man ikke skal si neger.
Chiyo Skrevet 18. august 2010 #2 Skrevet 18. august 2010 Fordi mørke liker det ikke. De forbinner det med nigger. Mange mener at ordet har et negativ opphav, men personlig tror jeg ikke det. Jeg tror det kommer fra ordet svart. På spansk for eksepel er svart negro og i USA er neger negro. Men jeg lar vært å si det ettersom jeg respekterer deres ønske om å li kalt mørk eller farget.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #3 Skrevet 18. august 2010 Det er ikke politisk korrekt å omtale en mørkhudet person fra Afrika som neger. Å omtale en kvinne fra samme området som negresse har jeg hørt er fremdeles "lov" å si / politisk korrekt. Hva det riktige generelle ordet å bruke på en mann fra Afrika nå, vet jeg ikke. Jeg prøver å vise til det landet han/hun faktisk er fra og kommer unna med det.
Monica1968 Skrevet 18. august 2010 #4 Skrevet 18. august 2010 Fordi det ligner på "nigger", som uten tvil er et skjellsord. "Neger" er for øvrig avledet fra "negro", som ganske enkelt er synonymt med "svart", så ordet i seg selv har ingen negativ betydning, men da dette var betegnelsen amerikanerne i sin tid brukte på de afrikanske slavene sine, har det en noe belastet historie. I dag er det å foretrekke å henvise til vedkommendes nasjonale opphav, f.eks. kongoleser, vest-afrikaner, somalier etc. "Svart" kan fint brukes i mindre formelle sammenhenger.
Berentsens Skrevet 18. august 2010 #5 Skrevet 18. august 2010 Jeg bruker ordet "neger" når jeg føler at det passer. Det er ikke for å mobbe noen eller rasistisk ment, men for å klassifisere personer.
waco Skrevet 18. august 2010 #6 Skrevet 18. august 2010 Og blanco betyr hvit. Blanco kan også bety fullmektig, - dere har vel hørt om blancosjekk? At det skal være negativt å være neger stammer nok fra den tiden negere var umyndiggjorte og hvite hadde rettigheter. En jeg vet om i utlandet har en bavian hun kaller for, - "min neger".
Gjest Violently Happy Skrevet 18. august 2010 #7 Skrevet 18. august 2010 (endret) Sier neger jeg. Negerkyss (negerbolle) er jo sykt godt. ^^ (Ordet fløteboller istedenfor negerkyss- blæh! ) Neger Dansk Wikipedia- Neger Så har man ordet "nigger" da som det synes som en god del mener er den engelske versjonen av neger...Ordets opprinnelse er uttalen av negro (engelsk for neger) i de amerikanske sydstatene. Negro stammer fra det latinske niger som betyr svart. "Nigger" tilsvarer derfor det norske «svarting». "Nigger" er en kontroversiell betegnelse for neger, og har vært brukt og brukes i varierende grad fremdeles i dagligtalen hovedsaklig i engelskspråklige land. "Nigger" var tidligere den vanlige betegnelsen på negre i USA frem til 70-tallet, men betegnelsen regnes idag som nedsettende, rasistisk og som uttrykk for hvitt rasehovmod når det brukes av hvite. Mange afroamerikanere har imidlertid tatt til seg det pejorative ordet og bruker det som slang i tiltaleord til hverandre. I sammenhenger der afroamerikanere bruker dette begrepet ironisk om og til hverandre, er begrepet derfor ufarlig. Endret 18. august 2010 av Violently Happy
Tiarra Skrevet 18. august 2010 #8 Skrevet 18. august 2010 Sier neger jeg. Negerkyss (negerbolle) er jo sykt godt. ^^ (Ordet fløteboller istedenfor negerkyss- blæh! ) Neger Dansk Wikipedia- Neger Så har man ordet "nigger" da som det synes som en god del mener er den engelske versjonen av neger...Ordets opprinnelse er uttalen av negro (engelsk for neger) i de amerikanske sydstatene. Negro stammer fra det latinske niger som betyr svart. "Nigger" tilsvarer derfor det norske «svarting». "Nigger" er en kontroversiell betegnelse for neger, og har vært brukt og brukes i varierende grad fremdeles i dagligtalen hovedsaklig i engelskspråklige land. "Nigger" var tidligere den vanlige betegnelsen på negre i USA frem til 70-tallet, men betegnelsen regnes idag som nedsettende, rasistisk og som uttrykk for hvitt rasehovmod når det brukes av hvite. Mange afroamerikanere har imidlertid tatt til seg det pejorative ordet og bruker det som slang i tiltaleord til hverandre. I sammenhenger der afroamerikanere bruker dette begrepet ironisk om og til hverandre, er begrepet derfor ufarlig. Min forståelse av ordet også
Larsern Skrevet 19. august 2010 #11 Skrevet 19. august 2010 Ja noen som har meninger og/eller kunnskaper om hvorfor man ikke skal si neger. Fordi det er politisk ukorrekt.
Gjest Violently Happy Skrevet 20. august 2010 #12 Skrevet 20. august 2010 (endret) Fordi det er politisk ukorrekt. Jeg vil kanskje si at det er ukorrekt å omskrive gamle bøker fordi ordet neger står på trykk. Jeg er forresten litt oppgitt av at man skal forby masse ord i vilden sky. Neger betyr jo svart, og jeg skjønner vitterlig ikke hva som er så galt med det. Man kan ikke negere at det finnes nok av andre ord som er mye verre enn neger. (Negere= nekte, benekte. Skal man forby dette også fordi det høres ut som neger i flertall?) Endret 20. august 2010 av Violently Happy
Leanne Skrevet 20. august 2010 #13 Skrevet 20. august 2010 (endret) synes det er vanskelig å vite hva man kan si jeg da, nå som alt ikke er lov... Greit nok at man kan si "______" kommer fra Somalia hvis man vet det. Men hva med 2. generasjons innvandrere? Skal man si at de kommer fra Somalia hvis de er født på Ahus? Og hva med de som man ikke vet hvor kommer fra, altså fra hvilket land. Blir jo litt feil å omtale alle for Afrikanere - for alt jeg vet er det en sør-Amerikaner inni bildet.. Blir jo og for teit å si person med utenlands opprinnelse.... Sønnen min hadde en god forklaring på sin nye venn her om dagen, Jeg har lekt mye med hun nye jenta i dag. Hun som er sånn brun i ansiktet sånn som ser ut som sjokoladen jeg får på lørdager. Henne liker jeg! (bare legge til at han er 3 år) Hvis man skal forby ordet neger - så må vi få et annet begrep vi kan bruke som ikke støter noen. Endret 20. august 2010 av Leanne
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #14 Skrevet 20. august 2010 Man kan si svart. Skjønner ikke helt hvorfor folk klarer å gå rundt det ordet hele tiden. "huff nei, jeg kan jo ikke si n*****, hva skal jeg si da, hm, nei, n*****, nei ikke det heller, hm, nei, hva var det ordet jeg kunne si i gjen? Vi sier jo hvite, så hvorfor ikke n****?" Og sånn går fortsetter det. Men n***** og hvit er ikke "like" ord, svart og hvit er. Eller så kan man bruke de samme ordene man ellers ville brukt på et hvitt menneske. Du ser en hvit mann, han har brunt hår, rød jakke, blå bukse, normal kropsbygning. Sier man da "han hvite" da? Stort sett så hører jeg folk si "han med i den røde genseren", "han med hatten" og lignende. Vel, nå er det jo selvsagt ikke alltid det går så bra om det står hundre mennesker på en fotballbane i alle farger, men de hvite blir av likevel kalt hvit. De blir ikke kalt hvit på et annet språk. Så... Tenk på en ting, N-ordet er en fornorskning av et spansk ord for svart (etter hva jeg har lest). Hvit på spansk er blanco. Hvorfor sier vi ikke blanco for hvit da, eller en fornorsket versjon? Da hadde jo ordene i hvertfall vært likeverdige. Vi bruker et norsk ord for hvit, men et spansk ord for å beskrive de som er svart. Hvor er lokikken i det?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #15 Skrevet 21. august 2010 Fordi de som ble/blir kalt neger, ikke liker å bli kalt neger. Da er det ikke opp til andre å bestemme at "jeg skal kalle deg for det, fordi jeg kan spore ordet tilbake til å bli ikke-fornærmende".
Independent_ Skrevet 21. august 2010 #16 Skrevet 21. august 2010 På samme måte som jeg ikke liker å bli kalt "bleikfis" så liker ikke mørke personer å bli kalt "neger". Det er jo bare å slutte å si "neger", det fins da mange synonymer.
Norna Skrevet 21. august 2010 #17 Skrevet 21. august 2010 (endret) Mange negre selv sier neger e.l Det er sosialismen/kommunismen sitt forkastelige menneskesyn som sier vi ikke skal se mennesker som en del av naturen, de har jo biologi-nevrose deluxe. Jeg sier ihvertfall germansk, negroid, samisk etc...alt annet er å nøre oppunder totalitære krefter. Nuff said! men betegnelsen regnes idag som nedsettende, rasistisk og som uttrykk for hvitt rasehovmod når det brukes av hvite Etnisk diskriminering og en fordomsfull konklusjon... Sånn er det ikke her på berget iallfall! Endret 21. august 2010 av Norna
Salamandra Skrevet 21. august 2010 #18 Skrevet 21. august 2010 Jeg vil kanskje si at det er ukorrekt å omskrive gamle bøker fordi ordet neger står på trykk. Jeg er forresten litt oppgitt av at man skal forby masse ord i vilden sky. Neger betyr jo svart, og jeg skjønner vitterlig ikke hva som er så galt med det. Man kan ikke negere at det finnes nok av andre ord som er mye verre enn neger. (Negere= nekte, benekte. Skal man forby dette også fordi det høres ut som neger i flertall?) Nemlig. Og hvorfor skal vi ikke kunne kalle mennesker med Down Syndrom for mongoer lenger? Eller asiatere for gulinger?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #19 Skrevet 21. august 2010 Men hva med (spesielt) USA, hvor de kaller hverandre nigga/niggas ... Haha men du må visst være neger for å kunne kalle noen det da... Syns egentlig det er tåpelig å bruke ordet svart om en person, noe de gjør i USA, "The suspect is a black male"... Ja ser litt mye på Amerikanske tv-serier. Poenget mitt er det er jo ikke så mange personer som faktisk er svarte... Men å kallle de brune virker jo ikke riktig det heller... Engang ble jeg forøvrig kalt for "potet" av en fra midtøsten, for han var det en stor fornærmelse, og jeg brydde meg ikke engang, men hadde jeg slengt ut "svarting" tilbake så hadde nok ikke stemningen vært like god etterpå....
Perelandra Skrevet 21. august 2010 #20 Skrevet 21. august 2010 Tidligere brukte jeg ordet neger, men nå velger jeg heller å si mørkhudet, eller eventuelt hvor vedkommende kommer fra. For meg personlig betyr ikke ordet neger noe galt. Det er ikke mer nedlatende enn å snakke om at en person er blond eller mørkhåret. Likevel vil jeg ikke bruke det av respekt for dem som finner det støtende. Jeg synes de som er mørke i huden selv skal få bestemme hva de vil betegnes som. Det virker som at ordet "svart" er et akseptabelt ord for å beskrive at en person har mørk hudfarge/har afrikansk opprinnelse. Dette er etter min mening merkelig. Jeg synes ikke det er noe bra ord og velger helst å ikke bruke det. Selv om det refererer til fargen, kan jo svart på norsk også bety skitten eller brukes i andre negative sammenhenger som "svarte penger". Dette er assosiasjoner som jeg på ingen måte vil å ha om mennesker. Hva vil dere som er mørkhudede at vi som er hvite/etnisk europeiske skal si for å betegne dere? Vi kan jo spørre noen "negre" selv hvorfor de ikke vil at vi skal si "neger"? Jeg regner med at det finnes mørkhudede personer i forumet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå