MiniMjau Skrevet 18. august 2010 #1 Skrevet 18. august 2010 Naboen vår er langtidssykmeldt med "ødelagte armer og skuldre" etter noen år med hardt fysisk arbeid. Likevel har han nå egenhendig pusset opp hele leiligheten(bortsett fra badet) og han "styrer på" fra morgen til kveld med fysisk arbeid. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke kan arbeide.... Bør jeg si noe? Til han? til NAV?
AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #2 Skrevet 18. august 2010 Det er ikkje sikkert oppussingsstyret er like tungt og belastende som jobben hans har vært. Hvorfor bryr du deg uansett?
AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #3 Skrevet 18. august 2010 Kanskje han løy når han sa at det var pga armene, fordi han ikke ville at den nysgjerrige naboen skulle vite den egentlige grunnen?
Lavendela Skrevet 18. august 2010 #4 Skrevet 18. august 2010 (endret) Hmmm... Virker som om dette er ganske vanlig.. Naboen min gjorde det samme. Og når huset var ferdig oppusset, var han klar til å begynne på jobb igjen. Endret 18. august 2010 av Lavendela
gbnj Skrevet 18. august 2010 #6 Skrevet 18. august 2010 (endret) Det er ikkje sikkert oppussingsstyret er like tungt og belastende som jobben hans har vært. Hvorfor bryr du deg uansett? Herlighet da. Hva har du med dette å gjøre? Vi lever i et kollektiv hvor vi tvinges til å forsørge andre(u-/rettmessig), ergo man har all grunn til å blande seg borti hva andre gjør. Og myndighetene ønsker hjelp av tystere, mtp de lett tilgjenglige skattelistene ol. Endret 18. august 2010 av gbnj
Xtra_lilje Skrevet 18. august 2010 #7 Skrevet 18. august 2010 Hva om han er sykemeldt for noe helt annet men ikke vil fortelle det? Og at han pusser opp hjemme,betyr ikke at han er i stand til å gjøre jobben sin. En som pusser opp, vil styre arbeidet sitt selv og kan ta pauser når han føler for det; noe han ikke kan gjøre i en jobbsituasjon.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #8 Skrevet 18. august 2010 Ærlig talt, hvor mye folk skal blande seg i. Dette har du ingenting å gjøre med, da du verken er hans lege eller arbeidsgiver og neppe har innsyn i verken hans medisinske journal eller arbeidsoppgaver på arbeidsplassen hans. Muskel og leddskader kan utgi seg i forskjellige symptomer og kan forverres alt etter hvordan arbeidsoppgavene er tilrettelagt og nødvendigvis ikke etter hvor tungt de er. En som har operert skulderen sin kan godt få mindre smerter av å gjøre arbeid som vil bli sett på som tunge av uskadde personer, men bli helt ødelagt av ''lette'' kontoroppgaver som det å skrive på pcen, da de må innta en fast arbeidsstilling med få muligheter til å kunne bevege seg. Men tilrettelegging av arbeidsoppgaver foregår først under rehabilitering og yrkesrettet atføring. Til da har han all sin rett til å avlaste kroppen på sin egen måte. Slike ting finner legen, pasienten og NAV ut av sammen, og du som ikke veit noe annet enn at han pusser opp boligen og er sykemeldt kan heller fokusere på ditt eget liv.
aline Skrevet 18. august 2010 #9 Skrevet 18. august 2010 Naboen vår er langtidssykmeldt med "ødelagte armer og skuldre" etter noen år med hardt fysisk arbeid. Likevel har han nå egenhendig pusset opp hele leiligheten(bortsett fra badet) og han "styrer på" fra morgen til kveld med fysisk arbeid. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke kan arbeide.... Bør jeg si noe? Til han? til NAV? Det er stor forskjell på å MÅTTE dra på jobb hver dag og utføre fysisk tungt arbeid en full arbeidsdag, kontra å pusse opp egen leilighet i eget tempo med egenvalgt arbeidsmengde. Når han pusser opp sin egen leilighet, kan han gjøre tunge ting når han har mindre vondt og ting som ikke belaster armer og skuldre like mye når han har vondt, eller han kan hvile noen timer eller dager. Dette er noe han ikke kan om han jobber. jeg skjønner godt at han "styrer på" fra morgen til kveld jeg, det at man er sykemeldt og har smerter (regner jeg med), betyr ikke at man takler å sitte uvirksom i sofaen og glo på tv hele dagen, for at naboer skal være fornøyd med ens sykdomsforløp. At DU, som verken er lege, legen hans eller ham, kan tro at du vet bedre en både legen, nav og ham selv, at han burde vært i jobb fremfor den sykemeldingen han nå har, er egentlig litt arrogant synes jeg! Det er mange ting man ikke ser og får ta del i når man ikke er nær med den sykemeldte, så jeg synes faktisk man skal trå veldig varsomt rundt det å melde en sykemeldt eller snakke med vedkommende, kun fordi man selv ikke klarer å forstå forskjellen på å gjøre arbeid for seg selv og på å være ansatt for å gjøre en jobb med hva det krever av timer og jobbing. så nei, jeg synes ikke du skal si noe. Dersom du nå absolutt MÅ legge nesa di i andres sykdom, så kan du jo ved en tilfeldig samtale med ham (som jeg regner med du har av og til, siden du vet alt dette i første omgang. ) nevne, uten å være snokete, at du synes det er bra gjort at han orker pusse opp hele leiligheten når han har smerter i armer og skuldre.
Titti72 Skrevet 18. august 2010 #10 Skrevet 18. august 2010 Jeg har pusset opp 2 leiligheter, og noe tyngre kroppsarbeid skal du lete lenge etter. Jeg har selv vonde skuldre og nakke, og måtte legge inn årene sist gang, fordi jeg ikke klarte å løfte penselen over brysthøyde på slutten. Å male tak og vegger er en drittung jobb, og malere sliter selv med skulderplager, som somregel opereres. Hvis denne naboen er sykemeldt på det grunnlaget TS skriver, så er dette trygdemissbruk. Er det derimot noe annet, som han selvfølgelig ikke vil dele med naboer, så er oppussing muligen terapi.
Gjest Consensio Skrevet 18. august 2010 #11 Skrevet 18. august 2010 Nei, du trenger ikke lete lenge etter tyngre kroppsarbeide, litt avhengig av hvor fort man må pusse opp og om man får noe hjelp. Før jeg ble så alvorlig syk som det jeg er i dag (kronisk syk), så pusset jeg opp et helt hus. Tok ting i mitt eget tempo, mange pauser, hjelp til å løfte det tyngste. Malere som maler tak og vegger gjør dette hver eneste dag, det er klart de vil få problemer senere i livet. Det er noe annet når man gjør det en gang. Og i tillegg er flink til å ta pauser, strekke på seg, gjøre andre ting, så går det som regel bra.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #12 Skrevet 18. august 2010 Pass på seg selv TS! Sykemeldingen til naboen er mellom han, legen og nav.
MiniMjau Skrevet 18. august 2010 Forfatter #13 Skrevet 18. august 2010 Jeg prater med naboen min minst en gang pr dag jeg og kjenner de godt! Oppussingen de har gjort er ikke bare litt flikking og liste-maling, men de har faktisk revet ut alt av leiligheten og holdt på intensivt i lang tid og gjerne 12 timer i strekk. Dette er en tydelig arbeidsfør person som lever på statens ergning og det er sikkert tusenvis av andre også. Dette må da koste samfunnet vårt mye penger? Det må da finnes én jobb er i området som kunne ha hatt? Det undrer meg at NAV ikke har bedre "kontroll"....
Gjest Consensio Skrevet 18. august 2010 #14 Skrevet 18. august 2010 Kanskje han har en annen lidelse han er sykemeldt for, som han ikke vil fortelle deg? Selvom du prater med han minst 1 gang pr dag, så betyr ikke det at han nødvendigvis vil brette ut om privatlivet sitt av den grunn. Jeezes, det er jo mange ting jeg ikke engagn forteller min aller beste venn som jeg prater med flere ganger om dagen.
Gjest Ludovie Skrevet 18. august 2010 #15 Skrevet 18. august 2010 Jeg prater med naboen min minst en gang pr dag jeg og kjenner de godt! Oppussingen de har gjort er ikke bare litt flikking og liste-maling, men de har faktisk revet ut alt av leiligheten og holdt på intensivt i lang tid og gjerne 12 timer i strekk. Dette er en tydelig arbeidsfør person som lever på statens ergning og det er sikkert tusenvis av andre også. Dette må da koste samfunnet vårt mye penger? Det må da finnes én jobb er i området som kunne ha hatt? Det undrer meg at NAV ikke har bedre "kontroll".... Si meg, har du lest svarene du har fått? For alt det du vet, kan det være at han sliter med angst/depresjon eller noe annet "usynlig", som han ikke ønsker å dele med overnysgjerrige naboer. Som mange før meg har sagt, så er sykemeldingen hans et anliggende mellom ham, legen hans, og NAV. Hold deg unna.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 18. august 2010 #16 Skrevet 18. august 2010 Uff, håper ikke naboen min er like kjerring som deg og bryr seg om hva jeg gjør til en hver tid. Pass ditt eget liv og helse. Min teori er forøvrig at naboen din er sykemeldt av helt andre grunner (gjerne noe tabu som depresjon, kreft) men ikke vil fortelle deg det. For da hadde du vel sladra til hele nabolaget (kvinneguiden) om det også.
loffen Skrevet 18. august 2010 #17 Skrevet 18. august 2010 Vet du hva, dette har du ikke noe med å blande deg oppi!! Jeg tror kanskje legen hans, NAV og han selv vet hva han klarer og ikke klarer. Du har ingen rett til å dømme andre ut i fra hva du ser. Har du tenkt å spørre om å få se legejournalen hans kanskje? Herregud, jeg håper jeg ikke har sånne naboer som deg.
Mann 42 Skrevet 18. august 2010 #18 Skrevet 18. august 2010 Jeg prater med naboen min minst en gang pr dag jeg og kjenner de godt! Oppussingen de har gjort er ikke bare litt flikking og liste-maling, men de har faktisk revet ut alt av leiligheten og holdt på intensivt i lang tid og gjerne 12 timer i strekk. Dette er en tydelig arbeidsfør person som lever på statens ergning og det er sikkert tusenvis av andre også. Dette må da koste samfunnet vårt mye penger? Det må da finnes én jobb er i området som kunne ha hatt? Det undrer meg at NAV ikke har bedre "kontroll".... Man blir sykmeldt fra jobben sin i inntil et år i første omgang, og etter det vurderer man attføring til en annen jobb. Og som så mange andre her har sagt deg, DU vet ikke annet enn det naboen har fortalt deg, og det kan utmerket godt være at han er sykmeldt for noe som han ikke forteller deg om. Muskelplager høres plausibelt nok ut til at det kan fungere som en sosialt akseptabel forklaring på hvorfor han går hjemme. Men det behøver ikke være den eneste, eller den sanne, grunnen. En annen sak er at selv om "de" holder på 12 timer i strekk, så er det ikke sikkert at mannen sjøl holder på så lenge eller jobber så hardt. Selv om du snakker med ham nesten daglig, så står du vel ikke akkurat over ham og ser ham svinge hammeren, eller hva?
Mann 42 Skrevet 18. august 2010 #19 Skrevet 18. august 2010 Uff, håper ikke naboen min er like kjerring som deg og bryr seg om hva jeg gjør til en hver tid. Pass ditt eget liv og helse. Min teori er forøvrig at naboen din er sykemeldt av helt andre grunner (gjerne noe tabu som depresjon, kreft) men ikke vil fortelle deg det. For da hadde du vel sladra til hele nabolaget (kvinneguiden) om det også. Good one! Hadde jeg hatt en slik nabo, så hadde jeg nok silt informasjonen ganske omhyggelig. Selv om jeg gjerne slår av en prat i oppgangen, jeg også.
Gjest Bella_ Skrevet 18. august 2010 #20 Skrevet 18. august 2010 Litt av en nabo du er da.Han skulle vist hvor falsk du egentlig er.Har du så lite spennende liv at du skal lage ett helvete for andre? Som mange andre sier du har fakktisk ikke peiling hva han er sykemeldt for,så hold deg unna og SLUTT Å BRY DEG SÅ MYE OM HVA ANDRE GJØR.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå