AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #1 Skrevet 18. august 2010 Føler jeg bare eser ut om dagen, går nå på Abilify, Zoloft, og Seroquel. Har hatt ganske sterke bivirkninger i form av å gå opp i vekt, blir bare mer og mer nedfor. I begynnelsen, før jeg fikk noen medisiner, pleide jeg å veie ca 63 kg (er ca 170 høy), trivdes veldig godt med vekta mi, fikk mange kommentarer på at jeg hadde fin kropp, og jeg var faktisk fornøyd med utseendet mitt. Men så begynte jeg på medisiner, har blant annet gått på Zyprexa, og går nå på medisiner nevnt over, ble innlagt både her og der og fikk nye medisiner, av medisiner, på igjen med nye, så kunne jeg plutselig få høyere doser, så lavere doser igjen, så fikk jeg kanksje en ny type og ja...var mye att og fram, vekta mi begynte å oppføre seg som en jojo, opp ti kilo, ned åtte, opp fem, ned to, opp 10, osv. Spisemønsteret mitt ble helt ødelagt, følte at jeg var sulten hele tiden, pluss døsigheten jeg fikk av enkelte medisiner gjorde at jeg var mye sliten og ikke orket mye, fikk noen nye medsiner sist gang jeg var innlagt pluss høyere dose på andre, og jeg har gått opp 20 kg til sammen nå! under et år! 10 kg bare det siste halvåret. Og nå står vekta bom fast! Vet jeg selvfølgelig må være aktiv for å gå ned igjen og har søkt om treningskontakt, pluss skal melde meg på kickboksing nå, har ikke hatt ork før pga min psykiske helse, pluss bivirkninger av medisiner, men føler jeg er klar for å gjøre litt nå. men jeg er så redd for at denne jojo-vekta jeg har hatt de siste årene har ødelagt forbrenninga helt, ser på meg selv i speilet hver dag, ser at jeg har lagt på meg mye, jeg vet at medisinene har mest å gjøre med det så har bedt om å få slutte helt, blir kvalm hver gang jeg putter de dumme pillene i munnen, som jeg betaler i dyre dommer for, bortkasta.... Men ting tar visst tid, først må det jo trappes ned. Føler meg stygg, ikke nok med at jeg fikk en stygg hårklipp og ødelagte håret mitt, i tilegg så har jeg est ut i alle kanter og har faktisk blitt overvektig, før fikk jeg fine kommentarer, nå er det "kanksje du burde trene litt mer, ser jo at du har lagt på deg en god del"...vet jo at det ikke er vondt ment men selvtilitten blir jo ikke noe bedre, for det føles ut som om jeg ikke har kontroll på min egen kropp lengre, heldigvis skal jeg slutte helt for nå orker jeg ikke mer. Får omtrent ingen positive kommentarer om utseendet mitt lenger, ikke en gang fra kjæresten, er ihvertfall veldig veldig sjeldent, og han tar aldri iniativet til kos lengre, jeg VET det kan være andre grunner men jeg kan ikke la være å tenke på at det er fordi jeg har lagt på meg og at jeg ikke ser bra ut lengre. Jeg vet at noen vil tenke dette bare er helt overfladisk. Men selvtilitten min henger mye sammen med å føle seg bra med seg selv og hvordan man ser ut, og når kjæresten virker mer eller mindre null interrisert lengre så ja...hva skal jeg egentlig tro...det spinner så mye rundt i hodet mitt at jeg blir gal, mulig jeg begynner å innbille meg ting og men det gjør jo ikke saken noe bedre. Har andre noen erfaringer med å legge på seg av medisiner, har dere gått fort ned igjen når dere evt har sluttet/begynt å trent/legge om matvaner? Jeg vet jeg har en helt ræva innstilling til meg selv akkurat nå, jeg trenger litt råd og litt oppmuntring, følte jeg bare måtte ut med all dritten jeg har holdt inne i meg, for er ikke så lett å snakke om det ellers i "real life"...
Miss Puddel Skrevet 18. august 2010 #2 Skrevet 18. august 2010 Jeg gikk på cipralex Og p-piller et par år, og la på meg sikket 20 kg. Noe pga medisiner, og noe pga det at jeg ble stillestittende rett og slett pga depresjonen. Jeg hadde ikke ork til å gå ut mer enn jeg måtte. Hadde jeg ikke hatt hundene hadde jeg sikkert lagt på meg mer. Og det er jo klart at det at jeg la på meg så mye, så jeg syntes jeg så håpløs ut i tillegg til at jeg kjente meg håpløs hjalp jo ikke på selvfølelsen. Tilslutt så tok jeg opp igjen en hobby jeg hadde da jeg var yngre, jeg begynte å ri, og det ble min medisin. Jeg fikk min egen hest i en alder av 35, og da jeg fikk ham hjem på gården kunne jeg etterhvert slutte med antidepressiva. Etterhvert valgte jeg også å droppe p-pilla, og jeg har i løpet av fire år gått ned nesten 35 kg! Det skyldes nok en kombinasjon av at jeg sluttet med tablettene, og at jeg har blitt VELDIG mye mer aktiv, jeg stoppet ikke bare med EN hest, jeg har dratt med meg ungene på dette, så nå har vi fire hester på gården, og jeg rir stort sett hver dag, fra en til fire hester alt ettersom hvor de er treningsplanen. Men selvom jeg klarte å slutte med tablettene etter at jeg fikk hestene, så var det i avtale med lege, og gradvis nedtrapping. Jeg vil ikke anbefale å slutte med medisiner på egenhånd, når det er en grunn til at man har fått dem på resept.
Gjest Applecore Skrevet 18. august 2010 #3 Skrevet 18. august 2010 Zyprexa er den verste medisinen av alle når det gjelder å legge på seg (faktisk såpass mye at forhøyet risiko for diabetes står på symptomlisten). Kanskje det at du har gått på så mange forskjellige medisiner også har noe å si, de forstyrrer jo balansen ganske mye. Det kan godt hende det blir mye bedre når du trapper ned medisinene, men kanskje det ikke er så lurt å slutte helt? (Utifra det du beskriver så virker det som om du har ditt å slite med.) Jeg foreslår at du snakker med legen din om hva som kan gjøres; det finnes medisiner som ikke har vektøkning som bivirkning. Og så kan det være veldig greit å være aktiv, både for kropp og sinn. Hva liker du best å gjøre? Trening kan være alt fra svømming til dansing til boksing etc, og det kan hjelpe godt for selvtilliten! Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå