Sørensen Skrevet 18. august 2010 #1 Skrevet 18. august 2010 Jeg opplever stadig at klær vasket i maskinen får en slags sur lukt. Det er bare enkelte plagg som får denne lukten, ikke hele klesvasken. Har forsøkt å rense vaskemaskinen, lufte tøyet o.l. men allikevel hjelper det ikke. Det ender med at klær går i søpla, og det er dessverre ikke så gamle klær heller som ender der. Er det noen som har et tips eller to, for hvordan jeg kan unngå/bli kvitt denne lukta??
Dularfullar Skrevet 18. august 2010 #2 Skrevet 18. august 2010 skyllemiddel? eneste gangene jeg har opplevd det samme er når klærne har fått ligge litt lengre enn normalt i vaskemaskina.. dvs at de er blitt glemt... ligger de for lenge så blir det en slik litt sur stram lukt av klærne. da vasker jeg bare de igjen og de er like fine etterpå.. 1
kulu-kulu Skrevet 18. august 2010 #3 Skrevet 18. august 2010 Vasker du klærne rett? Ikke alle klær som skal ha skyllemiddel på seg , om det skjer,kan d komme en litt feil lukt 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #4 Skrevet 18. august 2010 Leste her for ikke så lenge siden at eddik sammen med skyllemiddelet skulle få bort slik lukt. Det er i den Husmorstips tråden her på KG. Bløe brukt vanlig 7% klar eddik i skyllemdiddelet og lukten forsvant. 1
Gjest Consensio Skrevet 18. august 2010 #5 Skrevet 18. august 2010 Ha alltid døren på maskinen åpen når den ikke er i bruk og kjør maskinen tom på 90 grader eller høyere om mulig (på min kan jeg kjøre 95 grader) en gang i blandt. Aldri la tøyet bli liggende vått i vaskemaskinen lenge. Jeg vasker bare klær når jeg vet jeg kan ta det ut igjen med en gang maskinen er ferdig. Man skal jo uansett aldri dra ut mens vaskemaskinen eller oppvaskmaskinen er i gang
Lykkelitenen Skrevet 18. august 2010 #6 Skrevet 18. august 2010 Noen klesplagg MÅ ha skyllemiddel. Jeg har flere gensre fra H&M hvor det faktisk står i vaskeinnstruken. Jeg vasket de uten første gangen og de stinket. Ikke bare luktet de aktuelle plaggene, men lukten smittet over på andre klær, så hele maskinen måtta vaskes på nytt. Med skyllemiddel merker jeg ikke noe til sur lukt Sjekk vaskeanvisningen på de klærne det gjellder og se om det står noe der....
agenda Skrevet 18. august 2010 #7 Skrevet 18. august 2010 Ta en varmere vask før du kaster klærne, hvis lukten ikke går vekk. Jeg glemte en full maskin forrige uke, og da hjalp det ikke å vaske om igjen på 60, måtte kjøre en runde på 90 grader. Var hverdagsklær i bomull+syntet-blandinger som helst skal vaskes på 40 grader. Gikk fint det. 1
Gjest annemor30 Skrevet 18. august 2010 #8 Skrevet 18. august 2010 Ta en varmere vask før du kaster klærne, hvis lukten ikke går vekk. Jeg glemte en full maskin forrige uke, og da hjalp det ikke å vaske om igjen på 60, måtte kjøre en runde på 90 grader. Var hverdagsklær i bomull+syntet-blandinger som helst skal vaskes på 40 grader. Gikk fint det. Ikke vask klær på hurtig programmet og en gang i mnd kokvask og kok alltid håndklær.. Fikk rådet av en som reparerte vaskemaskina:-)
Sørensen Skrevet 18. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 18. august 2010 Takk for mange gode råd:-) Jeg bruker stort sett alltid skyllemiddel, ihverfall på "vanlige" klær. Døra på maskina står alltid åpen når maskina ikke er i bruk for å lufte ut fukten. Det som er så rart at det kan være bare ett plagg av ti i samme vask som får denne lukten! Klærne blir aldri liggende i maskinen, jeg vasker alltid når jeg er hjemme men skjønner at lukten kan bli sur hvis de blir liggende over litt tid. Jeg tror jeg skal prøve husmortipset med eddik, og prøve å vaske på 60 istedetfor 40.. Det kan ikke bli verre ihvertfall 1
Aelita Skrevet 18. august 2010 #10 Skrevet 18. august 2010 Eddik sammen med skyllemiddelet tar bort den ekle lukten treningsklærne mine i blant kan få, og den sørger for at håndklærne får en enda bedre oppsugingsevne, så verdt å prøve.
ssgxd Skrevet 18. august 2010 #11 Skrevet 18. august 2010 I tillegg kan et tips være å vaske mindre mengder klær av gangen. Erfaringsmessig vet jeg at det blir en sur lukt om jeg vasker for mye av gangen. Da får ikke maskina verken vaska eller skylt godt nok.
Sørensen Skrevet 18. august 2010 Forfatter #12 Skrevet 18. august 2010 I tillegg kan et tips være å vaske mindre mengder klær av gangen. Erfaringsmessig vet jeg at det blir en sur lukt om jeg vasker for mye av gangen. Da får ikke maskina verken vaska eller skylt godt nok. Der er nok jeg skyldig også Har lett for å stappe for mye i maskina, for man vil jo være så effektiv;-) I morra blir det utprøving av eddik, varmere vann og mindre klær i maskina!
ssgxd Skrevet 18. august 2010 #13 Skrevet 18. august 2010 Der er nok jeg skyldig også Har lett for å stappe for mye i maskina, for man vil jo være så effektiv;-) I morra blir det utprøving av eddik, varmere vann og mindre klær i maskina! Ja, man pålegger seg ofte litt "ekstra arbeid" uten å vite om det. Men når man vasker mye tøy samtidig sier det seg jo selv at det ikke blir helt rent om maskina er stappfull. For da får den ikke vasket det skikkelig, ikke skylt ut såpen skikkelig og da ligger det igjen såperester og skitt i tøyet fordi maskina ikke klarte å vaske det ordentlig. Jeg pleier å fylle maskina så full at jeg kan legge hånda oppå å bevege den godt. (Rett over halvfull) Det pleier å gå bra.
Hinata Skrevet 18. august 2010 #14 Skrevet 18. august 2010 Det er ikke tilfeldigvis mørke klær det er snakk om? Nye dongeribukser eller noe sånt?
Sørensen Skrevet 18. august 2010 Forfatter #15 Skrevet 18. august 2010 Det er ikke tilfeldigvis mørke klær det er snakk om? Nye dongeribukser eller noe sånt? Eh jo..når du sier det, så har det stort sett vært mørke klær. Vet du hva som skjer??
Djungelvrål Skrevet 18. august 2010 #16 Skrevet 18. august 2010 Noen som har prøvd det vaskemaskin-rensepulveret?? Tror det er fra omo.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2010 #17 Skrevet 19. august 2010 Noen som har prøvd det vaskemaskin-rensepulveret?? Tror det er fra omo. Har kjørt 3 runder med det uten å bli kvitt en noe ekkel lukt i Miele vaskemaskinen min som alltid har vært brukt i hht bruksanvisningen,,,,,,,,,hrmf! :kjefte:
Gjest annemor30 Skrevet 19. august 2010 #18 Skrevet 19. august 2010 Har kjørt 3 runder med det uten å bli kvitt en noe ekkel lukt i Miele vaskemaskinen min som alltid har vært brukt i hht bruksanvisningen,,,,,,,,,hrmf! :kjefte: Her er det ull/microfleece undertøy som lukter... ILLE...:-) Ble mye bedre når jeg gjorde som rådene over:-)
Gjest Spinell Skrevet 19. august 2010 #19 Skrevet 19. august 2010 Jeg bruker også tipsene som er gitt over her, og det fungerer bra. I tillegg er det lurt å ta løs "såpekoppen" og rengjøre denne skikkelig innimellom. På min maskin er det mange kriker og kroker i denne koppen, og særlig skyllemiddeldelen samler opp en del produktrester. Ikke glem å tørke vekk det du måtte finne på vaskemaskina på baksiden av såpekoppen. Ellers har jeg lagt merke til at enkelte vaskemidler, f.eks OMO Color, gir lettere dårlig lukt enn andre.
monkeyhub Skrevet 19. august 2010 #20 Skrevet 19. august 2010 Hos meg er det også mørke klær som har en tendens til å få sur lukt etter vask.. Samboer klager over dette stadig da han har en del svarte t-skjorter (bomull). Har sett etter et vaskemiddel for mørke/svarte klær som det ble reklamert for for en tid tilbake, men har ikke funnet det. Noen som vet om det fremdeles er i handelen og om det kan hjelpe? Ellers må eg prøve eddik, det vet eg fungerer på treningstøy i alle fall..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå