Pinkyh Skrevet 18. august 2010 #1 Skrevet 18. august 2010 (endret) I går skulle jeg lage en kokoskake oppskrift jeg fant i min mormors oppskrifter, men den ble desverre mislykket. Her fant jeg en lignende oppskrift: http://www.kakemonsen.no/sider/vis.asp?id=589 Den ble seendes helt maken ut, men kokosblandingen på toppen ble ikke stekt. Den var helt flytende og rå inni (selv om jeg hadde den i sikkert 45 minutter i ovnen - etter å ha stukket en gaffel i kaken etter en halvtime og sett at alt var rått), og bare kokosblandingen helt på toppen var god. Til og med kakedeigen på bunnen ble rå... Hva kan jeg ha gjort galt?? Jeg pisket eggehvitene stive, men da jeg skulle røre inn sukker og kokos ble den ganske flytende i forhold til hva den var etter at jeg hadde pisket eggene. Kan det ha vært problemet? Jeg brukte ikke paiform, siden jeg ikke har det. Men brukte en vanlig kakeform. Stekte den midt i ovnen. Kan ikke komme på noe annet som jeg kan ha gjort annerledes.. Er det noen som har en anelse hva jeg har gjort galt og hva jeg kan endre for å få den perfekt? EDIT: Ser at oppskriften til mormor er litt annerledes enn den på linken. I den oppskriften jeg fulgte så skulle jeg piske smør og sukker hvitt, for så å tilsette eggeplommer, mel og bakepulver. Deigen trykket jeg ned i formen, pluss smurte den med olje (så det et sted på nettet at man skulle det), og hadde på kokosblandingen.. Endret 18. august 2010 av Pinkyh
Antoinette Skrevet 18. august 2010 #2 Skrevet 18. august 2010 (endret) Lurer på om det er den oljen som er grunnen til fadesen. Når man skal lage pai så smører man ikke formen pga.- av deigen allerede inneholder mye smør. Endret 18. august 2010 av Antoinette
Ella_Grey Skrevet 18. august 2010 #3 Skrevet 18. august 2010 Lurer på om du burde ha forstekt bunnen litt? Ihvertfall siden du brukte vanlig form... Pisket du eggehvitene helt stive før du hadde i sukkeret? For det bør has i mens det enda lages 'topper' av hvitene, og så piskes stivt. Og så vende inn kokosmassen til slutt... Er iallefall det jeg kan komme på.
Antoinette Skrevet 18. august 2010 #4 Skrevet 18. august 2010 Og paier bør bakes i paiform. Og ja, forsteking er tingen.
Pinkyh Skrevet 18. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. august 2010 Her var det litt å ta tak i ja! Kanskje jeg burde kjøpe en sånn paiform? Stekes det bedre i en sånn en i forhold til vanlig kakeform når man lager paikake? Jeg har aldri hørt om dette med olje på selve paibunnen, men fant en oppskrift som var lik min hvor det sto at hun gjorde det. Kanskje jeg burde bare droppe det? Tror ikke jeg er helt dreven på dette med å piske eggehvitene stive. Jeg blandet både sukker og kokos sammen, og rørte det inn i de stivpiskede eggehvitene samtidig. Skal jeg tenke marengs når jeg gjør det? Eller skal den ikke bli så stiv?
Antoinette Skrevet 18. august 2010 #6 Skrevet 18. august 2010 Kjøp en paiform og ikke smør den. Det er ikke noe som heter "paikake", det er bare pai =) Du skal piske hvittene først litt for seg selv så tilsette sukker skje for skje. Ja, tenk marengs. Du skal ha i kokosen til sist, ikke bland den med sukkeret først, det blir bare en graut.
Pinkyh Skrevet 18. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 18. august 2010 Kjøp en paiform og ikke smør den. Det er ikke noe som heter "paikake", det er bare pai =) Du skal piske hvittene først litt for seg selv så tilsette sukker skje for skje. Ja, tenk marengs. Du skal ha i kokosen til sist, ikke bland den med sukkeret først, det blir bare en graut. Tusen takk for tips! Skal prøve å kjøpe en paiform, pluss lage kokosfyllet slik du beskriver.
Wonders Skrevet 19. august 2010 #8 Skrevet 19. august 2010 dette er den beste kaken jeg har smakt i mitt liv. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe den??????
Pinkyh Skrevet 22. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 22. august 2010 Nå har jeg prøvd en gang til, og jeg er vel ikke helt fornøyd enda.. Endinger jeg gjorde: - stekte paien helt nederst i ovnen i ca 20-30 min, og flyttet den til midten hvor den sto i 10 min til - smurte ikke paien med olje - pisket eggehvitene stive, hadde i sukker mens jeg pisket (ble mye mer luftig) og hadde i kokos til slutt: mer volum og fylde på toppingen, og ikke grøtete som den første var Nå syns jeg at kantene på paien ble litt harde og tørre, uten at det var brent. Paien ble stekt helt igjennom, kanskje bortsett fra helt i midten hvor noe av kokosblandingen var litt mykt enda. Jeg er fortsatt usikker på hvorvidt kokosblandingen er bra nok pisket, og at det er årsaken til at det blir litt for lite stekt inni, eller om det er noe annet jeg gjør galt. Også er jeg ikke helt fornøyd med pai-kantene. De virker tørre og ble harde dagen etter. Burde jeg ha smurt de likevel? Eller evt dekket de til etter 15 min i ovnen (har lest et sted)?
Ella_Grey Skrevet 23. august 2010 #10 Skrevet 23. august 2010 Du kan prøve å dekke deigen med aluminiumsfolie, klappe folien helt inntil deigen altså. Men jeg lurer på om det er kokosbladingen som ødelegger litt for deg :klø: Passer du på å ikke få med noe eggeplomme? Har du helt rent utstyr, visper og bolle? -Du må bruke en glass eller metallbolle. Hvitene kan gjerne være romtempererte. Visp først bare hvitene, og ikke på max hastighet - når de er ca firedoblet i mengde kan du ha i halvparen av sukkeret, vispe - ha i resten øke til max hastighet og så piske til det dannes topper som står av seg selv når du "trekker dem opp" -toppene vil bøye seg litt da. evt; du skal kunne snu bollen opp-ned. Vend så inn kokosen.
Gjest navnelapp Skrevet 23. august 2010 #11 Skrevet 23. august 2010 Det ser ut til at piskinga og det vart heilt rett. (Det var feittet i kokosen som gjorde at det fall saman sist, eggekviter vert ikkje stive når dei kjem i kontakt med feitt.) At paibotnen vert litt tørr er lite å gjere med, eg penslar av og til kantane med litt samanrørt eggeplomme, då får dei litt betre overflate. Men tørt blir det nok uansett. Når du har lagt paideigen i forma kan du kutte med ein kniv langs kanten innanfrå og ut på ein måte, slik at du får ein jamn og fin kant. Då blir det iallfall ikkje så mykje som blir tørt.
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 31. august 2010 #12 Skrevet 31. august 2010 Hei! Nå har jeg ikke lest gjennom hvert innlegg her, så beklager om det blir noen gjentakelser. Prøv å bruke mindre mel enn det som står i oppskriften til paibunnen. Pensle den med egg før du forsteker den i ca 10-15 minutter. Pisk sammen eggehvitene til de så vidt slipper vispen og virker stive og fine, deretter vender du inn det andre forsiktig. Stek så kaken videre i ca 15 minutter, deretter sjekker du den hvert 2-3 min til ca 25 minutter har gått. Ser den ferdig ut før det, ta den ut. Overflaten skal være så vidt fast og gyllen. Lykke til!
Pinkyh Skrevet 1. september 2010 Forfatter #13 Skrevet 1. september 2010 (endret) Tror jeg fikk det til ganske bra nå. For det første har jeg kjøpt kjøkkenvekt, og det har vist seg å gi en mye mer nøyaktig oppmåling, så det kan ha hjulpet en god del. I tillegg pisket jeg eggehvitene perfekt nå (er jeg ganske sikker på): pisket til hvitene satt fast når jeg vendte bollen, og pisket så inn sukker til jeg fikk en god og fast røre. Så vendte jeg inn kokosen. Stekte den nederst i ovnen i 15 min, og flyttet den så til midten, hvor jeg stekte ca 25 min. Perfekt! Men lurer på om det er for mye mel i oppskriften også, sånn som sunglasses sier. Hva kan det ha å si for en deig? Når man bruker mindre eller mer mel? Lurer også på en ting til. Er det egentlig en pai? Det er jo ikke en søt butterdeig jeg lager egentlig.. For jeg rører sukker og smør hvitt først. På en butterdeig så blander man jo smør og mel først... Endret 1. september 2010 av Pinkyh
Antoinette Skrevet 1. september 2010 #14 Skrevet 1. september 2010 (endret) Det du lager er en dessertpai. Så ja, det er en pai. Dette med pai er noe som flere nordmenn skrev hjem om etter at de hadde emigrert til "junaiten". Det ble umåtelig populært fordi man kunne lage både middag, dessert og kake, alt etter hva man hadde tilgang på. Og det at du ikke hadde en kjøkkenvekt kunne du opplyst om i hovedinnlegget. Milde himmel!! Endret 1. september 2010 av Antoinette
Gjest Gjest_sunglasses Skrevet 1. september 2010 #15 Skrevet 1. september 2010 (endret) Pinkyh: Hvetebakst tåler gjerne litt mer mel enn "søtbakst" som paier og kaker der alle mål må være nøyaktige. Da man gjerne bruker litt ekstra mer mel underveis i bakingen bør du alltid bruke mindre mel enn det som står i oppskriften (uansett hvilken bakverk det dreier seg om, egentlig). "Føl" deg fram mht rørens tykkelse. Her må du stole på instiktet. Deig til pai/butterdeig/kaker/cookies/muffins og liknende kan bli veldig tunge ved bruk av for mye mel. Selv noen titalls gram er nok til å rote til oppskriften. Hvetebakst som pizza, boller og liknende tåler gjerne litt mer, dette fordi de ikke er lagd på smør+sukker basis. Bra at steketipsene virket! En kjøkkenvekt er innmari godt å ha ja. Endret 1. september 2010 av sunglasses
Gjest navnelapp Skrevet 1. september 2010 #16 Skrevet 1. september 2010 Den deigen du lagar liknar veldig på ein mørdeig, altå ein slags småkakedeig. Det er iallfall ikkje ein klassisk paiskalldeig. Ein har ikkje bakepulver i eit paiskal. Tvert imot skal paiskalet vere så tynt som råd er, og ikkje heve seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå